Self Leadership, Ionut Galatanu: Managerii trebuie sa stie ce asteptari sa comunice oamenilor si cum sa o faca
Ionut Galatanu este acum Director National de Vanzari Alliance Healthcare Romania, companie la care lucreaza de peste 13 ani. Ne-am cunoscut in 2010 cu ocazia workshop-ului de leadership SLII pe care il conduceam atunci si am tinut aproape in anii care au urmat. Riguros, serios, un adevarat team-player, cu un simt al umorului care merita descoperit, Ionut a inteles bine cat de mult conteaza adoptarea unui limbaj comun de leadership in echipele de sales. Si-a asumat cu multi ani in urma un rol de indrumator al celor care se alatura companiei. Este azi unul din directorii cheie ai organizatiei si un ambasador autentic al filozofiei de self leadership. Care sunt lectiile de self leadership pe care le pune in practica in companie?
Relatia dintre oameni cu organizatiile in care ei lucreaza are o noua dinamica in zilele noastre. Sentimentul de apartenenta este tot mai slab, interactiunile sociale dintre colegi tot mai rare si tratate cu mai putina relevanta, perioada dificila prin care trecem a uzat disponibilitatea de a face eforturi suplimentare. In opinia ta, cum crezi ca vor evolua relatiile dintre oameni si organizatii? Ce crezi ca devine invechit si pe cale sa dispara? Care sunt lucrurile noi care simti ca asteapta sa se nasca in aceasta relatie in viitor?
Ultimii doi ani au fost atipici, ne-am reconsiderat cu totii prioritatile si atitudinea fata de profesie, fata de munca in general, fata de organizatiile pentru care lucram. Sunt de parere ca sentimentul de apartenenta variaza foarte mult de la caz la caz, depinde de modul in care companiile au fost dispuse/capabile sa se adapteze la noua realitate si sa lucreze cu oamenii, depinde de calitatea managerilor de care dispune fiecare organizatie. Munca de acasa si distantarea sociala au determinat interactiuni intre colegi mai numeroase (timpul alocat sedintelor/teleconferintelor a crescut considerabil in pandemie), insa mai reci, axate in mod special pe business si mai putin pe latura individuala, a dezvoltarii personale.
Probabil ca putini pot anticipa cu exactitate ce se va intampla in continuare, personal cred ca perioada prin care am trecut reprezinta inceputul unei noi ere a relatiilor angajati-organizatii. Nu cred ca mai putem discuta despre revenirea la situatia de dinainte de pandemie, ci de adaptarea la noua realitate si la noul mod de a opera si de a lucra. Este posibil ca organizatiile si angajatii, managerii si echipele lor, sa devina mai apropiati decat inainte in ceea ce priveste cunoasterea si intelegerea reciproca, conexiunea, valorile impartasite, increderea. Am sentimentul ca in viitor oamenii vor cauta nu numai companii la care sa se angajeze, ci si manageri alaturi de care sa lucreze!
Calitatea relatiei dintre manageri si cei pe care acestia ii conduc determina in mare masura felul in care oamenii dau sens muncii pe care o fac si aduc un nivel mai mare de dedicare si angajament. Si managerii si cei pe care acestia ii conduc sunt responsabili in masuri similare de calitatea parteneriatului dintre ei, de felul in care lucreaza impreuna. Cum ar putea companiile sa cultive mindset-ul si competentele de self leadership in cultura lor organizationala? Din experienta ta, in ce fel ar beneficia managerii si organizatiile?
Sunt de parere ca avem nevoie, acum mai mult ca oricand, de manageri care sa fie capabili sa creeze conexiuni puternice intre organizatie si angajati, sa duca responsabilitatea individuala a fiecarui angajat la un nivel superior, sa redefineasca notiunea de self leadership. Este des intalnita perceptia ca managerul este responsabil cu initiativele, deciziile si solutiile potrivite, insa cred ca este foarte important ca managerii sa lucreze in sensul cresterii responsabilitatii individuale, proactivitatii, maturizarii profesionale. Mi-am exprimat de multe ori opinia conform careia calitatea unui manager este definita si de modul in care echipa sa performeaza in lipsa acestuia pe perioade determinate (concedii, deplasari etc), cred ca cea mai profitabila investitie a unui manager este in dezvoltarea echipei sale.
Companiile sunt compuse din oameni si depinde in primul rand de disponibilitatea top managerilor de a investi resurse in aceasta zona, o investitie absolut necesara, in opinia mea, acolo unde se doreste performanta. Si pentru ca un astfel de subiect e cu bataie lunga (e greu de crezut ca poti cultiva mindset si competente de self leadership de pe o luna pe alta), cred ca va conta foarte mult stabilitatea echipelor si modul in care managerii vor reusi sa alinieze caractere diferite. Este foarte posibil ca noua realitate cu care ne confruntam (interactiunile fizice mai reduse, munca de acasa etc) sa accelereze efortul companiilor, al managerilor sai, de a cultiva competente de self leadership, nu prea ai alternative, daca doresti performanta. Ca si lideri individuali, avem nevoi, dorinte, aspiratii, vise, dar totodata e ceva care ne misca in mod deosebit si uneori nu realizam ce anume. Calitatea unui bun manager, in opinia mea, este de a-l ajuta pe cel cu care lucreaza sa descopere acel ceva, iar asta este posibil prin comunicare, cunoastere, conexiune.
Susan Fowler, co-autorul programului Self Leadership, despre impactul acestuia in organizatii:
Ne stim de ceva ani si ai o mare experienta in rolul in care esti. Care sunt intrebarile vii de leadership pe care le ai tu in aceasta perioada? Care sunt lectiile de leadership pe care aceasta perioada dificila ti le transmite?
Daca acum 10-15 ani banii reprezentau o proportie covarsitoare din motivatia angajatilor, cred ca realitatea actuala e mult diferita. Nu ca banii nu ar mai conta sau ca nu ar reprezenta in continuare principala motivatie pentru unii, insa este evident faptul ca nu mai reprezinta singura preocupare, ca exista o multitudine de alte aspecte pe care angajatii le urmaresc atunci cand isi cauta un loc de munca: siguranta, timp liber, colectiv placut, conditii de munca, beneficii diverse etc. Iar asta face mai provocatoare si interesanta misiunea unui manager, cu atat mai mult cu cat varietatea motivatiilor creste permanent. Una dintre temele extrem de actuale este legata de metodele prin care companiile reusesc sa raspunda motivatiilor din ce in ce mai diverse ale angajatilor.
Esenta companiilor o reprezinta oamenii care lucreaza acolo, altfel ar fi vorba doar despre active si pasive. Se vorbeste de foarte multi ani despre importanta unei echipe, a unei adevarate familii la locul de munca. Insa parca niciodata aceste cuvinte n-au avut greutate mai mare ca in ultimii doi ani. Managerii care acorda atentie acestui subiect cauta constant actiunile cele mai potrivite care pot facilita formarea si inchegarea unei adevarate echipe la locul de munca.
Suntem diversi, viziunea fiecaruia conteaza si este foarte importanta adaptarea constanta, tocmai de aceea teme precum abordarea situationala in leadership si self leadership sunt inca de actualitate si probabil ca vor ramane mult timp de aici incolo. Cum aliniem nevoile, asteptarile si ideile fiecaruia, tot mai noi si diferite in ultima perioada, sunt preocupari specifice majoritatii managerilor.
Descarca White Paper Developing Self Leaders: A Competitive Advantage for Organizations
Self Leadership: 3 asteptari legitime pe care le are managerul tau de la tine
Poveste de succes Autodesk: Abordarea situationala SLII si Self Leadership