Servant Leadership pentru wellbeing-ul tuturor generatiilor

Servant Leadership poate face din orice organizatie una atractiva pentru oamenii buni pe care aceasta si-i doreste. Nivelul de wellbeing a fost si este azi tema centrala a majoritatii angajatilor. Managerii cu mentalitatea si competentele esentiale de servant leadership sprijina autonomia si cultiva sentimentul de autonomie al angajatilor. Ei actioneaza urmarind sa creasca nivelul de wellbeing al fortei de munca. Ei dezvolta calitatea legaturilor dintre oameni, sentimentul de apartenenta si loialitatea fata de companie. In plus, ii indruma si ii incurajeaza pe angajati sa evolueze si sa aiba un real sentiment de progres profesional. De ce Servant Leadership? De ce acum?

Priviti va rog prima imagine de mai jos si cititi concluziile prezentate aici. Acestea reprezinta rezultatele unui studiu cu tema “Ce-si doresc angajatii?”. In ce an credeti ca a fost facut acest studiu? Anul acesta? Anul trecut?

Studiu realizat la mijlocul anilor ’70 de Clay Lafferty (fondator Human Synergistics) si prezentat la conferinta din 2019 a Human Synergistics (HS) Romania: Generatia Z si Cultura de Organizatie a Viitorului. Publicat cu permisiunea HS Romania

Acest studiu a fost facut acum mai bine de… 45 de ani! Si nu incerca (la acea vreme) sa-i inteleaga mai bine pe Millennials/Generatia Y (cei nascuti intre 1980 – 2000) sau pe cei din Generatia Z (cei nascuti dupa anii 2000). Nici macar pe cei din Generatia X (cei nascuti intre 1965 – 1979). A fost facut in Australia si cerceta atunci noua generatie de angajati care incepea sa se contureze si sa-si faca loc pe piata muncii – adica Generatia Baby Boomers (cei nascuti intre 1946 – 1964). Cat de mult seamana aceste concluzii cu perceptiile noastre prezente privind nevoile tinerilor prezenti acum pe piata muncii?

S-au schimbat nevoile angajatilor de-a lungul celor patru generatii? Tind sa cred ca nu. S-a schimbat doar ordinea prioritatilor acestor nevoi? Este posibil. Unul din studiile recente de anvergura Gallup pe tema asemanarilor si deosebirilor generationale ne arata cat de mult se aseamana prioritatile angajatilor indiferent de varsta:

Nivelul de wellbeing este tema centrala si primul criteriu de alegere a angajatorului pentru majoritatea angajatilor din toate tarile. Angajatorii au fost si sunt in continuare selectati de catre angajati dupa felul in care ei vad cum companiile pot contribui la cresterea calitatii vietii lor. Si, conform Gallup, dintre toate aspectele care determina calitatea vietii, in primul rand a calitatii vietii profesionale (“imi place ceea ce fac”, “sunt indrumat la munca cum sa-mi folosesc cat mai bine calitatile personale”, “am un sentiment de progres si evolutie profesionala”, “vad cum munca mea conteaza si are o contributie pozitiva in organizatie si in societate”).

Toate cele patru generatii doresc sa simta si sa vada ca organizatiei pentru care lucreaza ii pasa cu adevarat de ei, ii pasa de calitatea vietii lor din organizatie, de starea lor de bine, de evolutia lor profesionala, de calitatea relatiilor cu colegii. Toate cele patru generatii au asezat preocuparea pentru “wellbeing” pe locurile 1 si 2. Tot in studiul de mai sus vedem ca in top 3 criterii de evaluare a unui angajator se situeaza etica leadership-ului acestuia. Etica pare sa devina un criteriu tot mai important pentru a putea atrage si fructifica potentialul angajatilor!

“Moral excellence drives human energy. Human energy—in the form of initiative, creativity, fortitude, and stamina—drives product and service excellence, which, in turn, enhances financial performance. In my estimation, the pursuit of moral excellence is the most effective and enduring way to energize organizations, because it taps into our noblest aspirations.” Transforming The Character of A Corporation, Bill O’Brien, former CEO Hanover Insurance Company.

Nivelul personal de wellbeing perceput de angajati determina nivelul lor de implicare, disponibilitatea de a depune efortul suplimentar de care este nevoie, de a fi loiali organizatiei si de a fi un adevarat ambasador pentru aceasta. Studiul Gallup State of the Global Workplace 2022 mai reliefeaza in acelasi timp faptul ca oamenii cu nivel inalt de angajament la locul de munca, dar cu un nivel scazut de wellbeing au o predispozitie mult mai mare de a se simti epuizati, stresati, furiosi si sa aiba probleme de sanatate.

Convingerile si competentele cheie de Servant Leadership

Servant Leadership este o filozofie de a conduce oameni si de a colabora cu cei din jur, cu partenerii tai. Este o filozofie de leadership pragmatica, care acorda atentie atat rezultatelor urmarite, cat si relatiei cu oamenii care s-au angajat sa le atinga. Este o filozofie care urmareste si sustine performanta de business, agilitatea, adaptarea rapida la schimbare, asumarea responabilitatii, dezvoltarea rezilientei si a initiativei. Servant Leadership determina cresterea nivelului de wellbeing al angajatilor si imbunatateste componenta de etica din cultura organizationala.

Filozofia aduce managerilor care o adopa un echilibru personal mai bun, mai multe satisfactii si un nivel superior de maturitate, un sentiment mai bun de contributie si de sens, mai multa energie proaspata si pozitiva. Aceasta filozofie are ca punct de start trei convingeri si trei competente cheie. Nu sunt singurele componente, dar sunt pasii de baza, primii pasi pe care cineva i-ar putea face daca vrea sa o adopte si vrea sa aseze etica si increderea reciproca in centrul muncii sale.

Ken Blanchard: When I ask people whether they’d like to be known as a servant leader or a self-serving leader, everyone says “servant leader.” Nobody wants to be known as a self-serving leader. Yet we observe self-serving leadership all the time. Why? The human ego.

Ego interferes with effective leadership in two ways: one is false pride—thinking more of yourself than you should. You push and shove for credit and spend a lot of time promoting yourself. The other way is self-doubt or fear—thinking less of yourself than you should. You’re consumed with your own shortcomings and spend a lot of time protecting yourself. The foundation for both false pride and self-doubt is low self-esteem. The good news is that there’s an antidote!

Servant Leadership pentru wellbeing-ul tuturor generatiilor

Oricare ar fi generatiile de care apartineti sau pe care le conduceti, adoptand mentalitatea si competentele cheie de servant leadership beneficiile vor fi sistemice. Filozofia va influenta pozitiv in primul rand pe voi. Apoi, echipele pe care le conduceti. In al treilea rand, veti contribui mai bine la reusitele companiei in care lucrati si la ale celor cu care interactionati din afara organizatiei (familia, prietenii, vecinii, contactele din alte organizatii sau institutii, etc). Acesta filozofie este standardul pentru cei care se considera cetateni responsabili si implicati ai comunitatilor din care fac parte!

Adevaratul test de servant leadership il puteti face reflectand la intrebarile propuse de fondatorul acestui univers, Robert K. Greenleaf. “S-au maturizat si au crescut cei pe care i-am condus? Au devenit mai sanatosi, mai intelepti, mai liberi, mai autonomi, mai dispusi sa devina ei insisi, servant leaders? Ce impact am avut asupra celor mai putin norocosi? Vor beneficia sau, cel putin, vor fi ei mai putin defavorizati?”

Lansarea in Romania a programului Servant Leadership (Virtual Event)*

Lansarea in Romania a programului Servant Leadership (F2F Event)*

Descopera Noul Nostru Program de la The Ken Blanchard Companies: Servant Leadership Essentials™:

Servant Leadership Essentials™

Ionela Moldovan

Training and Development Manager (2011 - prezent) / Orange Romania

"Orange Romania colaboreaza cu Human Invest din anul 2008 in vederea dezvoltarii de competente manageriale si de leadership. lnterventiile de invatare au avut un succes dovedit, acesta din urma nefiind bazat exclusiv pe reactia initiala participantilor, ci si pe impactul in performanta organizatiei, respectiv masura in care cunostintele devin competente care sustin obiective de business. Pentru Orange Romania, Human Invest este mai mult decat un furnizor de training, este un partener dispus sa contribuie cu valoare adaugata inainte, in timpul si dupa interventia de invatare.”

Violeta Cartis

Training Manager / Celestica Romania

“In parteneriat cu Human Invest, Celestica Romania inceput in 2010 un program de dezvoltare a competentelor manageriale adresat managerilor, team leaderilor si specialistilor cu potential de dezvoltare. Recomandam compania Human Invest, deoarece ne este si in prezent un partener de incredere pentru construirea si dezvoltarea de programe de formare profesionala si organizationala."

Radu Perianu

Comercial Director / Synevo Romania & SEE

“Relatia de parteneriat cu Human Invest este construita in timp si am apreciat tot timpul calitatea programelor oferite, cat si abordarea profesionista din timpul sesiunilor. Consideram ca SLII este un program de baza, practic si util in procesele manageriale unu-la-unu.”

Corina Petcu

HR Business Partner / NN

„Apreciem la Human Invest calitatea metodologiei propuse, intelegerea si adaptarea la contextul si nevoile colegilor din program, flexibilitatea, orientarea catre gasirea celor mai bune solutii.”

Viorica Pacurar

Director National de Vanzari / NN

„Pe tot parcursul initiativelor desfasurate impreuna, am apreciat foarte mult relatia de parteneriat si implicarea Human Invest pentru a intelege cat mai bine contextul in care ne gasim noi ca echipa, inainte de fiecare interactiune, asa incat sa plieze programul pe specificul si nevoile noastre.”

Georgiana Dragnea

Human Resources Specialist / WIRTEK

„Leadership Academy a reprezentat o ocazie buna pentru ca multi dintre colegii nostri sa aiba acces la informatii interesante, pe de o parte, iar pe de alta, sa isi consolideze comportamente sau sa isi traseze noi directii in stilul de leadership. Suportul echipei Human Invest, disponibilitatea lor si deschiderea de a adapta cursul pe nevoile noastre au fost foarte importante in aceasta calatorie de invatare.”

Alina Cimpean

Training Manager / Plexus Services Romania

„Human Invest a implementat aceste programe de leadership cu un nivel inalt de profesionalism, fiind mereu orientati catre calitate si impact in procesul de invatare. Cursurile au fost percepute ca fiind foarte utile si practice, participantii apreciind continutul si structura informatiilor. In cadrul acestui parteneriat noi am apreciat experienta trainerilor, calitatea programelor folosite, flexibilitatea si capacitatea de a raspunde nevoilor noastre, cat si buna organizare a sesiunilor.”