Conversational Capacity® – Abordarea potrivita pentru ca echipele sa lucreze bine chiar si in perioade dificile

De indata ce am aflat de noul program de training Conversational Capacity® care urma sa fie lansat la nivel global de la Ken Blanchard Companies, am fost curioasa sa citesc cartea lui Craig Weber – “Conversational Capacity – The secret to building successful teams that perform when the pressure is on”, cartea scrisa de acelasi autor pentru a insoti programul de training. 

Va impartasesc mai jos cateva idei din aceasta carte, cu invitatia de a o explora la randul vostru, pentru ca are multe aspect care merita aprofundate prin studiu individual (momentam cartea este disponibila doar in engleza).

Cine este autorul? Craig Weber este consultant international specializat in leadership development. El si-a petrecut o mare parte din ultimi 20 de ani sprijinind multi clienti pentru a-si imbunatati performanta prin cresterea calitatii dialogului din echipe si din organizatii.

Cui se adreseaza cartea? Cartea a fost scrisa pentru manageri, CEO, profesionisti in HR, consultanti, manageri de proiect, lideri de echipa si in general pentru oricine care vrea ca organizatia din care face parte sa fie mai sustenabila si mai performanta.

Care este filozofia de baza a autorului? El considera ca abilitatea de a purta conversatii dificile este o competenta de baza in echipe si organizatii. Si asta, din mai multe motive: pentru a obtine performanta, pentru a sustine o cultura bazata pe invatare, pentru a putea sa te adaptezi schimbarilor si pentru a avea o cultura organizationala sanatoasa.  Capacitatea conversationala se poate invata si deprinde, intocmai ca orice alta abilitate sau disciplina, cu multa practica.

Ce reprezinta capacitatea conversationala? Este capacitatea unei persoane sau a unei echipe de a se angaja într-un dialog onest, echilibrat, non-defensiv despre subiecte dificile, in contexte provocatoare.

Care este abordarea prezentata in carte? Cartea ne invata cum sa construim “zona optima pentru dialog” (the sweet spot), acolo unde dialogul este deschis, echilibrat si non-defensiv, acolo unde aspectele dificile sunt abordate si se obtin rezultate in mod productiv, generandu-se astfel cele mai bune solutii. Opusul este situatia in care, de exemplu, greselile nu sunt confruntate sau membrii echipei nu au curajul sa spuna ceea ce vad sau gandesc (fie ca nu vor sa afecteze relatiile sau din cauza unui manager prea dominant, care nu accepta alte puncte de vedere).

Atunci cand nu interactionam in “zona optima” suntem influentati de factori declansatori de tipul “lupta” sau “fugi” si actionam fie printr-un comportament pentru “a minimiza” (de exemplu: nu imi spun deschis punctul de vedere, mimez sustinerea, schimb subiectul, nu dau atentie ingrijorarilor personale sau le exprim mai tarziu, am un limbaj corporal submisiv) sau print-un comportament pentru “a castiga” (de exemplu: incerc sa domin cu parerea mea, nu ascult, resping input-ul sau feedback-ul altora, intrerup discursul celorlalti, desconsider parerile celorlalti, am un limbaj corporal agresiv).

Solutia pentru a ramane in zona optima pentru dialog este data de patru comportamente cheie: exprimarea punctului tau de vedere (Position), explicarea rationamentului tau (Thinking), testarea punctului tau de vedere (Test) si explorarea perspectivelor celorlalți (Inquire). Primele doua reflecta o comunicare deschisa, arata sinceritate si curaj:care este pozitia ta despre un subiect si de ce crezi acest lucru. Cu alte cuvinte: cum sa transmitem clar si succinct ceea ce este relevant pentru noi si de ce consideram ca este relevant. Ultimele doua comportamente tin de modestie si curiozitate: sa afli ce cred altii despre opinia ta si care este perspectiva lor asupra subiectului in cauza. Cu alte cuvinte, testarea propriilor ipoteze si argumente, evidentierea si explorarea argumentelor celorlalti.

Idei din carte care mi-au atras atentia in legatura cu alte subiecte de leadership:

Leadership: Un manager va trebui sa lucreze in plus pentru a crea un spatiu in care subordonatii lui sa aiba curajul si deschiderea de a-i confrunta diferite aspecte, sa-i invite explicit sa ofere input sau feedback. Avand in vedere pozitia sale data de autoritate un manager poate influenta comportamente de tip “minimizare”, in care parerea lui sa nu fie de fapt confruntata in mod deschis si perspective valoroase sa nu fie luate in calcul.

Construirea increderii: Ar putea parea ca mai intai avem nevoie de incredere pentru a avea conversatii dificile. Daca nu avem incredere unii in altii cum sa purtam aceste conversatii provocatoare? Increderea nu este o premisa (prerequisite) pentru a avea conversatii deschise si oneste, este de fapt rezultatul acestui tip de conversatii. Atunci cand oamenii dintr-o echipa invata sa poarte conversatii dificile intr-un mod eficient si deschis, se rezolva si problemele si se construieste si increderea.

Invatare si agilitate: Capacitatea de a vorbi deschis si de a arata curozitate sincera ne ajuta sa invatam, sa ne confruntam “harta mentala” pe care ne-am construit-o despre lume (inclusiv modele mentale, presupuneri, convingeri), sa invatam din perspectiva diferita a celorlalti. O echipa care incurajeaza punctele de vedere diferite poate obtine o invatare accelerata, mai profunda (double-loop learning) – care conduce la agilitate si solutii mai rapide.

Team leadership: intr-o echipa performanta leadership-ul nu vine doar de la o singura persoana, ci de la toti membrii echipei. De aceea capacitatea conversationala a tuturor membrilor este esentiala. Acest lucru creste si gradul de responsabilitate si angajament al membrilor echipei asupra bunului mers al echipei. Intr-un scenariu mai putin optimist, chiar si unul sau doi membri ai echipei pot face o diferenta – in a invita colegii sa-si argumenteze punctul de vedere, sa-i incrajeze pe cei care nu au contribuit sa-si exprime opinia etc.

In concluzie, capacitatea conversationala este ceva ce se poate invata cu multa practica, pentru a trece de la constientizare la competenta demonstrata. Este o arta martiala in care oponentul nu este interlocutorul, cu ego-ul nostru si reactiile emotionale care protejeaza ego-ul, de cele mai multe multe ori intr-un mod contra-productiv. Experienta noastra de la munca reprezinta o oportunitate de a slefui aceste abilitati, un “dojo” pentru a exersa. Fie ca vorbim de sedintele saptamanale, de discutii cu colegi sau clienti dificili, de rezolvarea problemelor sub presiunea timpului sau de nevoia de adaptare la schimbari rapide – toate aceste sunt ocazii pentru a vorbi deschis si pentru a arata curiozitate sincera.


Virtual Briefing | Lansarea noului program Conversational Capacity® in Romania

Noul nostru program Conversational Capacity® dezvolta abilitatile oricarui angajat de a purta conversatii constructive pentru a depasi mai bine discutiile si subiectele dificile si conflictuale, pentru a-si creste autonomia personala si pentru a fi un membru de echipa mai bun. In plus, managerii care stapanesc aceste conversatii, arata respect autentic si castiga astfel mai multa implicare si angajament din partea celor pe care ii conduc. Fie ca e vorba de intalnirile unu-la-unu de “goal setting” de inceput de an, de cele de coaching sau de cele de “performance review”, de discutiile intre colegi din sedinte sau de interactiuni spontane, capacitatea de a purta conversatii constructive aduce fara nicio indoiala o energie pozitiva suplimentara.

Te invitam la evenimentul de lansare in Romania a noului nostru program Conversational Capacity® pentru a descoperi suita de activitati practice si instrumentele de lucru din acest workshop care ii ajuta pe angajati sa aiba conversatii mai productive si sa ajunga la un rezultat mai bun chiar si in discutii dificile!

DETALII DESPRE LANSAREA NOULUI PROGRAM CONVERSATIONAL CAPACITY® IN ROMANIA