Servant Leadership, Maria Badea – La Zentiva oamenii sunt inima companiei

Va invitam astazi sa parcurgeti un material despre inside-urile construirii culturii organizationale in Zentiva Romania, prin cuvintele Mariei Badea, HR Manager, Commercial Operations, Zentiva Romania. Maria vorbeste si scrie mereu cu mult entuziasm despre initiativele organizatiei de a construi un mediu de lucru si o cultura cat mai atractive. Are multe de povestit si este foarte mandra de rezultate. A fost foarte deschisa invitatiei noastre de a impartasi public din ceea ce se intampla pentru a obtine reusitele care ii bucura pe multi dintre angajati.

Am fost impresionat sa aud ecouri extraordinare despre cultura organizationala a companiei voastre! E o tema dificila la care voi va descurcati foarte bine. Care sunt cativa din factorii vostri de succes? Ce a contat cel mai mult in reusitele pe care le aveti? Ce va propuneti sa faceti in viitor pentru a va mentine aici?

Ingredientul nostru diferentiator sunt clar oamenii din echipa noastra, iar compania noastra are o cultura centrata pe oameni. Astfel, considerand ca oamenii sunt inima companiei, ne preocupam de dezvoltarea lor, de sustinerea ideilor lor si de atragerea de talente. In fiecare zi interactionez cu colegi care pun pasiune in tot ceea ce fac, care stiu ca atunci cand ei isi fac bine treaba mai multi pacienti beneficieaza de medicamente accesibile si de calitate, care sunt foarte deschisi sa se dezvolte si sa invete continuu. Avem o cultura in care contributia fiecaruia dintre noi conteaza si suntem foarte motivati de rezultatele pe care le obtinem.

In 2020 am demarat un amplu program de cultura organizationala pe care l-am numit “Formula ONE, o singura echipa, o singura cultura”, care a inclus si o diagnoza organizationala bazata de metodologia LSI. Astfel am aflat care este perceptia colegilor nostri la acel moment asupra culturii actuale si care este cultura ideala. Din aceasta diagnoza, in care au fost implicati 400 dintre colegii nostri, au reiesit directiile pe care sa le avem in vedere in actiunile noastre strategice. In prezent, investim foarte mult in programe de dezvoltare si cultura organizationala: academii pe diverse tematici dezvoltate intern sau in colaborare cu Coursera, proiecte de sustinere a unei culturi constructive (mentionam mai sus despre initiativele Formula ONE), programe de well-being.

Aceste aspecte au fost apreciate si de reputatul institut Top Employers, care ne-a acordat certificarea Top Employers 2022. Este primul asemenea audit la care compania noastra a participat in Romania si in Cehia si ambele tari au obtinut certificarea cu un procentaj foarte bun. A fost un proiect foarte interesant pentru ca am trecut prin 400 de intrebari care au acoperit 6 domenii ale resurselor umane si 20 de subiecte precum strategia de resurse umane, mediul de lucru, achiziția de talente, invatare-dezvoltare, bunastarea angajatilor si echilibrul dintre viata profesionala si viata personala, diversitate, incluziune și altele.

Asa am facut un bilant al activitatilor pe care noi le dezvoltam si ne-am dat seama cat de multe lucruri frumoase facem si, bineinteles, unde putem face si mai bine. Pe viitor vom continua sa investim in oamenii nostri si in incurajarea comportamentelor constructive in organizatia noastra.

Servant Leadership Essentials™

Ne poti da te rog cateva exemple din viata de zi cu zi a organizatiei care sa descrie cum contribuie colegii vostri la cultivarea constanta a valorilor voastre comune?

As avea multe exemple de mentionat, insa hai sa vorbim despre cele mai recente initiative pe care le-am implementat. Anul trecut am desfasurat un proiect de sustinere a misiunii noastre organizationale. Proiectul s-a numit « Polaris », steaua noastra calauzitoare cand vine vorba de misiune si valori. Am pornit de la ideea ca cifrele de business sunt importante, insa ceea ce ne calauzeste, ne inspira, ne da SENS, este partea “nevazuta” atat de importanta din existenta unei companii si a oamenilor sai, Misiunea. A noastra impreuna.

Polaris si-a propus sa contribuie la alinierea culturii organizationale a companiilor din Grupul Zentiva Romania, astfel incat toti angajatii sa resimta sentimentul de apartenenta la o singura echipa, care are o misiune, obiective si valori comune.
Am ales sa facem acest lucru, nu doar prin vocea managerilor, ci si a unor Brand ambasadori din companie pe care ii recunoastem si ii apreciem. Ei promoveaza cultura companiei in randul colegilor, cu un discurs adaptat, intr-o atmosfera deschisa si relaxata, contribuind astfel la transmiterea mai eficienta a mesajelor si aderarea angajatilor la misiunea si valorile companiei. Si acesta este doar un exemplu din lucruri frumoase pe care le fac colegii nostri.

Munca remote a erodat sentimentul de apartenenta si spiritul de echipa in multe companii. Voi prin ce mijloace le intretineti si le intariti? Care din ele functioneaza cel mai bine in cazul vostru. Ce recomandari pe aceasta tema ai face si altor organizatii?

Noi avem un specific al activitatii care solicita ca mare parte din colegii nostri sa lucreze in fabrica sau in teren. In toata aceasta perioada, in zona de Office, cu exceptia perioadei de lockdown, am lucrat hibrid, cu o planificare care sa permita distantarea fizica. Nu ne-a fost simplu sa tinem sus spiritul de echipa in aceasta perioada cu atat de multa incertitudine. Ce am facut a fost ca fiecare manager sa tina aproape cu fiecare om din echipa lui, sa luam toate masurile de protectie astfel incat sa ne simtim in siguranta indiferent in ce divizie lucram, sa implementam proiecte interdepartamentale si multe initiative pe zona de well-being.

Programul nostru la nivel de tara pe partea de mentinere a echilibrului intre activitatea profesionala si viata personala se numeste “Fabrica de Buna stare”, este un program de traditie implementat inca din 2015. Insa pe care l-am adaptat la “noul normal”. Am pus mult accentul pe activitati pe care le-am putut face online si mai ales pe partea de constientizare a necesitatii de suport psihologic si emotional.

Incurajam si sustinem proiecte interdepartamentale, este un mod foarte bun de a te conecta cu colegi din intreaga organizatie, de a intelege ce fac si alte departamente. Noi am avut anul trecut multe asemenea proiecte demarate sub Formula ONE si colegii au apreciat conectarea, s-au cunoscut mai bine si s-au strans relatiile.

Am invatat ca a cere feedback cat de des posibil este important. Astfel asculti oamenii, iei pulsul companiei si poti imbunatatii ceea ce faci cu si pentru angajatii tai. Din propria experienta, ce as recomanda altor organizatii ar fi nevoia de a ne cunoastem oamenii din organizatie si nevoile lor. Si sa nu implementam initiative “care sunt in trend”, ci ce ni se potriveste mai bine la acel moment contextului nostru intern.

 

 


 

OPEN SESSION – EXECUTIVE LEADERSHIP PROGRAM