Servant Leadership, Alexandru Andone, Cegeka: Oamenii pe care ii conduc isi cunosc cel mai bine domeniul
Servant Leadership este filozofia care il defineste pe Alexandru Andone, Director EDC Infrastructure Cegeka. Alexandru este unul din liderii care este apreciat enorm pentru umanismul cu care obtine rezultate de exceptie in organizatia sa. Vede peste tot in jurul sau oportunitati de a contribui si stie cum sa-si invite partenerii pentru a-l sustine si a-l sprijini. Construieste echipe si comunitati si este un exemplu in a pune mereu scopul comun deasupra scopului individual. L-am invitat sa ne impartaseasca convingerile care ii definesc filozofia de leadership.
Vremurile tulburi prin care trecem ne-au facut pe multi sa fim inca si mai responsabili pentru comunitatile si echipele din care facem parte. Ce inseamna pentru tine filozofia de servant leadership? Cum ne-ar puta aduce mai multe satisfactii si mai multe reusite, fie ca suntem pe o pozitie manageriala sau nu?
Pentru mine filosofia de servant leadership porneste de la faptul ca oamenii pe care ii conduc sunt experti in aria lor de responsabilitate. Ei stiu mai bine decat managementul ce trebuie facut in domeniul in care sunt specialisti. In calitate de leader am rolul de a-i asculta, de a clarifica directia companiei si de a facilita constructia unor obiective comune catre un business performant obtinut prin atingerea potentialului maxim al celor care contribuie la aceasta performanta. Lucrez catre a facilita dezvoltarea echipelor si indivizilor, ii ajut sa depaseasca momentele difficile. Ma asigur ca echipa este motivata si are toate resursele la dispozitie pentru atingerea acestor obiective.
Exista un paradox in ceea ce priveste servant leadershipul in raport cu stiluri mai autoritare. Consider ca intelegerea acestui paradox poate da o mai buna claritate asupra asteptarilor de ambele parti, fie ca vorbim de management sau nu. Stilurile mai autoritare de leadership in care deciziile se iau fara a asculta prea mult vocea angajatilor, induc asteptarea ca managementul detine adevarul suprem si ca angajatii trebuie doar sa execute. In caz de esec, angajatii dau vina pe management pentru decizii proaste si invers, managementul condamna angajatii pentru executia necorespunzatoare.
Prn servant leadership, eu pun accentul pe co-creare si colaborare, pentru a sustine si intari scopul si obiectivele comune. Nu exista esecuri, ci doar lectii valoroase care duc in timp la rezultate mai bune. Asta implica initiativa atat din partea managementului cat si a angajatilor de a contribui la initiative care sa satisfaca nevoile de business si pe cele ale angajatilor.
Din pacate, cultura noastra este bazata pe ierarhie si multi angajati bine pregatiti ezita sa ia initiativa, eschivandu-se de responsabilitatea de a contribui. Asta invita managerii autocrati care vin din acelasi sistem sa impuna decizii sau masuri nepopulare ori pur si simplu ineficiente.
Pentru maximizarea rezultatelor cred ca este important ca managementul sa inteleaga ca oamenii ascultati si motivati sunt cei care livreaza si inoveaza. Iar angajatii sa realizeze ca managementul are nevoie de input constructiv din partea angajatilor care sa vina cu propuneri, dar si solutii pe care impreuna sa le faca fezabile si sa le implementeze.
Programul Servant Leadership Essentials in curand si in Romania. Solicita o prezentare acum!
Filozofia de servant leadership are o istorie de cateva mii de ani. Totusi, ea este mai recenta ca oricand si piatra de temelie in structurile moderne agile ale organizatiilor de azi. Ce o face asa de utila astazi? De ce aceste structuri moderne de lucru agile au asezat-o in centrul lor?
Cred ca un motiv este dat de varietatea optiunilor, dar si de diferentele culturale intre generatii. Acum, mai mult ca oricand, angajatii au optiuni intr-o piata in care cererea este mare, si in care angajatorii se lupta pentru resurse. Asta face ca orice expert are multe optiuni in piata in functie de ceea ce e important pentru el: cariera, castiguri maximizate, flexibilitate, dezvoltare sau cel mai adesea un mix personalizat intre acestea. Asta invita leadership-ul sa fie atent la aceste preferinte si sa vina in intampinarea lor intr-un mod cat mai creativ. Mai apoi sa se asigure ca pe masura ce aceste preferinte se schimba, angajatorul se poate adapta la aceste nevoi pentru a-si pastra angajatii.
Astfel focusul se muta de la ce poate oferi angajatorul la ceea ce isi doreste angajatul si implica ascultare din partea leadership-ului care daca vrea sa atraga angajati, trebuie sa evolueze odata cu aceste nevoi. De la ideea de desavarsire prin munca adoptata de baby boomers, incepand cu Generatia X si evoluand mai apoi cu Millenials, nevoile angajatului au inceput sa se duca mai mult catre work-life balance, sens si dezvoltare rapida. Astfel leadership-ul este invitat sa asculte mai mult angajatii si sa inteleaga ce anume le confera sens, care este echilibrul pe care angajatii il asteapta si in ce directie si cat de rapid vor acestia sa se dezvolte. Cred ca aceasta nevoie de sens duce si catre dorinta angajatilor de a fi parte din procesul decizional si de a avea un impact mai mare astfel incat ei sunt din ce in ce mai dornici sa contribuie.
O alta perspectiva este data de dinamica si complexitatea tot mai crescuta a pietei, activitatilor, tehnologiei. Leadership-ul nu mai reuseste sa tina pasul de unul singur cu toate aceste aspecte, sa le inteleaga si sa le controleze. Asadar apare nevoia de a responsabiliza cat mai mult experti pe fiecare nisa unde leadership-ul preia rolul de a consolida pe de o parte si de a avea grija ca acesti experti au motivatia, pregatirea si resursele de care au nevoie pentru a performa.
Stiu ca esti dedicat acestei filozofii de leadership si faci tot posibilul sa-ti defineasca felul in care iti conduci echipele si organizatia. Ce te-a facut sa o adopti? Ce lectii ai invatat incercand sa o pui zi de zi in practica?
Servant leadership-ul este o combinatie intre stilul si valorile mele personale, dar si experienta acumulata printr-un sir lung de incercari si esecuri. Am invatat astfel ca ascultarea si skill-urile de coaching sunt cele mai importante unelte ale unui servant leader, dar nu si suficiente. Orientarea catre actiune si rezultat sunt la fel de importante, altfel exista riscul de a stagna, poate intr-o masura mai mare decat in alte stiluri de leadership.
Am inteles ca secretul este de a lua deciziile alaturi de echipa si de a sarbatori atat esecurile, cat si reusitele impreuna, iar rolul servant leader-ului este de a infige steagul acolo unde echipa decide sa mearga si a urmari ca aceasta, ca un tot, se indreapta catre obiectivul setat, facilitand accesul la resurse si deblocand obstacolele de pe traseu.
Am mai invatat si ca servant leadership-ul nu este pentru toata lumea. Exista oameni refuza pur si simplu sa ia decizii, chiar daca aceste decizii impacteaza direct viata si cariera lor. Ocazional primesc replica: “tu esti managerul, tu trebuie sa imi spui ce probleme sunt si ce faci sa le rezolvi. Eu sunt doar un exécutant”.
Cu acesti oameni caut sa explorez sensul pe care il stabilesc ei in ceea ce fac. Incerc sa le arat cum luand fraiele, pot influenta organizatia, cariera si viata lor. De asemenea ii incurajez sa se uite la ce anume ii tine in loc. Poate convingeri, temeri sau experiente anterioare. Cu unii dintre ei reusesc o schimbare de mindset insa nu cu toata lumea. Si aici exista o lectie. Anume ca servant leadership-ul e ceva care se invata de ambele parti si ca pana acolo un servant leader trebuie sa fie capabil sa utilizeze un stil de leadership care sa aduca rezultate si in paralel sa arate organizatiei cum o schimbare de mindset inspre un stil mai colaborativ asigura acele rezultate pe termen lung.
Lansarea in Romania a programului Servant Leadership (F2F Event)*
Descopera Noul Nostru Program Servant Leadership Essentials™: