Wellbeing prin Servant Leadership: Misiunea noii generatii de manageri de la toate nivelurile!

Organizatiile arata deja foarte diferit fata de cum le-a cunoscut societatea in ultimii 50 de ani. In toata aceasta perioada miza principala a managementului a fost sa creeze valoare pentru actionari. Acum, managerilor de la toate nivelurile li se solicita sa continue sa aiba o preocupare mare pentru productivitate, eficienta si profitabilitate, la care sa adauge preocuparea pentru teme noi, precum wellbeing-ul celor pe care ii conduc! De ce practicile Servant Leadership sunt tot mai cautate in ultimii ani pentru asta?

Conform studiilor recente Gallup, preocuparea angajatorului pentru un nivel bun de wellbeing al angajatilor este printre primele criterii de alegere a locului de munca pentru majoritatea angajatilor din toate tarile si din toate generatiile. Angajatorii sunt tot mai mult selectati de catre angajati dupa calitatea vietii pe care acestia din urma o gasesc in organizatie. Si, tot conform Gallup, dintre toate aspectele care determina calitatea vietii dintr-o organizatie, angajatii sunt in primul rand interesati de calitatea vietii profesionale: Iata doar cateva din reperele evaluate in studiul lor: “imi place ceea ce fac”, “sunt indrumat la munca cum sa-mi folosesc cat mai bine calitatile personale”, “am un sentiment de progres si evolutie profesionala”, “vad cum munca mea conteaza si are o contributie pozitiva in organizatie si in societate”.

Managerii trebuie sa fie preocupati si de rezultate si de wellbeing-ul oamenilor

Noile generatii din middle si senior management-ul organizatiilor au misiunea de a gasi metode de a-si conduce echipele imbinand cat se poate de bine interesele de productivitate si eficienta ale actionarilor/investitorilor cu interesul pentru wellbeing al angajatilor. Asta, daca doresc sa atraga si sa loializeze oamenii buni pe care si-i doresc si cu care sa atinga rezultatele urmarite.

Servant Leadership este o filozofie de a obtine rezultate impreuna cu oamenii din jur, nu folosindu-i. Adica, aratand consideratie reala pentru nevoile lor, prin autenticitate, prin etica si construind un spirit de comunitate. Este filozofia pusa in practica de cei care sunt intr-o pozitie manageriala pentru a servi, nu pentru a fi serviti, de cei care sunt atenti la sanatatea EGO-ului lor!

Doua studii privind contributia pozitiva a Servant Leadership la wellbeing-ul angajatilor

Nenumarate studii au aratat ca metodele de conducere Servant Leadership determina in practica cresterea nivelului de wellbeing al angajatilor si cresterea calitatii culturii organizationale.

Unul din exemple este studiul realizat in Europa “The positive relationship between servant leadership and employees’ psychological health: A multi-method approach” si publicat in German Journal of Human Resource Management, una dintre cele mai vechi si apreciate publicatii internationale dedicate cercetarilor stiintifice ale fortei de munca. Studiul a testat impactul practicilor de servant leadership in sanatatea mentala a angajatilor. Mai specific, relatia practicilor de servant leadership cu oboseala si epuizarea emotionala, ca principale simptome ale burnout-ului. Rezultatele studiului au aratat ca servant leadership are un efect pozitiv pentru sanatatea mentala a angajatilor si nivelul lor de vitalitate.

In plus, un alt studiu a aratat ca practicile de servant leadership aduc managerilor care le adopa un echilibru personal mai bun, mai multe satisfactii si un nivel superior de maturitate, un sentiment mai bun de semnificatie, sens si insemnatate a muncii (conform Serving while being energized (strained)? A dual-path model linking servant leadership to leader psychological strain and job performance, publicat in American Psychological Association, Journal of Applied Psychology).

Wellbeing-ul angajatilor nu mai este un moft si nici nu se obtine prin evenimente pentru imagine publica! Wellbeing-ul angajatilor este un mijloc critic pentru ca acestia sa poata sa aiba contributia care se asteapta de la ei, sa poata sa depuna efortul necesar pentru asta, sa-si puna in valoare calitatile, creativitatea, sa colaboreze si sa sustina un scop comun!

Practicile manageriale de Servant Leadership sunt azi printre cele mai eficiente si mai potrivite mijloace pentru vremurilor pe care le traim pentru a sustine si intari wellbeing-ul angajatilor!

Servant Leadership – The Heart, The Head and The Hands

The Heart (Motivatii si Valori), The Head (Filozofie si Procese operationale de leadership), The Hands (Competente si Actiuni)