Poveste de succes Zentiva: “Servant Leadership in Action” pentru a intari standardele de leadership in organizatie

Formata dupa integrarea a doua organizatii, echipa manageriala Zentiva astfel nascuta era in 2022 in cautarea unui partener alaturi de care sa construiasca un program care sa alinieze valorile comune si scopul comun in centrul vietii organizationale de zi cu zi. In plus, sa aduca un limbaj comun de leadership care sa contribuie la o mai buna cooperare si colaborare in nivelul de top management. Descoperiti in acest articol povestea de succes a programului Servant Leadership in Action, cum l-am construit impreuna cu Zentiva: in ce a constat, care au fost ecourile si lectiile cele mai importante ale catorva din participanti.

A fost o surpriza reala frumoasa sa ma reintalnesc cu Simona Cocos, in rol de Director General al Zentiva Romania & Moldova. Simona este unul din acei lideri de nivel superior, onest, interesat de evolutia personala si de crestere continua, ambitioasa in privinta rezultatelor pe care le urmareste, cautand mereu in acelasi timp sa armonizeze interesele echipei.

Profesionista, curioasa si atenta la detalii, a tratat cu toata seriozitatea sesiunea de debriefing a unui feedback privind calitatea leadership-ului ei primit de la colegii din echipa manageriala. A fost si un moment de reconectare personala si in care am inteles mai bine filozofia ei de conducere si asteptarile pe care le are de la propria echipa de leadership.

Dupa cateva discutii interne pe care Simona le-a avut cu colegii ei, am fost contactati de Maria Badea, HR Manager in companie, pentru a ne planifica un program de leadership pe care sa-l construim impreuna. Am inventariat si am prioritizat temele centrale de business ale organizatiei in acel moment, am clarificat aspiratiile Simonei si ale Mariei.

Am pus cap la cap intregul input primit de la Simona si de la Maria pentru a ne asigura in primul rand ca suntem coerenti cu filozofia lor de leadership si cu spiritul pe care doresc sa-l cultive in echipa manageriala si in organizatie, si asa am construit programul “Servant Leadership in Action” care s-a derulat pe parcursul a 9 luni de zile.

Simona Cocos, General Manager Zentiva Romania & Moldova

“Mi-a placut foarte mult programul “Servant Leadership in Action” pe care l-am desfasurat pe parcursul a 9 luni alaturi de Human Invest!

Mi-au placut temele abordate, notiunile si conceptele pe care le-am invatat si dezbatut – Servant Leadership, abordarea situationala SLII in leadership, abilitati conversationale. Discutiile au fost aprinse, uneori “furtunoase”, dar in cadrul acestui program s-a creat acel spatiu de siguranta psihologica – care ne-a permis sa dezbatem pro si contra anumite concepte si sa gasim solutii unor probleme sau situatii in care eram blocati. Acest program a fost extrem de practic, am lucrat pe situatii concrete. Sunt bucuroasa ca am pus pe hartie contractul echipei, am discutat scopul si am decis normele echipei de leadership. Cred ca pe parcursul acestui program echipa noastra a evoluat, nu cred ca suntem inca in etapa de “sinergie”, dar sigur avem curaj sa punem pe masa subiecte dificile si, impreuna, ne-am luat cateva teme pe care vom continua sa lucram.”

Fiecare activitate pe care au parcurs-o participantii in modulele programului “Servant Leadership in Action” a urmarit sa intareasca valoarea si semnificatia a trei convingeri esentiale ale filozofiei Servant Leadership si sa dezvolte competentele cheie necesare pentru a pune in practica si a da viata acestor convingeri.

Printr-o diversitate de module de 1 sau 2 zile, printre care – Team Leadership, SLII, Conversational Capacity si altele, si prin metode adecvate de lucru – de tip training, group-coaching sau team-coaching – am cultivat constant aceste convingeri cheie. “Intareste spiritul de comunitate” pusa in practica prin competente de a construi constant incredere reciproca, “Asaza-te in slujba celorlalti” prin competente de a asculta pentru ceilalti mai intai, “Inverseaza piramida organizationala” – prin competente de a solicita feedback privind leadership-ul personal.

Ken Blanchard: When I ask people whether they’d like to be known as a servant leader or a self-serving leader, everyone says “servant leader.” Nobody wants to be known as a self-serving leader. Yet we observe self-serving leadership all the time. Why? The human ego.

Ego interferes with effective leadership in two ways: one is false pride—thinking more of yourself than you should. You push and shove for credit and spend a lot of time promoting yourself. The other way is self-doubt or fear—thinking less of yourself than you should. You’re consumed with your own shortcomings and spend a lot of time protecting yourself. The foundation for both false pride and self-doubt is low self-esteem. The good news is that there’s an antidote!

 

 

Filozofia Servant Leadership aduce flexibilitate si autonomie in mediul de lucru, valorizeaza calitatile oamenilor – adica exact cele mai importante lucruri pe care le cauta acum angajatii. Servant Leadership in Action inseamna ca managerii sa stapaneasca conversatii constructive, non-defensive, prin care acestia folosesc stilul adecvat de leadership in functie de nevoile de a progresa ale oamenilor si ale echipelor pe care le conduc!

Principiile de structurare a programului

Inca de la inceput am agreat cu Zentiva cateva principii de baza pentru caracteristicile unui program pentru senior management. Iata mai jos cateva din ele.

  1. “Less is More”. Asta a insemnat sa punem cat mai putin posibil accent pe continut extern si sa fructificam timpul din sesiuni pentru ca grupul sa lucreze la propriile teme, provocari, mize si ambitii cu ajutorul activitatilor si a framework-urilor pe care le puneam la dispozitie.
  2. “Vazand si facand, din aproape-n aproape”. Un principu esential pentru a progresa in lumea atat de incerta si volatila in care suntem azi. Asta a insemnat ca programul nu a avut intregul continut prestabilit 100% de la inceput, ci am ajustat si am adaptat mereu programul in functie de ritmurile de progres si de evolutie ale participantilor si ale echipei ca intreg, in functie de agenda de business a companiei.
  3. Framework-uri de lucru simple si pragmatice. Activitatile si exercitiile pe care le-am pregatit au avut mereu o structura de lucru simpla si practica, care au tinut cont cat mai mult de prioritatile curente ale participantilor in rolurile de leadership si de team-member pe care le aveau in echipa manageriala.
  4. “Flip the classroom”. Asta inseamna o proportie mare de lucru peer-to-peer intre participanti si o implicare minimalista a facilitatorului, acesta limitandu-se cat mai mult la briefing, structurarea, monitorizrea, asigurarea calitatii proceselor de lucru si a activitatilor propuse, si conducerea debriefing-ului cat mai delegativ posibil. Participantii si-au oferit frecvent feedback intre ei, s-au sustinut in gasirea unor perspective productive de abordare a temelor de business pe care le aveau, s-au ascultat cat au putut mai bine pentru a-si oferi reciproc indrumare.
  5. “Self Directed Working Groups”. Pe parcursul programului grupele de lucru au fost ele insele primele responsabile de temele la care lucreaza, de modul in care lucreaza si de cum sa-si monitorizeze progresele.

Ioana Lucescu, Communication Manager Zentiva Romania

“Echipa manageriala Zentiva este formata din colegi cu valori comune, cu aceeasi intelegere a performantei, a responsabilitatii. Suntem ambitiosi si avem grija de echipele pe care le coordonam. Lucram in echipa, ne sprijinim si impreuna cautam solutiile cele mai bune. Am lucrat mult la sudarea echipei in ultimii ani, la armonizarea stilului de lucru, la setarea unui cadru in care persoane cu specializari diferite, background-uri diferite sa lucreze armonios impreuna. Si cel mai mult conteaza ca ne dorim sa functionam ca o echipa de succes, care depaseste orice bariere.

Dintre toate programele prin care am trecut in acesti ani la Zentiva, “Servant Leadership in Action” este programul cel mai aplicat, care ne-a ghidat cel mai bine, ne-a facut sa iesim din aria de confort pentru ca sapoi sa ne ofere un cadru in care sa colaboram mai eficient.

Programul “Servant Leadership in Action” ne-a oferit tool-uri pe care sa le folosim in echipa manageriala pentru a crea adevarate parteneriate, ne-a oferit ocazia sa ne intarim echipa si sa ne ajutam oamenii din echipele noastre pentru a-si indeplini cu succes task-urile. Si tot acest demers a fost realizat pentru ca ne pasa de oameni si credem cu onestitate ca trebuie sa punem scopul comun si valorile comune in centrul proceselor si a deciziilor pe care le avem de luat.

Am invatat cum sa imbunatatim colaborarea intre noi ca membrii ai echipei manageriale, dar si cu membrii echipelor pe care le coordonam, cum sa abordam proiectele si situatiile pentru a atinge maximul obiectivului propus, cum sa construim increderea colegilor in noi, sa ascultam ca sa invatam, sa intelegem si sa oferim apoi suport.”

Daniel Petre, Head of Marketing CHC Zentiva Romania

“Ceea ce ne-a ajutat sa avem reusitele obtinute este faptul ca avem abilitati complementare si intelegem, ca membrii ai echipei, ca fiecare dintre noi are abilitati si experiente diferite. Cred ca aceste “diferente” sunt folosite in avantajul organizatiei, reusind astfel sa rezolvam probleme complexe si sa ne atingem obiectivele. Tocmai faptul ca am constientizat diferentele dintre noi au dus la un grad inalt de incredere reciproca si stim ca putem conta unii pe ceilalti.

In plus, stim ca avem niste obiective comune, o misiune si o viziune si acest lucru ne ghideaza in activitatile zilnice.

Pentru mine, programul “Servant Leadership in Action”, a fost o experienta minunata si, fara indoiala, a fost unul dintre cele mai bune programe de dezvoltare la care am participat in ultimii 15 ani, care si-a pus amprenta pe modul meu de lucru inca din primele sesiuni.

Personal, am simtit ca acest program m-a ajutat sa devin un lider mai bun si unul dintre efectele pe care l-am vazut inca din timpul programului este acela de a fi mai conectat la membrii echipei. Recunosc, la inceputul programului, termenul de “servant” nu mi s-a parut potrivit pentru rolul de lider. Inca din primele sesiuni mi-am dat seama ca, din contra, “liderul servitor” cum ar fi traducerea termenului in limba romana, poate avea un impact enorm prin simpla sa prezenta, daca foloseste ascultarea activa.

Pentru echipa noastra manageriala, cred ca programul a avut un impact pozitiv prin consolidarea legaturilor dintre noi. Ne cunoastem acum mai bine unii pe altii, ne intelegem mai bine abilitatile si punctele noastre sensibile, ceea ce ne ajuta sa colaboram mai eficient. Atmosfera in echipa a devenit mai relaxata si mai deschisa, ceea ce a dus la o comunicare mai buna si la un mod mai eficient de luare a deciziilor.”

Maria Badea, HR Manager Commercial Operations Romania & Moldova

“Echipa noastra de leadership este o echipa de profesionisti, care pune oamenii in centrul activitatii. Stim ca rezultatele ne aduc impreuna si ramanem impreuna pentru ca avem o misiune comuna. In colaborarea noastra de zi cu zi ne ajuta dorinta de a investi intr-o cultura constructiva si eforturile sustinute de a ne alinia, de a respecta contractul echipei si dezvoltarea abilitatilor noastre, ca lideri.

Programul “Servant Leadership in Action” a fost un program bine structurat, care a raspuns nevoilor noastre de echipa si nevoilor noastre de dezvoltare ca lideri. Pe mine personal, m-a ajutat sa imi dezvolt mai mult capacitatea conversationala, sa inteleg cum sa aplic stiluri diferite de leadership in functie de nivelul de dezvoltare al oamenilor cu care lucrez pe sarcina si sa inteleg cat de mult ajuta clarificarea misiunii echipei si setarea unor reguli adecvate de echipa.  Programul a fost foarte apreciat de intreaga echipa si imi doresc foarte mult sa punem cat mai mult in practica ceea ce am invatat in ultimele 9 luni.

In cele 9 luni ale programului “Servant Leadership in Action”, ne-am imbunatatit foarte mult limbajul comun de  echipa si am creat un spatiu in care sa aducem in discutie toate barierele care apar in colaborarea dintre noi. Inca mai avem de lucru, de mentinut niste obiceiuri pe care le-am creat in urma acestui program.

In ceea ce ma priveste, simt ca am evoluat ca lider si ca team member in echipa de leadership. Investesc timp sa exersez abilitatea de a-mi recunoaste reactiile emotionale puternice care ma pot scoate din zona optima pentru dialog si ascult cu intentia de a explora si perspectivele celorlalti.

Daca ar fi sa mentionez cateva dintre lectiile pe care le-am invatat de-a lungul programului, acestea ar fi: este oricand loc sa te imbunatesti ca lider mai ales pe stilurile de leadership aplicate si partea de capacitate conversationala, pentru binele pe termen lung al echipei este nevoie sa provocam “armonia artificiala” si sa aducem la masa tot ce functioneaza cu dificultate. Si poate cea mai important learning a fost: ego-ul ne impiedica sa fim cu adevarat lideri si trebuie sa il “tratam”.

Ileana Nicola, Regulatory Affairs Manager Romania & Moldova

Am incheiat  programul “Servant Leadership in Action”, cu convingerea ca autenticitatea, exemplul personal si empatia sunt cheia esentiala a unei colaborari eficiente. Am invatat ca ascultarea activa si incurajarea contributiei fiecarui membru creeaza o echipa solida. Continuarea dezvoltarii personale si cultivarea unui mediu de incredere sunt esentiale pentru a consolida coeziunea crearta in cadrul acestui program. Functionarea optima a echipei manageriale are ecou in cadrul echipelor pe care le conducem si creeaza armonie si eficienta in cadrul organizatiei.

Cosmina Cozma, Head of Marketing RX Zentiva Romania

De-a lungul evolutiei profesionale am lucrat, am invatat si am putut observa lideri diferiti, a caror experienta a contribuit, intr-o masura mai mare sau mai mica, la cine sunt eu astazi, atat profesional, cat si personal. Sunt insa cateva caracteristici pe care le caut, care ma motiveaza si pe care le apreciez cel mai mult la lideri, una dintre ele find acel Humbleness.

Pe masura ce am avansat in programul Servant Leadership m-am bucurat sa constat ca, cele 2 notiuni, Humbleness si Servant, se intalnesc si se suprapun. Cred ca in mediul actual de business, dar mai ales pentru generatiile viitoare, este nevoie de aceasta abordare de Servant Leadership, in care piramida organizationala este inversata, iar rolul liderului este de a se preocupa permanent si autentic de “Ce pot face pentru tine? De ce ai TU nevoie?”.

Cateva lucruri din program au ramas cu mine – capacitatea si structura conversationala pe care trebuie sa ni le imbunatatim si adaptam constant, capacitatea membrilor unei echipe de a construi siguranta psihologica de care fiecare membru are nevoie pentru a-si putea maximiza contributia la performanta echipei si ,implicit, a organizatiei, nevoia unor reguli si norme de comportament in cadrul fiecarei echipe, structurarea procesului de luare a deciziilor si datoria fiecarui membru dintr-o echipa de a face mereu implicitul explicit.

Este un program care ne-a sustinut sa devenim o echipa manageriala dedicata si aliniata obiectivului comun, de a oferi pacientilor din Romania medicamente de calitate, la preturi accesibili deoarece sanatatea trebuie sa fie un drept al nostru al tuturor, si nu un privilegiu.

Adela Iepure, Senior Consulting Associate Human Invest, Coach PCC, Coordonator Program

“Ce am apreciat la participantii din cadrul programului “Servant Leadership in Action” de la Zentiva a fost capacitatea reflexiva ridicata a tuturor si disponibilitatea de a incerca modalitati noi de interactiune, comunicare si invatare. Desi in anumite momente conversatiile au fost dificile, ele au dus la cresterea increderii reciproce, imbunatatirea nivelului de siguranta psihologica al echipei manageriale si alinierea valorilor si obiectivelor intr-o directie comuna.”

Cat despre ce am vazut eu, am apreciat deschiderea, maturitatea si curajul intregului grup pentru ca a stiut sa profite de acest program nu doar la nivel individual, ci si colectiv. A fost insa nevoie ca fiecare sa fie prezent, constructiv si responsabil in timpul sesiunilor!

Ce inseamna asta? In primul rand, sa-ti sprijini colegii de-a lungul programului prin felul in care ii asculti, prin felul in care le adresezi intrebari si lucrezi cu ei sau prin felul in care intampini feedback-ul pe care ti-l transmit. In al doilea rand, sa fii pregatit sa ceri cu adevarat ajutorul lor la temele de business pe care le aduci pe masa ta de lucru din timpul programului. Iar echipa de leadership Zentiva a aratat multa seriozitate si implicare, nu a facut doar act de prezenta!