Servant Leadership, Radu Predescu, Autonom: Mergi in mijlocul oamenilor fie ca te simti pregatit sau nu

Radu Predescu s-a alaturat echipei Autonom in 2015 cu rol de manager zonal de vanzari, iar astazi conduce divizia de leasing operational a grupului.

Pana atunci, de-a lungul celor 15 ani petrecuti in subunitati de Vanatori de Munte din Armata Romaniei, Radu a ocupat diverse pozitii de subofiter, de la comandant de grupa pana la Subofiter de Comanda de Batalion. A fost instructor NATO si este Militar Veteran, participand la trei misiuni de lupta (doua in Afganistan si una in Irak). Si-a completat studiile militare atat in Romania cat si peste hotare (Republica Ceha, SUA, Italia, Germania, Austria, Norvegia). Cu experienta lui militara, Radu ne-a impartasit in acest interviu cum a invatat sa aiba mai multa claritate privind ceea ce conteaza in perioade de presiune si cum sa ne conducem echipele pentru a creste rezilienta oamenilor.

In ce fel experienta ta de subofiter luptator in armata ti-a dezvoltat caracterul personal si competentele de leadership pe care le folosesti acum in business? Ce ai invatat despre tine? La ce tip de indicii ai invatat sa te uiti acum ca sa faci un assessment mai bun al unei realitati din teren?

In unitatile luptatoare din armata exista o doza mare de autonomie, chiar daca este un sistem piramidal. Exista o autonomie mare chiar si la sub-unitati. In calitate de comandant in armata, pleci mereu la drum cu ideea de a construi un plan colaborativ in care aplici “regula treimilor” in pregatirea misiunii: o prima treime din timp o pastreazi pentru a avea timp de gandire si decizie si doua treimi din timpul tau il oferi celor cu care pregatesti misiunea pentru a-i ajuta sa o defineasca cat mai bine, sa existe consultare intre membrii echipei si sa ia decizii in baza procedeelor existente.

Comandantul isi anunta intentia si timpul de pregatire pana la declansarea misiunii. Planul se construieste mereu impreuna cu cei care trebuie sa-l execute. In armata, oamenii au sansa si trebuie sa contribuie cu creativitate la definirea misiunii, la realizarea planului si a scenariilor. Iar atunci cand este anuntata demararea planului, increderea in reusita lui este mult mai mare pentru ca oamenii au contribuit la construirea acestuia.

Eu ma uit mereu la cat de mult isi doresc si cat de capabili sunt oamenii sa realizeze planul pe care il construim. Este mereu nevoie de o pregatire minutioasa oricat de similare ar parea misiunile. Ce greseli si ce surprize ar putea aparea? Ce folosim din ce am invatat din misiunile anterioare? Cum ar fi sa gandim misiunea asta ca si cum nu am mai facut niciodata ceva similar? Cum sa facem mai bine de aceasta data? Sunt intrebari ale caror raspunsuri se pregatesc foarte bine in unitatile in care am fost eu si care capitalizeaza experientele anterioare ale oamenilor. O buna pregatire este critica in armata.

Daca instruirea a fost facuta bine, intr-o sub-unitate aflata in contact direct cu adversarul, oamenii din prima linie iau initiativa pentru ca ei stiu cel mai bine ce ar trebui sa faca pentru ca le este clara misiunea.

In armata am mai invatat ca trebuie sa ne antrenam pentru fiecare scenariu pe care il vede comandantul sau militarii dintr-un grup. Fara scenarii, nu te poti instrui. Atunci cand oamenii se simt pregatiti pentru cat mai multe scenarii, ei se simt mai increzatori, au mai multa claritate si iau decizii mai bune si mai rapid.

Armata m-a invatat sa fiu autentic si vulnerabil. Eu asa am evoluat si asa am crescut. Asa mi-am intarit coloana vertebrala. In plus, asa am invatat sa spun si lucrurilor pe nume si direct: cand esti autentic si vulnerabil poti avea curaj sa ai aceste conversatii dificile.

Din punctul tau de vedere, in perioade de presiune, care sunt primele responsabilitati ale liderilor de echipe oricare ar fi nivelul din organizatie la care s-ar afla acestia?

Perioadele de criza nu sunt ceva aparte, eu asa ma uit la viata. Liderii trebuie sa le readuca rapid aminte oamenilor ca si in momente de criza trebuie sa ne facem cat mai bine treaba: liderii cu misiunea lor si echipa la fel. Fiecare om are un rol foarte important in echipa si tocmai de aceea,  fiecare trebuie sa si-l cunoasca in detaliu  pentru a putea ajuta cat mai bine.

Un lucru este cert: nu putem influenta razboiul de langa noi insa ce putem face este sa le fim alaturi oamenilor nostri. Invita-i pe oamenii sa-ti spuna cum se simt si nu le spune ca ar trebui sa simta altceva. Sigur, e foarte important cum porti aceasta conversatie: “Cum sunteti fiecare in acest moment? Cum va simtiti?” e o intrebare esentiala, umanista, care ii linisteste pe oameni. Apoi, daca ai nevoie sa aduci mai multa claritate echipei, poti apela la expertiza externa pentru a-i ajuta sa isi construiasca zone de siguranta.   

Mie pandemia mi se pare o criza mult mai mare decat razboiul din Ucraina. In crize, managerii au tendinta sa se retraga pentru ca nu stiu ce va urma, sa devina absenti si sa taca. Dar in perioade de criza, ca leader, trebuie sa mergi in fata oamenilor, fie ca te simti sau nu pregatit. E ceva ce trebuie facut. Spune propria opinie, spune prin ce treci. Nu pe email, mergi in mijlocul lor.

In aceasta perioada complicata ce rutine si procese manageriale continui sa practici?  Ce ai abandonat din felul in care conduceai in vremuri “normale”? Ce rutine ai inceput sa practici?

Cel mai bun obicei pe care mi l-am format si de care sunt foarte mandru este cel al discutiilor individuale saptamanale. Am 6 manageri in echipa si cu care am aceasta rutina saptamanala. Sunt de departe cel mai valoros lucru pentru mine. L-am intarit cat de mult am putut in ultimul timp!

Initial ma concentram pe cei care aveau mai mult de lucru si credeam ca au cel mai mult nevoie de ajutor. Uitasem de colegii care se descurcau singuri si mi s-a atras atentia cand am cerut feedback despre felul in care conduc – un alt obicei pe care il practic frecvent. Mi s-a spus: “Bai Radu, am si eu nevoie de tine, am si eu nevoie de suport”. Am realizat atunci ca trebuie sa am aceste conversatii individuale saptamanale cu toti cei din echipa pe care o conduc direct.

Ma intreba Dan Stefan: “Daca ar fi sa faci un singur lucru in rolul tau, ce ai face?” Asta i-am raspuns si lui: discutiile individuale saptamanale cu managerii pe care ii conduc si ii sustin.

Una peste alta – ce le recomand managerilor pentru a-si conduce echipele in aceasta perioada este: Ajutati-va oamenii sa isi inteleaga cat mai bine rolul si impactul, apoi sprijiniti-i in aceasta directie. Definiti-va actiunile si prioritatile critice si monitorizati-le constant. Aceste lucruri vor asigura claritate si stabilitate echipelor, iar ca o consecinta va aparea si performanta.

 

 

Marius Tanase

Director Executiv (2010 - 2018) / Farmexpert

“Incepand din 2010 compania noastra desfasoara in parteneriat cu Human Invest un amplu program de dezvoltare a competentelor manageriale. Programul a urmarit introducerea unui limbaj comun managerial in intreaga companie – limbajul si metoda originala The SLII Experience™ (SLII®). Prin acest program, participantii au dezvoltat competente precum: managementul relatiilor interumane, coaching si facilitarea rezolvarii problemelor, conducerea echipei. Recomandam compania Human Invest ca un partener capabil sa construiasca un proces coerent de invatare, folosind cu profesionalism o diversitate de metode si mijloace de instruire care si-au dovedit eficacitatea si impactul in compania noastra.”

Ionela Moldovan

Training and Development Manager (2011 - prezent) / Orange Romania

"Orange Romania colaboreaza cu Human Invest din anul 2008 in vederea dezvoltarii de competente manageriale si de leadership. lnterventiile de invatare au avut un succes dovedit, acesta din urma nefiind bazat exclusiv pe reactia initiala participantilor, ci si pe impactul in performanta organizatiei, respectiv masura in care cunostintele devin competente care sustin obiective de business. Pentru Orange Romania, Human Invest este mai mult decat un furnizor de training, este un partener dispus sa contribuie cu valoare adaugata inainte, in timpul si dupa interventia de invatare.”

Violeta Cartis

Training Manager / Celestica Romania

“In parteneriat cu Human Invest, Celestica Romania inceput in 2010 un program de dezvoltare a competentelor manageriale adresat managerilor, team leaderilor si specialistilor cu potential de dezvoltare. Recomandam compania Human Invest, deoarece ne este si in prezent un partener de incredere pentru construirea si dezvoltarea de programe de formare profesionala si organizationala."

Radu Perianu

Comercial Director / Synevo Romania & SEE

“Relatia de parteneriat cu Human Invest este construita in timp si am apreciat tot timpul calitatea programelor oferite, cat si abordarea profesionista din timpul sesiunilor. Consideram ca SLII este un program de baza, practic si util in procesele manageriale unu-la-unu.”

Corina Petcu

HR Business Partner / NN

„Apreciem la Human Invest calitatea metodologiei propuse, intelegerea si adaptarea la contextul si nevoile colegilor din program, flexibilitatea, orientarea catre gasirea celor mai bune solutii.”

Viorica Pacurar

Director National de Vanzari / NN

„Pe tot parcursul initiativelor desfasurate impreuna, am apreciat foarte mult relatia de parteneriat si implicarea Human Invest pentru a intelege cat mai bine contextul in care ne gasim noi ca echipa, inainte de fiecare interactiune, asa incat sa plieze programul pe specificul si nevoile noastre.”

Georgiana Dragnea

Human Resources Specialist / WIRTEK

„Leadership Academy a reprezentat o ocazie buna pentru ca multi dintre colegii nostri sa aiba acces la informatii interesante, pe de o parte, iar pe de alta, sa isi consolideze comportamente sau sa isi traseze noi directii in stilul de leadership. Suportul echipei Human Invest, disponibilitatea lor si deschiderea de a adapta cursul pe nevoile noastre au fost foarte importante in aceasta calatorie de invatare.”

Alina Cimpean

Training Manager / Plexus Services Romania

„Human Invest a implementat aceste programe de leadership cu un nivel inalt de profesionalism, fiind mereu orientati catre calitate si impact in procesul de invatare. Cursurile au fost percepute ca fiind foarte utile si practice, participantii apreciind continutul si structura informatiilor. In cadrul acestui parteneriat noi am apreciat experienta trainerilor, calitatea programelor folosite, flexibilitatea si capacitatea de a raspunde nevoilor noastre, cat si buna organizare a sesiunilor.”