Capacitatea conversationala ne determina capacitatea de influenta

Capacitatea conversationala este o competenta esentiala a muncii in echipa, atunci cand e nevoie de viteza mare de lucru, cu atat mai mult in cadrul proiectelor si a echipelor agile. Care sunt costurile pe care ni le aduce capacitatea conversationala scazuta? Ca sa ne bucuram cu adevarat de reusite personale si profesionale avem nevoie de anumite convingeri, de capacitatea de a purta dialog si de a interactiona intr-un anumit fel.


De exemplu, convingerile si valorile individualiste ii insingureaza pe cei care se agata de ele, ii fac pe acestia cinici si necooperanti. Ii indeparteaza si ii deconecteaza de cei din jur, ii tin mereu cu garda sus, fara sa aiba capacitatea de a dialoga. Convingerile individualiste activeaza butoanele defensive si scad capacitatea de influenta. Convingerile individualiste ne limiteaza capacitatea de a purta dialoguri constructive in jurul subiectelor delicate si dificile care sunt azi in organizatii. De ex: intoarcerea la birou si “work-from-anywhere”, prezenta scazuta si neimplicarea in viata echipei aratata de unii angajati, interese contrare cu colegi din alte departamente sau cu parteneri de business, vaccinarea si testarea obligatorie frecventa ca si conditie pentru a participa la viata colectiva a unei organizatii, etc.

Capacitatea conversationala ne determina capacitatea de influenta

Avem o putere de influenta mare atunci cand aratam ca suntem cu adevarat deschisi in a ne lasa influentati. Pozitiile de putere rigide nu determina sustinere reala. In cel mai bun caz supunere si pasivitate, si de cele mai multe ori rezistenta activa, sabotaje, cautarea unor oportunitati de revansare si razbunarea din partea celor carora li s-a inchis gura intr-un fel sau altul. Capacitatea conversationala este esentiala in vremurile pe care le traim pentru ca echipele se depaseasca mai usor si mai repede blocajele si pentru ca angajatii sa obtina de la managerii lor stilul de leadership de care au nevoie pentru a progresa.

Cei cu o capacitatea conversationala scazuta se inghesuie singuri “in colt”, au o influenta tot mai mica, isi distrug vizibil si constant sustinerea celor din jur. Vedem din exterior cum sentimentul de superioritate le pune ochelari de cal si ii orbeste, nu isi cedeaza pozitiile initiale de frica ca ar fi perceputi slabi, se gandesc doar la ei si vorbesc mereu de propriile lor interese. Ajung astfel sa aiba o capacitate de influenta mica in interactiunile lor!

Puterea data de pozitie, de autoritate sau de expertiza nu este de ajuns pentru a avea influenta intr-un proces de lucru

Parte a pregatirii unui program de team-leadership pe care il derulam pentru un client de-al nostru, directorul national de vanzari al uneia dintre cele mai mari organizatii din tara ni se plangea ca in sedintele lui regulate nu reuseste sa-i faca pe managerii lui regionali mai implicati, mai colaborativi si mai activi. Asteptarea lui era ca atunci cand lucreaza in echipa dezbaterile sa fie vii, oamenii sa contribuie cu idei, sa apara conflicte de idei astfel incat deciziile sa includa cele mai bune variante care au fost intoarse pe toate partile.

In schimb, sedintele erau cu un nivel jos de energie, oamenii raspundeau doar la intrebarile specifice pe care el le adresa, iar dezbaterile intre colegi aproape ca nu mai existau. Ei isi reduceau orice forma de exprimare si implicare, nu propuneau solutii curajoase, evitau confruntarile de idei pentru a nu tulbura apele si de teama de a nu-si supara colegii. Nenumarate probleme operationale derivau din acest stil de lucru, fara sa mai adaugam si oboseala acumulata de directorul de care va povestesc. Atat el, cat si cei din echipa lui aveau o capacitate conversationala scazuta: el era mereu in ofensiva, iar ceilalti faceau tot posibilul sa evite prin pasivitate orice ar putea aduce noi escaladari ale situatiilor. Un adevarat cerc vicios!

Oricine vrea isi poate imbunatati capacitatea conversationala

Capacitatea conversationala este o competenta esentiala a muncii in echipa, atunci cand e nevoie de viteza mare de lucru, cu atat mai mult in cadrul proiectelor si a echipelor agile. Acolo unde exista, oamenii vorbeasca specific, stiu “cum” si “cand” sa fie ori mai curajosi, ori mai modesti. Stiu cum sa construiasca argumente rationale si opereaza cu mai putine presupuneri. Discutiile sunt mai putin conduse de ego si sunt animate mai mult de scopul comun. Capacitatea conversationala defineste munca in echipa, ii face pe membrii unei echipe sa se sprijine reciproc mai bine si sa colaboreze mai bine, ii incurajeaza sa sa-si armonizeze mai bine interesele.

Capacitatea conversationala reflecta gradul de maturitate a unei persoane sau a unei echipe, este varful iceberg-ului a ceea ce inseamna o persoana sau o echipa. Ii reflecta natura, convingerile, mentalitatea si valorile, echilibrul persinal si competentele acesteia. De aceea, cei care isi imbunatatesc capacitatea de a purta dialoguri constructive, echilibrate si non-defensive pe subiecte delicate obtin multe alte beneficii suplimentare. Capacitatea conversationala se poate dezvolta facand progrese pe trei zone cheie:

  • Constientizarea tiparelor si a reactiilor personale defensive;
  • Adoptarea unor convingeri orientate spre descoperire, cunoastere si invatare;
  • Exersarea abilitatilor de comunicare specifice unui dialog de calitate.

Pentru a va prezenta mai multe detalii despre programul care dezvolta aceste zone cheie, va invitam sa ne contactati prin acest link.