Iulia Nartea are peste 20 de ani in pozitii executive de top in Romania si in alte tari, iar pe cei mai multi dintre ei i-a petrecut intr-o industrie dintre cele mai complexe, mai dinamice si mai vitale pentru economia globala! Odata cu intoarcerea in tara si-a deschis propria companie de consultanta, Nalia Engineering and Consulting. Ma cunosc cu Iulia Nartea de la inceputul anilor 2000 si o recomand mereu ca un interlocutor extrem de bine pregatit in analizele pe care le face, strategic si curajos in perspectivele pe care le propune. Cu ocazia unui program de leadership de anvergura pe care ni l-a solicitat un client, am intrebat-o pe Iulia cum ar putea top managementul companiei sa castige o sustinere mai puternica de la organizatie pentru transformarile pe care le urmareste.
Codrut Nicolau este fondatorul companiei Sustain Future, care ofera training de ESG, inclusiv cursul Sustainability Strategist. Este, de asemenea, trainer in cadrul programului nostru Executive Leadership Program (ELP). Ma cunosc cu Codrut inca de la inceputul anilor ’90, din anii studentiei. Cu un apetit enorm pentru cunoastere, cu experienta profesionala in banking, are de foarte multi ani un interes mare pentru tot ce inseamna ecosisteme, dezvoltare durabila si sustenabilitate. L-am invitat sa ne povesteasca cum vede el locul pe care Servant Leadership il are in construirea si implementarea unei strategii de sustenabilitate.
Academiile de Leadership raman vedetele! De peste 20 de ani, la finalul sau la inceputul fiecarui an scriu un articol de sinteza privind temele majore de leadership la care am lucrat cu clientii nostri in anul care se termina si fac recomandari pentru anul care urmeaza. Aceste articole au aparut de-a lungul timpului in revistele de profil, pe diverse platforme sau pe blogul nostru. Revista Biz, Revista Cariere, Ziarul Financiar si Business Magazin au fost printre publicatiile care in care am scris cel mai frecvent. Ce a insemnat 2023 pentru noi si ce optiuni de abordare a temei leadership development recomand pentru 2024?
“Fizica Altfel” este unul din cele mai ample si riguroase programe ale unui ONG romanesc care contribuie la imbunatatirea si transformarea sistemului educational romanesc. Programul a fost demarat in 2011 de Centrul de Evaluare si Analize Educationale (CEAE), al carui presedinte este Cristian Hatu (foto). Human Invest este partner al programului din 2013, implinindu-se in acest an 10 ani de colaborare. L-am invitat pe Cristian Hatu sa ne impartaseasca cu aceasta ocazie cum a fost posibil ca o echipa de 5 – 6 persoane sa reuseasca sa porneasca si sa sustina o astfel de miscare in educatie.
Programul “Fizica Altfel“ al Centrului de Evaluare si Analize Educationale (CEAE) este una din cele mai ample si mai longevive initiative non-guvernamentale de transformare din sistemului romanesc educational! Cand a inceput programul in 2011, CEAE a realizat ca e nevoie sa castige mai intai increderea profesorilor in misiunea proiectului si in propria lor capacitate de adaptare. Apoi, sa creeze o comunitate de invatare, sa incurajeze profesorii sa colaboreze mai bine si sa se exprime liber si fara teama de a se simti judecati intre ei. Cum a contribuit Human Invest in cei 10 ani de cand este partener? Un interviu pe care l-am acordat recent CEAE.
Intr-un articol viitor voi trece in revista parghiile de leadership pe care le-ar putea folosi orice organizatie pentru a stimula preocuparea proactiva a angajatilor pentru imbunatatire continua. Pe de alta parte, conform unui sondaj global recent facut de partenerii nostri Blanchard, factorii care inhiba dezvoltarea unui mindset si a unor competente specifice necesare sunt volumul mare de lucru, sprijinul real slab al conducerii superioare pentru imbunatatirea continua, frica de esec si o cultura organizationala cu aversiune la risc. Care sunt modalitatile de baza prin care organizatiile pot dezvolta o cultura a preocuparii proactive a angajatilor pentru imbunatatire continua?
Noutati in leadership. Suntem norocosi ca de 20 de ani avem alaturi de noi compania globala de training in leadership development Blanchard, una din cele cu cea mai inalta reputatie din acest domeniu. Suntem parteneri cu un brand care inoveaza si diversifica constant, construieste programe pentru o multitudine de medii de lucru (avem deja acces la instrumente cu AI si VR pentru participanti). Blanchard este un brand care aduce impreuna oameni diferiti din peste 40 de tari, care invata si lucreaza impreuna! In foto, sunt alaturi de colega noastra Georgeta Bora, Operations Manager si Richard Pound, VP Blanchard Global Indirect Sales. Cu ce noutati ne intoarcem de la intalnirea anuala Blanchard Global Partner Meeting, San Diego, US – Noiembrie 2023?
Pentru a reusi, liderii de succes de rang superior trebuie in primul rand sa inteleaga mai bine cine sunt, sa se cunoasca foarte bine pe ei insisi. Asta inseamna sa-si cultive valorile si sa conduca pentru a sustine scopul comun. In al doilea rand, ei trebuie sa stie cum sa se ridice deasupra circumstantelor si cum sa-i inspire pe altii sa urmareasca scopul comun. Ei trebuie sa stie cum sa-si puna in valoare calitatile si competentele pentru a construi aliante, parteneriate si cooperare in intreaga organizatie.
High Potential Leaders. Optimal Motivation. In discutiile pe care le am cu nenumarate companii din multe domenii despre instruirea si sprijinirea managerilor, tema urmatoare a inceput sa apara parca mai frecvent in ultimul timp: “tot mai putini din angajatii nostri isi doresc pozitii manageriale prin care sa conduca si sa dezvolte oameni si echipe. Care este motivul? Cum putem face mai atractive rolurile de leadership? Cum sa le deschidem apetitul pentru cresterea si dezvoltarea oamenilor si a echipelor, pentru cresterea succesorilor lor sau cresterea unor noi generatii de lideri?”
L-am cunoscut pe Alin Abalasei la preluarea mandatului sau actual de Country Manager Sameday Romania. Am pregatit impreuna un workshop pentru echipa locala de management pentru a o sprijini sa se alinieze cat mai bine si cat mai repede in ambitii si asteptari reciproce. Mi-au placut curajul, calmul si transparenta prin care Alin a conturat in workshop felul in care vrea sa conduca echipa. A povestit echipei cum vrea sa construiasca o cultura bazata pe valori solide si a invatarii din greseli, plecand de la valorile, experientele si lectiile care ii definesc leadership-ul personal. Dupa 9 luni, l-am invitat sa ne impartaseasca aici din progresele pe care le-a realizat in rolul lui.
Cum sa trecem la Motivatia Optima? Motivatia este in centrul a tot ceea ce facem, dar nu toate motivatiile sunt la fel! Pentru a avea sentimentele de semnificatie si de sens pe care le cautam, rezilienta de care avem nevoie, trebuie sa stim sa ne alegem motivatiile potrivite. Calitatea vietii profesionale si personale este determinata de calitatea motivatiilor reale pe care le avem!
Presiunile regionale si globale din perioada prin care trecem, provocarile locale, preocuparea scazuta pentru “self-awareness” si egourile care sufera ale unor manageri pot degrada chiar si cea mai productiva echipa de senior leadership! EGO-urile afectate erodeaza intentiile constructive, fac sa infloreasca conversatiile defensive in echipa, blocheaza gasirea unor solutii simple si scad productivitatea echipei. Un astfel de EGO – “in deficit” – adica fie mandrie exagerata, fie frica exagerata sau o combinatie dintre ele, distorsioneaza imaginea liderilor asupra importantei propriilor lor idei si blocheaza echipa! Cum ai putea aborda prin team-coaching astfel de atitudini intr-o echipa de senior leadership?
Fara ca liderii cheie sa fie sustinuti si bine pregatiti, o organizatie este cu fata la trecut, nu la viitor. Fara ei in preajma si prezenti, oamenii depun minimul de efort, au un angajament scazut, isi directioneaza energia de la scopul comun spre interese individuale. Fara ei, oamenii mimeaza implicarea si de aceea initiativele si proiectele esentiale se misca cu greutate, consuma si risipesc inutil resurse sau se sting in liniste. Liderii cheie conteaza azi mai mult ca oricand! Cum sa ii valorizam cel mai bine? Cum sa-i sprijinim pentru a nu face implozie sub presiunea vremurilor si a celor mai dificile proiecte in care sunt implicati?
Echipa care nu functioneaza da multe dureri de cap managerului ei! Va spun insa din experienta ca foarte multi manageri nu stiu ce sa faca cand se intalnesc cu o astfel de situatie. Multi se lamenteaza, sunt indignati, dau vina pe calitatea oamenilor sau pe conditiile de munca oferite de organizatie, pe alti sefi. De cele mai multe ori acesti manageri sunt defensivi intr-o astfel de situatie. Adica, fie devin agresivi si autoritari, incercand sa solutionexe in forta situatia in care se afla echipa, fie sunt pasivi – solidarizandu-se si victimizandu-se odata cu aceasta sau prefacandu-se ca problema nu exista. Ce ar trebuie sa faca insa un manager intr-o astfel de situatie?
Cum iti alegi motivatiile de care ai nevoie? Avem mereu o motivatie pentru care facem ceea ce facem. Participarea la o sedinta care ni se pare stupida, o intalnire de lucru pe care o abia asteptam, o prezentare in fata unui grup sau o intalnire unu-la-unu cu un membru al echipei, si asa mai departe – pentru toate activitatile avem o motivatie. Care motivatii ne aduc insa angajament, satisfactii, energie pozitiva si proaspata, si care motivatii ne scad nivelul de wellbeing?
Organizatiile arata deja foarte diferit fata de cum le-a cunoscut societatea in ultimii 50 de ani. In toata aceasta perioada miza principala a managementului a fost sa creeze valoare pentru actionari. Acum, managerilor de la toate nivelurile li se solicita sa continue sa aiba o preocupare mare pentru productivitate, eficienta si profitabilitate, la care sa adauge preocuparea pentru teme noi, precum wellbeing-ul celor pe care ii conduc! De ce practicile Servant Leadership sunt tot mai cautate in ultimii ani pentru asta?
Andreea Stanescu este General Manager London Stock Exchange Group Romania (LSEG Romania). Vocea si tonul Andreei mi-au atras atentia prin felul in care si-au lasat amprenta la deschiderea unui program de leadership construit impreuna. Am simtit in interventia ei generozitate si pragmatism deopotriva, autenticitate si forta, modestie si viziune strategica. Este motivul pentru care am invitat-o sa fie co-facilitator in programul nostru open Executive Leadership Program (ELP) si sa realizam un al doilea interviu pe blogul nostru. De ce este esential sa sustinem liderii cheie din senior managementul organizatiilor?
Conducerea unei echipe de profesionisti nu iese nimanui atunci cand este facuta la intamplare. Cu atat mai mult atunci cand vine vorba de echipe de seniori care lucreaza de mult timp impreuna. Cand vremurile sunt bune si economia este pe o panta ascendenta, cand moralul e bun si rezultatele vin relativ usor, cand disponibiltatea de cooperare este naturala – lucrurile sunt mai simple si merg mai mult de la sine. Dar astfel de perioade vin si pleaca repede. Care sunt 5 lucruri esentiale de care sa tii cont pentru ca echipa ta sa nu-ti dea dureri de cap?
În această perioadă, există o concurență puternică între companii pentru atragerea de talente și menținerea lor în cadrul organizației, mai ales într-o țară afectată de exodul masiv al absolvenților valoroși peste hotare. Când vorbim despre recrutarea de tineri profesori, sistemul de educație este în competiție, deși pare să nu o realizeze, cu un număr mare de firme din diferite domenii, care duc politici active și atractive de recrutare.
*Articol publicat pe Republica.ro
In peste 20 de ani in care am dezvoltat programe interne de leadership pentru clientii nostri am cunoscut un numar imens de lideri cheie, din toate domeniile si intr-o varietate mare de roluri. La liderii cheie din senior managementul organizatiilor ne-am gandit atunci cand am construit Executive Leadership Program (ELP)! Ca sa cunoastem mai bine acest profil ne-am adresat noua, apoi si lor o serie de intrebari. Ce fel de program open de leadership si-ar dori si de ce? Care sa fie temele centrale? Cum sa fie structurat? Ce tip de spatii de lucru ar dori? Pe cine si-ar dori sa aiba alaturi in grupele de lucru si cine sa le fie facilitatorii? Ai profilul potrivit pentru ELP? Afla din acest articol!
Liderii cheie ai organizatiei isi cunosc responsabilitatile de leadership pe care le au? Dana este de putin timp CEO-ul organizatiei locale a unei companii internationale si traieste acum in Romania. A fost directorul regional al unui mamut multinational, a locuit in afara tarii, dar a dorit sa se intoarca in Romania. Atat domeniul nou, cat si tema reconstructiei unei organizatii dupa multi ani in care aceasta fusese “confiscata” si “luata pe persoana fizica” de fostul CEO a facut ca misiunea care i s-a oferit sa i se para foarte interesanta. Contextul local pe care l-a gasit si conversatia pe care am avut-o cu ea cand mi-a solicitat sfatul, m-a inspirat sa scriu acest articol. Cum construiesti o noua generatie de lideri cheie?
Liderii cheie sunt cei care dau forta si vigoare unei companii! Indiferent de nivelul in care se afla in organizatie, ei stiu sa construiasca claritate chiar si in vremuri tulburi, aduc coerenta, aliniere si eficienta in munca operationala de zi cu zi. Liderii cheie sunt cei care stiu sa dezvolte sustinere pentru prioritatile organizatiei si intaresc loialitatea oamenilor buni. Liderii cheie conteaza azi mai mult ca oricand! De ce spun asta?
Mulți lideri își petrec o bună parte din zile în meeting-uri cu alți oameni – și totuși, ei se pot simți, uneori, izolați. Însă Executive Leadership Program, creat de profesioniștii de la Human Invest, oferă o oportunitate de conectare, de învățare și de dezvoltare alături de alte persoane aflate în poziții cheie în companiile lor.
*Articol publicat pe wearehr.ro.
Iulia Nartea este Country Manager la Stericycle si este alaturi de noi intr-o discutie sincera, despre ce a insemnat parcursul unui rol de CEO, despre experientele invatate si despre ce presupune sa conduci o echipa executiva, dar si despre ce presupune viata managerilor dintr-o organizatie.
Sabin Gilceava este fondatorul Leverage si are o experienta de peste 30 de ani in vanzari, negociere, training si consultanta. Imbunatatirea claritatii si a empatiei intr-un program de dezvoltare a competentelor de negociere ajuta orice lider sa creeze o echipa solida, bazata pe incredere si rezultate. Despre acest lucru ne vorbeste si Sabin in interviul de astazi.
„Etapa de vârstă 40 – 50 ani este etapa în care energia personală este la nivelul cel mai de jos din întreaga viață. Căutăm mai mult confort și mai multă stabilitate, simțim confuzie si nesiguranță în ceea ce privește viitorul, în locul ambițiilor de creștere vrem să conservăm cât mai bine statu-quo-ul și să optimizăm cât putem de mult eforturile. Ne preocupă mai mult prioritățile personale decât cele profesionale, suntem blocați în întrebări de tipul “dacă acum nu, atunci când””, spune Viorel Panaite, Managing Partner al companiei Human Invest.
*Articol publicat pe Republica.ro
“Mentalitatea de servant leadership este despre a pune accentul pe ceilalti mai degraba decat pe tine”, spune Ken Blanchard, fondatorul Ken Blanchard Companies (KBC). Ca parte a cercetarii pentru una din cartile lui recente “Servant Leadership in Action”, Ken Blanchard a studiat atat mentalitatea, cat si setul de abilitati de care au nevoie liderii care vor sa adopte autentic abordarea de leadership orientata catre ceilalti.
Inspirata de cartea “Puterea regretului – Cum sa mergi inainte privind in urma” de Daniel Pink, pe care am citit-o anul trecut, dar si de o conversatie recenta pe tema aceasta, vreau sa va propun la inceput de an o calatorie inapoi, trecand experientele profesionale ale anului trecut prin lentila regretului. Pare incitant? Care ar putea fi beneficiile acestei lentile? Ce lectii de viata le-ar putea aduce celor care au curajul sa stea in aceasta emotie?
Cand ma uit inainte vad un an al realismului si al satisfactiilor venite din sensul pe care il dam reusitelor noastre (si nu din rezultatele cantitative mai mari pe care am fi tentati sa ni le dorim). Aspiratiile pline de vanitate de tipul “am devenit cel mai mare” sau “sa devenim cel mai mare” si-au pierdut deja din atractivitate, le-am inteles capcanele si costurile, au devenit desuete. Pentru ca sunt aspiratii care nu aduc bucurii reale angajatilor! Sunt aspiratii care nu ii incarca cu energie proaspata, nu ii mobilizeaza, nu le intretine vitalitatea sau disponibilitatea de efort. Sunt aspiratii care nu fac dintr-o organizatie un angajator cautat. Ce ai putea face pentru a incepe cu dreptul acest an si pentru a construi angajamentul celor din echipa si din organizatia ta?
In 2022 am primit cred cele mai multe multumiri de la clientii nostri de cand imi aduc eu aminte! Nici nu am mai auzit si nici nu am mai primit in scris parca niciodata asa de frecvent mesaje de tipul: “Multumesc pentru tot ajutorul pe care ni-l dati!” sau “Impactul sprijinului vostru ne-a depasit asteptarile”! Ce a fost diferit in acest an?