Cum sa fii proactiv in relatie cu managerul tau direct

Intr-o lume tot mai nebuna, climatul din organizatii este tot mai provocator: cand lucrurile merg prost, oamenii incep sa dea vina in primul rand pe o autoritate superioara, iar in organizatii cea mai la-ndemana este managerul direct. “Nu-i pasa decat de el insusi!”, “E o scorpie!”, “Habar nu are cum sa conduca!” – sunt cuvinte frecvent auzite si atribuite celor care ne conduc.

Perspectiva ca in aceasta relatie “vina este doar la manager, eu mi-am facut treaba impecabil in raport cu el” este de cele mai multe ori o iluzie care reflecta si alimenteaza o gandire ingusta, o atitudine de supravietuire si reduce oportunitatile de satisfactie personala si profesionala.

Leadership-ul este un proces de care sunt responsabili atat subordonatul, cat si managerul

Responsabilitatea pentru calitatea leadership-ului, a conducerii, nu este insa doar a celor care au putere data de pozitie. Satisfactia si cresterea profesionala, reusitele individuale ale celor care vor sa fie buni profesionisti sunt determinate si de leadership-ul lor in relatie cu managerii lor directi. Leadership-ul este un proces de care sunt responsabili si subordonatul si managerul direct. Multi dintre angajati nu-si asuma responsabilitatea de a-si sprijini managerii sa le ofere leadership-ul de care au nevoie pentru a avea succes. Imbratisand convingerea ca managerul este singurul responsponsabil de calitatea leadership-ului, ghici cine este primul blamat atunci cand echipa functioneaza cu greutate sau relatia directa cu acesta e proasta?

Un partener responsabil este unul proactiv

Leadership-ul este un parteneriat intre cei care conduc si cei care ii sustin pe cei care conduc. Asta se intampla in echipele care au succes: sportivii sustin proactiv strategia antrenorului, actorii il sustin proactiv pe regizor, bucatarii il sustin pe chef in bucatarie, si asa mai departe. A fi proactiv in relatie cu cei care te conduc este o trasatura care reflecta nivelul personal de profesionalism si maturitate. A fi proactiv este o responsabilitate, a fi proactiv inseamna sa stapanesti un set cheie de competente si conversatii.

  • Invata cum sa-ti integrezi scopul in munca ta. E greu sa fii motivat, sa simti ca te pui in valoare la munca sau ca poti sa iti negociezi obiectivele daca nu ti-ai definit un scop. Iar a fi un partener fara scop inseamna a fi un partener defensiv, nu unul constructiv si responsabil. Invata cum sa clarifici obiectivele cu managerul tau si cum sa ti le aliniezi la scopul pe care il ai astfel incat acestea sa fie relevante pentru tine. Invata cum sa reformulezi obiectivele astfel incat sa iti activeze o motivatie de o calitate superioara, o motivatie optima. Competentele de a-ti integra scopul in munca ta si de a stapani conversatiile despre obiective cu managerul tau sau persoana care te coordoneaza sunt esentiale daca vrei sa cresti personal si profesional!
  • Cunoaste-ti nevoile de supervizare. Iti intelegi cu adevarat nevoile atunci cand stii sa diagnostichezi la ce nivel de dezvoltare esti in raport cu sarcinile sau obiectivele pe care le ai. Cat de competent esti in raport cu o sarcina specifica sau cu un obiectiv pe care il ai? Care este nivelul motivatiei tale pentru aceasta sarcina sau acest obiectiv? Care este nivelul tau de incredere ca le vei finaliza asa cum ai agreat? Doar o data ce esti constient de aceste lucruri, stii ce ai de facut si ce stil de leadership sa-i ceri managerului tau. Prea putini dintre angajati stiu sa-si faca aceasta diagnoza, lucru care le ingreuneaza munca, le scade satisfactia si ii face defensivi.
  • Invata sa obtii de la managerul tau stilul de leadership potrivit nevoilor tale. A cere sprijinul managerul tau inseamna sa ii spui cum sa te conduca in acel moment, nu sa faca munca in locul tau. Pe unele sarcini vei avea competente inalte si angajament inalt, si va fi de folos sa obtii de la managerul tau acordul sa lucreze cu tine intr-un stil delegativ, pe alte sarcini vei avea competente scazute si motivatie scazuta – stilul de leadership indrumator fiind aici ceea ce trebuie sa obtii. Ca sa obtii stilul potrivit trebuie sa stii sa ii spui:

“Uite, asta vreau sa fac, asta am facut pana acum, astea sunt nevoile mele ca sa progresez in acest proces si uite cum m-ai putea sprijini in continuare. Ce parere ai?” A vorbi si in limbaj managerial si nu doar in cel tehnic, despre continut, arata ca esti un partener proactiv si profesionist.

A fi proactiv in relatie cu managerul tau direct nu este un favor pe care i-l faci: iti asumi partea ta de responsabilitate pentru procesul de leadership de care raspundeti impreuna. A fi proactiv presupune sa-ti constientizezi si sa-ti dezvolti autonomia care iti confera sentimentul de libertate. A fi proactiv inseamna sa te incarci cu energie pozitiva din valorile umaniste pe care le pui in relatia dintre tine si managerul tau direct, fara a te astepta la o reciprocitate automata imediata.

Dezvoltarea competentelor pentru folosirea surselor de putere, pentru explorarea convingerilor limitative si pentru proactivitate in relatie cu managerul direct reprezinta unul din scopurile programului nostru Self-Leadership lansat in aceasta toamna in Romania. 

Ionela Moldovan

Training and Development Manager (2011 - prezent) / Orange Romania

"Orange Romania colaboreaza cu Human Invest din anul 2008 in vederea dezvoltarii de competente manageriale si de leadership. lnterventiile de invatare au avut un succes dovedit, acesta din urma nefiind bazat exclusiv pe reactia initiala participantilor, ci si pe impactul in performanta organizatiei, respectiv masura in care cunostintele devin competente care sustin obiective de business. Pentru Orange Romania, Human Invest este mai mult decat un furnizor de training, este un partener dispus sa contribuie cu valoare adaugata inainte, in timpul si dupa interventia de invatare.”

Violeta Cartis

Training Manager / Celestica Romania

“In parteneriat cu Human Invest, Celestica Romania inceput in 2010 un program de dezvoltare a competentelor manageriale adresat managerilor, team leaderilor si specialistilor cu potential de dezvoltare. Recomandam compania Human Invest, deoarece ne este si in prezent un partener de incredere pentru construirea si dezvoltarea de programe de formare profesionala si organizationala."

Radu Perianu

Comercial Director / Synevo Romania & SEE

“Relatia de parteneriat cu Human Invest este construita in timp si am apreciat tot timpul calitatea programelor oferite, cat si abordarea profesionista din timpul sesiunilor. Consideram ca SLII este un program de baza, practic si util in procesele manageriale unu-la-unu.”

Corina Petcu

HR Business Partner / NN

„Apreciem la Human Invest calitatea metodologiei propuse, intelegerea si adaptarea la contextul si nevoile colegilor din program, flexibilitatea, orientarea catre gasirea celor mai bune solutii.”

Viorica Pacurar

Director National de Vanzari / NN

„Pe tot parcursul initiativelor desfasurate impreuna, am apreciat foarte mult relatia de parteneriat si implicarea Human Invest pentru a intelege cat mai bine contextul in care ne gasim noi ca echipa, inainte de fiecare interactiune, asa incat sa plieze programul pe specificul si nevoile noastre.”

Georgiana Dragnea

Human Resources Specialist / WIRTEK

„Leadership Academy a reprezentat o ocazie buna pentru ca multi dintre colegii nostri sa aiba acces la informatii interesante, pe de o parte, iar pe de alta, sa isi consolideze comportamente sau sa isi traseze noi directii in stilul de leadership. Suportul echipei Human Invest, disponibilitatea lor si deschiderea de a adapta cursul pe nevoile noastre au fost foarte importante in aceasta calatorie de invatare.”

Alina Cimpean

Training Manager / Plexus Services Romania

„Human Invest a implementat aceste programe de leadership cu un nivel inalt de profesionalism, fiind mereu orientati catre calitate si impact in procesul de invatare. Cursurile au fost percepute ca fiind foarte utile si practice, participantii apreciind continutul si structura informatiilor. In cadrul acestui parteneriat noi am apreciat experienta trainerilor, calitatea programelor folosite, flexibilitatea si capacitatea de a raspunde nevoilor noastre, cat si buna organizare a sesiunilor.”

Foto: Pexels.com