Servant Leadership, Alexandru Andone, Cegeka: Oamenii pe care ii conduc isi cunosc cel mai bine domeniul

Servant Leadership este filozofia care il defineste pe Alexandru Andone, Director EDC Infrastructure Cegeka. Alexandru este unul din liderii care este apreciat enorm pentru umanismul cu care obtine rezultate de exceptie in organizatia sa. Vede peste tot in jurul sau oportunitati de a contribui si stie cum sa-si invite partenerii pentru a-l sustine si a-l sprijini. Construieste echipe si comunitati si este un exemplu in a pune mereu scopul comun deasupra scopului individual. L-am invitat sa ne impartaseasca convingerile care ii definesc filozofia de leadership. 

Vremurile tulburi prin care trecem ne-au facut pe multi sa fim inca si mai responsabili pentru comunitatile si echipele din care facem parte. Ce inseamna pentru tine filozofia de servant leadership? Cum ne-ar puta aduce mai multe satisfactii si mai multe reusite, fie ca suntem pe o pozitie manageriala sau nu?

Pentru mine filosofia de servant leadership porneste de la faptul ca oamenii pe care ii conduc sunt experti in aria lor de responsabilitate. Ei stiu mai bine decat managementul ce trebuie facut in domeniul in care sunt specialisti. In calitate de leader am rolul de a-i asculta, de a clarifica directia companiei si de a facilita constructia unor obiective comune catre un business performant obtinut prin atingerea potentialului maxim al celor care contribuie la aceasta performanta. Lucrez catre a facilita dezvoltarea echipelor si indivizilor, ii ajut sa depaseasca momentele difficile. Ma asigur ca echipa este motivata si are toate resursele la dispozitie pentru atingerea acestor obiective.

Exista un paradox in ceea ce priveste servant leadershipul in raport cu stiluri mai autoritare. Consider ca intelegerea acestui paradox poate da o mai buna claritate asupra asteptarilor de ambele parti, fie ca vorbim de management sau nu. Stilurile mai autoritare de leadership in care deciziile se iau fara a asculta prea mult vocea angajatilor, induc asteptarea ca managementul detine adevarul suprem si ca angajatii trebuie doar sa execute. In caz de esec, angajatii dau vina pe management pentru decizii proaste si invers, managementul condamna angajatii pentru executia necorespunzatoare.

In servant leadership, se pune accentul pe co-creare si colaborare, unde obiectivele sunt comune. Nu exista esecuri, ci doar lectii valoroase care duc in timp la rezultate mai bune. Asta implica initiativa atat din partea managementului cat si a angajatilor de a contribui la initiative care sa satisfaca nevoile de business si pe cele ale angajatilor.

Din pacate, cultura noastra este bazata pe ierarhie si multi angajati bine pregatiti ezita sa ia initiativa, eschivandu-se de responsabilitatea de a contribui. Asta invita managerii autocrati care vin din acelasi sistem sa impuna decizii sau masuri nepopulare ori pur si simplu ineficiente.

Pentru maximizarea rezultatelor cred ca este important ca managementul sa inteleaga ca oamenii ascultati si motivati sunt cei care livreaza si inoveaza. Iar angajatii sa realizeze ca managementul are nevoie de input constructiv din partea angajatilor care sa vina cu propuneri, dar si solutii pe care impreuna sa le faca fezabile si sa le implementeze.

 

Programul Servant Leadership Essentials in curand si in Romania. Solicita o prezentare acum!

Filozofia de servant leadership are o istorie de cateva mii de ani. Totusi, ea este mai recenta ca oricand si piatra de temelie in structurile moderne agile ale organizatiilor de azi. Ce o face asa de utila astazi? De ce aceste structuri moderne de lucru agile au asezat-o in centrul lor?

Cred ca un motiv este dat de varietatea optiunilor, dar si de diferentele culturale intre generatii. Acum, mai mult ca oricand, angajatii au optiuni intr-o piata in care cererea este mare, si in care angajatorii se lupta pentru resurse. Asta face ca orice expert are multe optiuni in piata in functie de ceea ce e important pentru el: cariera, castiguri maximizate, flexibilitate, dezvoltare sau cel mai adesea un mix personalizat intre acestea. Asta invita leadership-ul sa fie atent la aceste preferinte si sa vina in intampinarea lor intr-un mod cat mai creativ. Mai apoi sa se asigure ca pe masura ce aceste preferinte se schimba, angajatorul se poate adapta la aceste nevoi pentru a-si pastra angajatii.

Astfel focusul se muta de la ce poate oferi angajatorul la ceea ce isi doreste angajatul si implica ascultare din partea leadership-ului care daca vrea sa atraga angajati, trebuie sa evolueze odata cu aceste nevoi. De la ideea de desavarsire prin munca adoptata de baby boomers, incepand cu Generatia X si evoluand mai apoi cu Millenials, nevoile angajatului au inceput sa se duca mai mult catre work-life balance, sens si dezvoltare rapida. Astfel leadership-ul este invitat sa asculte mai mult angajatii si sa inteleaga ce anume le confera sens, care este echilibrul pe care angajatii il asteapta si in ce directie si cat de rapid vor acestia sa se dezvolte. Cred ca aceasta nevoie de sens duce si catre dorinta angajatilor de a fi parte din procesul decizional si de a avea un impact mai mare astfel incat ei sunt din ce in ce mai dornici sa contribuie.

O alta perspectiva este data de dinamica si complexitatea tot mai crescuta a pietei, activitatilor, tehnologiei. Leadership-ul nu mai reuseste sa tina pasul de unul singur cu toate aceste aspecte, sa le inteleaga si sa le controleze. Asadar apare nevoia de a responsabiliza cat mai mult experti pe fiecare nisa unde leadership-ul preia rolul de a consolida pe de o parte si de a avea grija ca acesti experti au motivatia, pregatirea si resursele de care au nevoie pentru a performa.

Stiu ca esti dedicat acestei filozofii de leadership si faci tot posibilul sa-ti defineasca felul in care iti conduci echipele si organizatia. Ce te-a facut sa o adopti? Ce lectii ai invatat incercand sa o pui zi de zi in practica?

Servant leadership-ul este o combinatie intre stilul si valorile mele personale, dar si experienta acumulata printr-un sir lung de incercari si esecuri. Am invatat astfel ca ascultarea si skill-urile de coaching sunt cele mai importante unelte ale unui servant leader, dar nu si suficiente. Orientarea catre actiune si rezultat sunt la fel de importante, altfel exista riscul de a stagna, poate intr-o masura mai mare decat in alte stiluri de leadership.

Am inteles ca secretul este de a lua deciziile alaturi de echipa si de a sarbatori atat esecurile, cat si reusitele impreuna, iar rolul servant leader-ului este de a infige steagul acolo unde echipa decide sa mearga si a urmari ca aceasta, ca un tot, se indreapta catre obiectivul setat, facilitand accesul la resurse si deblocand obstacolele de pe traseu.

Am mai invatat si ca servant leadership-ul nu este pentru toata lumea. Exista oameni refuza pur si simplu sa ia decizii, chiar daca aceste decizii impacteaza direct viata si cariera lor. Ocazional primesc replica: “tu esti managerul, tu trebuie sa imi spui ce probleme sunt si ce faci sa le rezolvi. Eu sunt doar un exécutant”.

Cu acesti oameni caut sa explorez sensul pe care il stabilesc ei in ceea ce fac. Incerc sa le arat cum luand fraiele, pot influenta organizatia, cariera si viata lor. De asemenea ii incurajez sa se uite la ce anume ii tine in loc. Poate convingeri, temeri sau experiente anterioare. Cu unii dintre ei reusesc o schimbare de mindset insa nu cu toata lumea. Si aici exista o lectie. Anume ca servant leadership-ul e ceva care se invata de ambele parti si ca pana acolo un servant leader trebuie sa fie capabil sa utilizeze un stil de leadership care sa aduca rezultate si in paralel sa arate organizatiei cum o schimbare de mindset inspre un stil mai colaborativ asigura acele rezultate pe termen lung.

 

CURS OPEN: Building Trust (1 zi, F2F)

 

 

Marius Tanase

Director Executiv (2010 - 2018) / Farmexpert

“Incepand din 2010 compania noastra desfasoara in parteneriat cu Human Invest un amplu program de dezvoltare a competentelor manageriale. Programul a urmarit introducerea unui limbaj comun managerial in intreaga companie – limbajul si metoda originala The SLII Experience™ (SLII®). Prin acest program, participantii au dezvoltat competente precum: managementul relatiilor interumane, coaching si facilitarea rezolvarii problemelor, conducerea echipei. Recomandam compania Human Invest ca un partener capabil sa construiasca un proces coerent de invatare, folosind cu profesionalism o diversitate de metode si mijloace de instruire care si-au dovedit eficacitatea si impactul in compania noastra.”

Ionela Moldovan

Training and Development Manager (2011 - prezent) / Orange Romania

"Orange Romania colaboreaza cu Human Invest din anul 2008 in vederea dezvoltarii de competente manageriale si de leadership. lnterventiile de invatare au avut un succes dovedit, acesta din urma nefiind bazat exclusiv pe reactia initiala participantilor, ci si pe impactul in performanta organizatiei, respectiv masura in care cunostintele devin competente care sustin obiective de business. Pentru Orange Romania, Human Invest este mai mult decat un furnizor de training, este un partener dispus sa contribuie cu valoare adaugata inainte, in timpul si dupa interventia de invatare.”

Violeta Cartis

Training Manager / Celestica Romania

“In parteneriat cu Human Invest, Celestica Romania inceput in 2010 un program de dezvoltare a competentelor manageriale adresat managerilor, team leaderilor si specialistilor cu potential de dezvoltare. Recomandam compania Human Invest, deoarece ne este si in prezent un partener de incredere pentru construirea si dezvoltarea de programe de formare profesionala si organizationala."

Radu Perianu

Comercial Director / Synevo Romania & SEE

“Relatia de parteneriat cu Human Invest este construita in timp si am apreciat tot timpul calitatea programelor oferite, cat si abordarea profesionista din timpul sesiunilor. Consideram ca SLII este un program de baza, practic si util in procesele manageriale unu-la-unu.”

Corina Petcu

HR Business Partner / NN

„Apreciem la Human Invest calitatea metodologiei propuse, intelegerea si adaptarea la contextul si nevoile colegilor din program, flexibilitatea, orientarea catre gasirea celor mai bune solutii.”

Viorica Pacurar

Director National de Vanzari / NN

„Pe tot parcursul initiativelor desfasurate impreuna, am apreciat foarte mult relatia de parteneriat si implicarea Human Invest pentru a intelege cat mai bine contextul in care ne gasim noi ca echipa, inainte de fiecare interactiune, asa incat sa plieze programul pe specificul si nevoile noastre.”

Georgiana Dragnea

Human Resources Specialist / WIRTEK

„Leadership Academy a reprezentat o ocazie buna pentru ca multi dintre colegii nostri sa aiba acces la informatii interesante, pe de o parte, iar pe de alta, sa isi consolideze comportamente sau sa isi traseze noi directii in stilul de leadership. Suportul echipei Human Invest, disponibilitatea lor si deschiderea de a adapta cursul pe nevoile noastre au fost foarte importante in aceasta calatorie de invatare.”

Alina Cimpean

Training Manager / Plexus Services Romania

„Human Invest a implementat aceste programe de leadership cu un nivel inalt de profesionalism, fiind mereu orientati catre calitate si impact in procesul de invatare. Cursurile au fost percepute ca fiind foarte utile si practice, participantii apreciind continutul si structura informatiilor. In cadrul acestui parteneriat noi am apreciat experienta trainerilor, calitatea programelor folosite, flexibilitatea si capacitatea de a raspunde nevoilor noastre, cat si buna organizare a sesiunilor.”