Servant Leadership – un mod de lucru care construieste autenticitate si ii valorizeaza cu adevarat pe ceilalti
Razvan Botezatu aduce cu el o experienta de peste 20 de ani in vanzari si peste 10 ani de leadership intr-o cariera atat in IT, cat si in FMCG. El a detinut diverse pozitii de la vanzari entry level pana la cele de leadership regional in 3 companii multinationale de top, leader mondiali in domeniile lor de activitate. Personalitatea autentica si un stil abordabil si direct stau la baza succesului lui Razvan in rolurile de leadership pe care le-a avut in decursul carierei, completate de pasiune pentru invatare continua si dezvoltarea echipelor. Detine o diploma de Executive MBA in marketing la Universitatea Central Europeana, este certificate Lean Six Sigma Green Belt si Coach Asociat Certificat (ACC) de catre ICF (Federatia Internationala de Coaching).
De-a lungul carierei tale ai avut nenumarati sefi – unii de care ai fi vrut sa scapi cat mai repede, altii – oameni extraordinari! Ce valori aveau si cum se comportau cei care construiau un mediu toxic prin felul in care conduceau? Ce impact au avut acestia asupra ta? Dar acei manageri pe care i-ai apreciat: in ce fel construiau incredere reciproca? In ce fel te inspirau si te ajutau sa obtii rezultatele pe care le urmareai?
Intrebarea ta imi trezeste amintiri si emotii puternice, pentru ca sefii de care mentionezi m-au influentat sa devin nu doar leaderul, ci si omul din prezent. Nu a fost intotdeauna simplu sau usor cu ei, dar un lucru clar pe care l-am constientizat si de care am tinut mereu cont in cariera mea este ca depinde de mine sa creez un mediu care sa permita echipei sa functioneze bine, ca toti din echipa sa se simta confortabil si sa se poata dezvolta.
Imi amintesc o experienta mai putin placuta cu un sef pentru de care m-am bucurat cand a plecat: era un personaj egoist, caruia ii pasa doar de el si doar parerea lui conta. Traia cu impresia ca toti cei din jur il mint si ca nu poate avea incredere nici in echipa lui directa, iar asta facea conversatiile cu el foarte dificile. Mereu aveam impresia ca dau un examen cu el sau ca ma testeaza. Nu asculta parerile celor din jur si nu era deschis sa primeasca feedback sau sa vina cu lucruri constructive, iar asta a dus ulterior la esuarea a catorva initiative de business.
Cel mai bine am functionat cu sefi care au avut incredere in mine, au stiut cum sa ma asculte si sa inteleaga ce nevoi de sustinere aveam. M-au ghidat cu rabdare si au creat un sentiment de siguranta, atat pentru mine, cat si pentru cei din echipa lor, astfel incat sa putem da feedback deschis si sa putem comunica liber orice idei si opinii aveam. Sunt oameni de care mereu imi aduc aminte cu placere, imi amintesc data lor de nastere si acum si chiar daca nu mai lucram impreuna, am ramas aproape de-a lungul timpului.
Servant Leadership este o filozofie nou si veche in acelasi timp. Noile structuri de lucru agile si anii dificili prin care trecem au readus-o foarte vie in actualitate. Care sunt beneficiile acestei filozofii in comparatie cu cea de tip “comanda-si-control”, foarte des intalnita inca in organizatiile locale si multinationale? Dar ce costuri are pentru cei care vor sa o adopte?
Programul Servant Leadership Essentials in curand si in Romania. Solicita o prezentare!
Cand am aflat de conceptul de Servant leadership am simtit ca imi este familiar pentru ca eu il practicam fara sa stiu si pot spune ca imi e caracteristic. Asta a venit poate din faptul ca niciodata nu mi-au placut sefii autoritari, care conduc din varful piramidei organizationale, care genereaza spaima, dau ordine si nu asculta pe oricine altcineva care ar avea alte pareri decat ei.
Servant Leadership, mai intai de toate, genereaza angajament la nivel personal si satisfactie profesionala, iar asta duce la performanta constanta si ridicata – pentru ca la baza se afla principiile de construire a increderii, iar increderea intre leader, echipa si intre membrii echipei este fundamentul construirii oricarei echipe performante.
Devenind partener cu echipa, leaderul asculta si devine ascultat, este mai prezent si se concentreaza asupra celor cu care interactioneaza, iar asta genereaza incredere, energie si angajament in cadrul echipei si, desigur, duce la performante de business.
Un alt element important este cel de a da si primi feedback intr-un mod autentic, fara a judeca si care sa-i foloseasca celuilalt. Acel feedback care ne bucura ca si cum am fi primit un cadou, care ne pune pe ganduri intr-un mod constructiv si ne face sa fim mai buni.
Tot mai multi din clientii nostri se plang de scaderea proactivitatii, a productivitatii si a colaborarii din sedinte. Din punctul tau de vedere in ce fel managerii pot construi un mediu in care oamenii sa fie proactivi in sedinte, sa coopereze constructiv si autonom in acestea, sa lucreze impreuna pentru a veni actre manager cu propuneri de decizii pe care le sustin, ca echipa?
Dupa mine, raspunsul la aceasta intrebare se leaga de cele de mai sus. O sedinta eficienta porneste de la obiective clare (ce vrem sa obtinem in timpul alocat), dar ca lucrurile sa decurga bine, productiv si eficient e nevoie de o baza, iar asta este increderea in cadrul echipei. Increderea ca seful nu te ”scoate la tabla” ca sa te faca de ras in prezenta colegilor sau ca nu te ”faulteaza” colegii, ca parerea ta conteaza si nu doar ca esti auzit, dar esti si ascultat. Pentru asta, leaderul trebuie sa lucreze constant la crearea acestui cadru.
Odata stabilita increderea, capacitatea de a pune intrebari, de a sti cum sa asculte, de a da ”spatiu” si a-i include si pe cei care nu isi exprima direct ideile sau propunerile, de a construi pe baza ideilor echipei face sedintele constructive si eficiente. Nu in ultimul rand, increderea face ca solutiile gasite sau actiunile stabilite sa fie asumate si sustinute de echipa si implementate. Si astfel vin si rezultatele.
Lansarea in Romania a programului Servant Leadership (Virtual Event)*
Lansarea in Romania a programului Servant Leadership (F2F Event)*