Filozofia Servant Leadership – ce este si ce nu este?

Vremurile dificile dezvolta accelerat creativitatea oamenilor! Gasim abordari inedite si incitante, experimentele se fac in avalansa si iau locul practicilor traditionale, iar unele linii rosii de netrecut vreodata sunt date uitarii. Cand Robert K. Greenleaf a construit si a promovat in epoca moderna (mijlocul anii ’70) filozofia Servant Leadership a generat o adevarata revolutie organizationala! Prin acest lucru el a accelerat aparitia conversatiilor despre semnificatia muncii si autonomia in munca, despre rolul acestora in cresterea productivitatii si loialitatii angajatilor, in cresterea performantei organizationale. Ce este si ce nu este servant leadership?

Umanitatea evolueaza constant si au trebuit sa evolueze astfel si filozofiile de leadership. Asa cum a construit-o inca de la inceput creatorul sau, filozofia servant leadership nu e una care sa fie interesata doar de relatii de munca prietenoase si in care interesul organizatiei este subordonat intereselor de confort ale oamenilor – asa cum ar parea la prima vedere. Nu este una care sa arate toleranta pentru incalcari ale eticii, pentru lipsa de implicare, lipsa de responsabilitate sau rezultate slabe.

In schimb, convingerile sale spun insa ca atunci cand managerii se aseaza in slujba angajatilor in viata de zi cu zi, cresc capacitatea de efort, loialitatea, rezilienta si productivitatea. Structurile de lucru actuale agile aduc simplitate, suplete si eficienta doar intr-o cultura a muncii care pune in mijloc filozofia servant leaderhip pentru a construi autonomie si flexibilitate!

Ce nu este Servant Leadership?

  • Nu este o filozofie care transforma organizatiile in cluburi de vacanta
  • Nu este un mijloc prin care se erodeaza autoritatea liderilor si eficienta organizationala
  • Nu este o poveste prin care managerii vor ajunge sa faca munca celor din echipele lor
  • Nu incurajeaza confortul, pasivitatea sau evitarea asumarii responabilitatii
  • Nu este o cale de a castiga un concurs de popularitate

Ken Blanchard: When some people hear the phrase servant leadership, they are confused. They think it means managers should be working for their people, who would make all the decisions. If that’s what servant leadership is all about, it doesn’t sound like leadership to them at all. It sounds more like the inmates running the prison, or trying to please everyone.

The problem is that these folks don’t think you can lead and serve at the same time. But you can, if you understand that servant leadership has two parts: vision/direction and implementation.

Implementation is where the servant aspect of servant leadership comes into play. Once people are clear on where they are going, the role of an organizational leader shifts to a service mindset for implementation. If you are a servant leader, you now philosophically turn the traditional pyramid upside-down and you work for your people!

Ce este si ce aduce Servant Leadership? 3 elemente practice si simple cu care sa incepi!

Mindset-ul “Dezvolta comunitatea” si competentele de a construi incredere reciproca sprijina procesele de aliniere in intreaga companie

Cand dezvoltarea competentelor de construire a increderii reciproce este o prioritate comuna in viata de zi cu zi a unei organizatiei sau a unei echipe, oamenii au o disponibilitate mai mare pentru a-si alinia propriile prioritati cu cele managerului direct, cu ale intregului sistem din care fac parte sau cu ale altor colegi din alte departamente. 

Acest mindset ne ajuta sa fim constienti cand atitudinile de superioritate, mandrie, aroganta si orgoliul ne limiteaza capacitatea de a avea satisfactii reale, de a ne fructifica potentialul si de a avea un impact pozitiv in viata celor pe care ii conducem! Preocuparea si competentele de a construi constant incredere reciproca ii determina pe cei cu care lucram sa fie la randul lor deschisi si sa gaseasca solutii creative pentru armonizarea intereselor si pentru aliniere.

Mindset-ul “Gandeste-te la ceilalti mai intai” si competentele de ascultare cresc sentimentul de apartenenta, loialitatea si rezilienta oamenilor

“Asculti pentru tine sau asculti pentru ceilalti?” este una din intrebarile care ne ajuta sa avem un ego sanatos! Managerii care adopta cu adevarat aceasta convingere au sanse mai mari sa reuseasca sa-i incurajeze real si sa-i indrume pe cei din echipele lor sa se asculte mai bine intre ei. Cand oamenii stiu sa se asculte intre ei, echipele in care lucreaza se transforma in locuri cu energie pozitiva, in locuri de care oamenii vor sa apartina, in locuri unde oamenii arata creativitate si solidaritate reala in fata presiunilor.

Organizatiile au facut deja prioritate “0” din cresterea loialitatii angajatilor si renunta rand pe rand la mijloacele superficiale prin care incercau in trecut sa creasca gradul de retentie. Atunci cand angajatii se simt ascultati de catre colegi, de catre managerul direct isi intaresc legaturile de apartenenta cu locul de munca, acel spatiu devine intr-un fel si al lor. Oamenii care se simt ascultati sunt mai loiali si mai rezilienti!

Mindset-ul “Intoarce piramida cu varful in jos” si competentele de a solicita si a oferi feedback sprijina evolutia, asumarea responsabilitatii si cresterea angajamentului

Cand managerii cu un nivel mare de incredere in sine solicita feedback de la oamenii din echipa lor privind felul in care ii conduc, ei se aseaza intr-o pozitie de vulnerabilitate si renunta la pozitia intimidanta de putere si superioritate. Ei stiu ca doar astfel au oportunitatea de a creste cu adevarat, de a descoperi si invata lucruri si perspective noi, devenind in acest fel o sursa autentica de inspiratie si sustinere.

Chiar si managerii care sunt foarte orientati catre oameni evita de multe ori sa solicite si sa ofere feedback din teama de a nu strica si tulbura relatiile bune pe care le au. Abandonarea misiunii manageriale si evitarea unor conversatii provocatoare si curajoase va aduce echipei nu doar performante scazute si angajament slab, ci va impovara managerul cu nenumarate sarcini ale oamenilor din echipa. Cand managerii stiu sa solicite si sa ofere feedback ei invita echipa la o comunicare reala si isi imbunatatesc calitatea vietii. Cand managerii stiu sa “intoarca piramida cu varful in jos” incurajeaza implicarea, imbunatatesc angajamentul si arata ca sunt preocupati sa-si creasca succesori!

Filozofia Servant Leadership aduce flexibilitate si autonomie in mediul de lucru, adica exact cele mai importante lucruri pe care le cauta acum angajatii.

Servant Leadership in Actiune inseamna ca managerii sa stapaneasca conversatii pragmatice prin care acestia arata flexibilitate si folosesc stilul adecvat de leadership in functie de nevoile de a progresa ale celor pe care ii conduc!