Inspirata de cartea “Puterea regretului – Cum sa mergi inainte privind in urma” de Daniel Pink, pe care am citit-o anul trecut, dar si de o conversatie recenta pe tema aceasta, vreau sa va propun la inceput de an o calatorie inapoi, trecand experientele profesionale ale anului trecut prin lentila regretului. Pare incitant? Care ar putea fi beneficiile acestei lentile? Ce lectii de viata le-ar putea aduce celor care au curajul sa stea in aceasta emotie?
Cand ma uit inainte catre 2023, vad un an al realismului si al satisfactiilor venite din sensul pe care il dam reusitelor noastre (si nu din rezultatele cantitative mai mari pe care am fi tentati sa ni le dorim). Aspiratiile pline de vanitate de tipul “am devenit cel mai mare” sau “sa devenim cel mai mare” si-au pierdut deja din atractivitate, le-am inteles capcanele si costurile, au devenit desuete. Pentru ca sunt aspiratii care nu aduc bucurii reale angajatilor! Sunt aspiratii care nu ii incarca cu energie proaspata, nu ii mobilizeaza, nu le intretine vitalitatea sau disponibilitatea de efort. Sunt aspiratii care nu fac dintr-o organizatie un angajator cautat. Ce ai putea face pentru a incepe cu dreptul acest an si pentru a construi angajamentul celor din echipa si din organizatia ta?
In 2022 am primit cred cele mai multe multumiri de la clientii nostri de cand imi aduc eu aminte! Nici nu am mai auzit si nici nu am mai primit in scris parca niciodata asa de frecvent mesaje de tipul: “Multumesc pentru tot ajutorul pe care ni-l dati!” sau “Impactul sprijinului vostru ne-a depasit asteptarile”! Ce a fost diferit in acest an?
Inca din lunile octombrie si noiembrie ale acestui an am inceput sa primim solicitari pentru programe de leadership development cu desfasurare in anul viitor. Unele brief-uri sunt foarte lungi si complexe, in care solicitantii doreau adevarate programe de MBA care ar fi trebuit sa se intample pe parcursul a 5 – 6 zile. Nimic mai risipitor! Abordarea noastra este intotdeauna simpla, eficace. Lucram din aproape-in-aproape, construind impreuna cu partenerii nostri directi in ritmul in care evouleaza real sistemele si oamenii cu care lucram. Nu cum am vrea noi sa evolueze sau cum ne imaginam noi ca vor evolua! Gasiti in acest articol temele prioritate de leadership development 2023, asa cum le vedem noi.
Angi Ionescu este Fondator si CEO la Clinica The Mind. In serviciile lor folosesc tot ce s-a dovedit valoros in domeniul psihologiei si psihiatriei. Metodele lor de tratament sunt la cele mai inalte standarde profesionale internationale. Am stat de vorba cu Angi despre cum ne putem mentine sanatatea mentala si emotionala, despre capacitate de care avem nevoie pentru a progresa si pentru a face fata acestor ani care au adus multa presiune.
Vremurile dificile dezvolta accelerat creativitatea oamenilor! Gasim abordari inedite si incitante, experimentele se fac in avalansa si iau locul practicilor traditionale, iar unele linii rosii de netrecut vreodata sunt date uitarii. Cand Robert K. Greenleaf a construit si a promovat in epoca moderna (mijlocul anii ’70) filozofia Servant Leadership a generat o adevarata revolutie organizationala! Prin acest lucru el a accelerat aparitia conversatiilor despre semnificatia muncii si autonomia in munca, despre rolul acestora in cresterea productivitatii si loialitatii angajatilor, in cresterea performantei organizationale. Ce este si ce nu este servant leadership?
Florin Grama este Director Business Services la Euromaster Group. Lansat in 2015, Euromaster Business Services este centrul de servicii partajate al Euromaster Group (Michelin Group) si ofera servicii de contabilitate, controlling, business intelligence, supply chain, data management, servicii de control intern si suport IT&SAP pentru toate entitatile Euromaster. L-am ascultat pe Florin vorbind in panelul conferintei despre cultura organizationala pe care Human Synergistics a organizat-o in aceasta toamna. Mi-au atras atentia vocea lui calda si tonul colaborativ cu care a vorbit despre transformarile dificile pe care le-a condus cu succes in mandatul sau si de aceea l-am invitat sa ne spuna mai multe despre beneficiile unei culturi organizationale constructive.
Te invitam online miercuri, 7 decembrie 2022, de la ora 11:00, la Intalnirea HR Partner cu tema “Executive Leadership Program – Human Invest” pentru a afla mai multe despre acest nou program.
Iuliana Stan este Managing Partner Human Synergistics Romania, ne cunoastem si lucram impreuna de peste 15 ani. Am adunat de-a lungul timpului sute de ore de conversatii impreuna despre tema culturii organizationale si beneficiile unei culturi constructive – pentru angajati, pentru echipe si pentru actionari. Am invatat multe de la Iuliana, ne sprijinim reciproc ori de cate ori putem, facem echipa buna impreuna. In acest interviu am invitat-o sa ne impartaseasca noutatile celei mai recente Cercetari Nationale de cultura organizationala pe care le-au facut publice in aceasta toamna.
Adrian Postelnicu este Managing Director la METRO.digital, companie cunoscuta in Romania. METRO.digital ofera servicii si consultanta IT si are ca scop revolutionarea intregii industrii. Am stat de vorba cu Adrian despre ce inseamna o cultura organizationala sanatoasa, ce beneficii aduce in randul echipei, dar si cum sustine rezultatele pe termen lung. Cateva din lectiile sale de leadership si recomandarile pe care le are pentru alti lideri ni le impartaseste in interviul de astazi.
Madalina Racovitan este Tax Partner & Head of People Services KPMG Romania si s-a alăturat echipei KPMG în 1999. Am reascultat-o recent pe Madalina vorbind in panelul conferintei pe care Human Synergistics a organizat-o in aceasta toamna. Asa cum o si stiam, vocea Madalinei a transmis realism, curaj si rigurozitate atunci cand a vorbit despre felul in care echipele executive ar putea aborda tema culturii organizationale astfel incat sa asigure consolidarea si coeziunea organizatiei pe care o conduc. Ca urmare, am invitat-o sa ne spuna mai multe in acest interviu.
Am stat de vorba cu Nevenca Doca, HR Senior Executive Director Banca Transilvania, despre cultura organizationala si progresele din cadrul organizatiei. Care au fost actiunile realizate in ultimii ani in banca si ce impact au avut acestea asupra evolutiei organizationale, aflati in interviul de astazi.
Auras Luchian este Field Force Manager la EGIS Pharmaceuticals PLC, fiind una dintre cele mai importante companii farmaceutice generice din Europa Centrala de Est. Activitatile companiei incorporeaza toate domeniile lantului valoric farmaceutic. Am stat de vorbă cu Auras pe subiectul relatiei dintre manageri si echipele lor, pe elementele care care stau la baza acestei relatii si cum ajung impreuna la rezultate profesionale si personale.
Perioade de incertitudini si schimbari economice au fost mai tot timpul, dar viteza cu care ele se desfasoara si propaga acum depaseste cu mult experientele anterioare. Cum se vad aceste schimbari si incertitudini din perspectiva managerilor? Cum ar putea face ei sa asigure suportul echipei, sa creeze un climat sigur si, in acelasi timp, sa se bucure impreuna de reusite?
Care sunt cele mai mari provocari la munca si ce v-ar ajuta sa fiti mai eficace? Ce va impiedica sa aveti succes? Cat timp petreceti cu sarcinile specifice de management? Acestea sunt temele adresate de The Ken Blanchard Companies® catre mai mult de 800 de lideri, prin Manager Challenges Survey 2022. Cu peste 70.000 de intrari analizate, raportul rezultat creeaza o imagine mai clara asupra vietii managerilor de azi. Care sunt principalele concluzii?
Gabriela Beres este Managing Director Central & Eastern Europe Puratos. Ma cunosc cu ea de multi ani. A facut mereu lucrurile din perspectiva unui scop mai mare, pentru un impact social pozitiv. Stiu ca investeste timp si ii indruma si pe cei cu care lucreaza direct sa dea sens eforturilor si contributiilor lor astfel incat munca sa fie mai mult decat un job. O munca cu “purpose” pare a fi busola ei. Am fost surprins placut de seriozitatea cu care manageri din companie s-au implicat si au lucrat recent impreuna intr-un workshop de leadership si de aceea am invitat-o pe Gabriela sa ne impartaseasca cateva lucruri din filozofia ei de leadership.
Cand inca eram sub o mai mare presiune a pandemiei si munca remote pentru angajatii din birouri incepea doar sa se contureze ca un nou normal, am acordat un interviu lui Sorin Pislaru, Redactor Sef la Ziarul Financiar (ZF). Sorin Pislaru era curios sa stie ce mijloace recomandam noi pentru ca echipele sa functioneze bine in acest nou context.
La inceputul concediului de vara am ales la intamplare o carte din biblioteca: “Cum am invatat sa ma bucur de valuri” de Alexandra Heminsley. Mi s-a parut ca are un titlu potrivit pentru sezon si ca are o energie buna. Am descoperit cu placere in ea o calatorie frumoasa, nu mereu usoara, a autoarei catre obiectivul ei de a inota in mare si apoi de a participa la o competitie de inot in ape deschise. Nu vreau sa va stric placerea lecturii cu detaliile procesului, cateva amuzante si auto-ironice, ci mai degraba sa scot in evidenta cateva aspecte cheie care mie mi-au atras atentia si care cred ca sunt importante pentru a obtine succesul in ceea ce ne propunem.
SAN DIEGO, CA—August 15, 2022—The Ken Blanchard Companies®, a global leader in management training, consulting, and coaching, was named the winner of a Silver Stevie® Award for Best New Product of the Year in the 19th Annual International Business Awards® today.
Ce trenduri in leadership vedem în urmatoarea perioada? Care sunt principalele provocari cu care se confrunta managerii de astazi, dupa o perioada cu nenumarate incercari in spatiul economic si in care conexiunea umana este tot mai scazuta? Care sunt realitatile cu care sunt pusi fata in fata acestia? Ce pot face organizatiile pentru a imbunatati mediul de lucru si a avea rezultate pe masura?
Servant Leadership poate face din orice organizatie una atractiva pentru oamenii buni pe care aceasta si-i doreste. Nivelul de wellbeing a fost si este azi tema centrala a majoritatii angajatilor. Managerii cu mentalitatea si competentele esentiale de servant leadership sprijina autonomia si cultiva sentimentul de autonomie al angajatilor. Ei actioneaza urmarind sa creasca nivelul de wellbeing al fortei de munca. Ei dezvolta calitatea legaturilor dintre oameni, sentimentul de apartenenta si loialitatea fata de companie. In plus, ii indruma si ii incurajeaza pe angajati sa evolueze si sa aiba un real sentiment de progres profesional. De ce Servant Leadership? De ce acum?
Ionut Galatanu este acum Director National de Vanzari Alliance Healthcare Romania, companie la care lucreaza de peste 13 ani. Ne-am cunoscut in 2010 cu ocazia workshop-ului de leadership SLII pe care il conduceam atunci si am tinut aproape in anii care au urmat. Riguros, serios, un adevarat team-player, cu un simt al umorului care merita descoperit, Ionut a inteles bine cat de mult conteaza adoptarea unui limbaj comun de leadership in echipele de sales. Si-a asumat cu multi ani in urma un rol de indrumator al celor care se alatura companiei. Este azi unul din directorii cheie ai organizatiei si un ambasador autentic al filozofiei de self leadership. Care sunt lectiile de self leadership pe care le pune in practica in companie?
In contextul unui mediu de lucru din ce in ce mai complex si mai incert, observam tot mai des in solicitarile primite de noi si in programele pe care le derulam o tema comuna pentru multi manageri: “cum fac sa-mi regrupez oamenii din echipa?”, “cum sa le trezesc interesul si sa le dezvolt competentele pentru ca sa se bucure impreuna de sentimentul de crestere si evolutie?” In ce fel sprijina retentia si valorizarea angajatilor implementarea intr-o organizatie a limbajul comun de leadership SLII + Self Leadership?
Traim o perioada in care legaturile dintre oameni, dintre oameni si organizatiile in care lucreaza sunt fara precedent de slabe. Indiferent de generatie, de varsta, de senioritate sau de rolul in organizatie, energia multora este la cote foarte joase. Suprasolicitarea emotionala si mentala din pandemie, presiunea razboiului si a vietii cotidiene, transformarile si restructurarile din companiile mari, forfota plecarilor si lipsa de angajati ne imping sa facem din job o activitate tot mai tranzactionala. Oamenii par a cauta astfel sa se protejeze mai mult si sa-si asume cat mai putine riscuri. Conservarea si optimizarea energiei sunt scopuri in sine. De ce Servant Leadership? De ce acum? Ce am avea de castigat?
Primele 6 luni ale lui 2022 mi-au adus mai multe ocazii de a conduce personal workshop-uri cu echipe ale clientilor nostri decat in oricare din ultimii ani. Nevoia de coaching de echipa este azi atat de mare incat toti colegii nostri cu experienta au fost foarte ocupati cu astfel de proiecte si a trebuit sa ma implic si personal in sesiuni. Asta a fost cu bune si cu rele. Am scris insa in acest articol despre 3 din temele comune pe care le-am simtit vii la majoritatea echipelor de management cu care am lucrat in aceasta prima parte a anului. Ma refer nu la temele de business ale organizatiilor lor – cum ar fi retentia angajatilor – ci la propriile teme si provocari ale echipelor de management cu care am lucrat.
Razvan Botezatu aduce cu el o experienta de peste 20 de ani in vanzari si peste 10 ani de leadership intr-o cariera atat in IT, cat si in FMCG. El a detinut diverse pozitii de la vanzari entry level pana la cele de leadership regional in 3 companii multinationale de top, leader mondiali in domeniile lor de activitate. Personalitatea autentica si un stil abordabil si direct stau la baza succesului lui Razvan in rolurile de leadership pe care le-a avut in decursul carierei, completate de pasiune pentru invatare continua si dezvoltarea echipelor. Detine o diploma de Executive MBA in marketing la Universitatea Central Europeana, este certificate Lean Six Sigma Green Belt si Coach Asociat Certificat (ACC) de catre ICF (Federatia Internationala de Coaching).
Medicover (din care face parte si Synevo Romania) este unul dintre cei mai importanti furnizori internationali de servicii medicale si de diagnostic. Compania a fost fondata in 1995 pentru a raspunde la cererea in crestere de servicii medicale de inalta calitate din Polonia, apoi s-a extins in alte tari, pentru a raspunde unor nevoi similare. In prezent, pietele principale ale Medicover sunt Polonia, Germania, Romania, Ucraina și India. Compania ofera o gama larga de servicii medicale, prin intermediul unei retele extinse de clinici, spitale, facilitati de ingrijire specializata, laboratoare si centre de recoltare, prin doua divizii – Divizia de Servicii Medicale si Divizia de Servicii de Diagnostic. Cititi in acest articol despre felul in care parteneriatul cu Human Invest consolideaza impactul pozitiv al liderilor din organizatie.
Andrei Merdescu este Director Of Engineering Ground Transportation Systems (GTS) Thales Group. Echipa de management pe care o conduce direct este nucleul in jurul caruia a construit reusitele de pana acum ale diviziei. Capacitatea echipei de a vedea si fructifica oportunitati le-a adus multe reusite, o reputatie internationala excelenta in grup, satisfactia descoperirii si a dezvoltarii profesionale continue. L-am vazut pe Andrei intr-un workshop pe care l-am condus pentru echipa sa cat de bine armoniza diverse interese si l-am invitat sa ne povesteasca mai multe despre filozofia lui de servant leadership.
Servant Leadership este filozofia care il defineste pe Alexandru Andone, Director EDC Infrastructure Cegeka. Alexandru este unul din liderii care este apreciat enorm pentru umanismul cu care obtine rezultate de exceptie in organizatia sa. Vede peste tot in jurul sau oportunitati de a contribui si stie cum sa-si invite partenerii pentru a-l sustine si a-l sprijini. Construieste echipe si comunitati si este un exemplu in a pune mereu scopul comun deasupra scopului individual. L-am invitat sa ne impartaseasca convingerile care ii definesc filozofia de leadership.
Marian Ochoa de Eribe este cunoscuta ca traducatoare in limba spaniola a unor opere majore ale literaturii romane. Este un adevarat ambasador si o mare admiratoare a culturii noastre, cu care a avut ocazia să faca cunostinta in timpul cand a predat la Universitatea Ovidius din Constanta. Acolo m-am si cunoscut cu ea, la inceputul anilor ’90, in timpul studentiei mele, iar de atunci a devenit parte din familia noastra. Este un partener de conversatie provocator, iar dezbaterile noastre se intind pe multe ore cand ne intalnim. Atmosfera apasatoare a razboiului oribil din Ucraina mi-a adus aminte de povestile ei despre felul in care societatea basca a trecut prin perioada de terorism a organizatiei separatiste ETA. Ce putem invata din istoria lor pentru propriul nostru compas moral din aceste vremuri?