5 provocari de leadership de care se lovesc antreprenorii

Pentru un start-up, greul vine dupa primii 3 – 4 ani, spun mereu asta celor care ma intreaba despre principalele provocari in antreprenoriat. Primii 2 – 3 ani sunt testul pe care il ai de trecut ca sa afli daca doresti sa fii antreprenor sau nu. Ulterior, fiecare an care se adauga iti aduce dreptul de a juca la nivelul urmator, acolo unde provocarile de leadership incep sa faca diferenta intre cei care inainteaza si cei care se pierd pe drum. Ce provocari de leadership are nivelul urmator? Ce intrebari noi iti aduce? Ce iluzii trebuie sa depasesti?

Clientii iti raman loiali in functie de leadership-ul tau

La inceput, clientii te cumpara ca sa testeze ce oferi sau poate ca ai nimerit pur si simplu intr-un moment bun. Continua sa lucreze cu tine daca ai o oferta care le satisface nevoile concrete. Raman insa cu tine si te vor recomanda mai departe pentru pentru felul in care conduci si pentru reputatia companiei. Sigur, vor dori mereu preturi si tarife mai mici, dar oricat de mici ar fi ele, rareori vor compensa o cultura respingatoare in companie. Leadership-ul tau determina loialitatea clientilor tai si ii transforma in ambasadori reali. Loialitatea se construieste prin castigarea in timp a increderii!

Angajatii vor de la managerii lor scop comun si coaching

Daca ai trecut cu bine de primii 3 – 5 ani, angajatii vor avea nevoie de un scop comun care sa ii mobilizeze si manageri care sa stie sa ii indrume zilnic. Inmultirea proceselor si cresterea dificultatii sarcinilor pun o presiune mare pe angajati. Cu cat scapi mai repede de iluzia ca angajatii tai vor fi la fel de loiali firmei asa cum esti tu, cu atat mai bine! E momentul in care se vede cel mai bine calitatea leadership-ului tau. In lipsa scopului comun si a coaching-ului de zi cu zi, multi angajati vor deveni defensivi si vei ajunge sa te intrebi frecvent de ce ii mai platesti. Tu si managerii tai trebuie sa va dezvoltati competente de coaching si sa invatati sa construiti impreuna cu angajatii un scop comun si sa-l folositi.

Care este pretul pe care familia ta este dispusa sa-l plateasca?

Leadership-ul antreprenorului are un rol important si in familie. Un antreprenor-aventurier va reusi cu dificultate sa mentina familia unita cand presiunea business-ului creste. Cu o rata nationala a divorturilor in crestere, probabilitatea unui divort este si mai mare in aceast punct al firmei. O familie se construieste pe stabilitate si pe termen lung, antreprenorul este acum sub presiune si cauta solutii pe termen foarte scurt. Discutiile despre bani si despre timpul petrecut impreuna vor fi interminabile si tot mai frecvente. Care este pretul pe care antreprenorul este dispus sa-l plateasca pentru a tine familia unita? Care este pretul pe care familia este dispusa sa-l plateasca pentru ambitiile antreprenorului? Iata doua intrebari eterne, de reflectat la ele de catre cei care le descopera.

Partenerii de business care te-au sustinut vor sa stie daca ai fost un pariu bun

Furnizorii si partenerii de business care te sprijina sa iti servesti clientii cu produse si servicii urmaresc sa vada daca ai fost si ramai un pariu bun. Si ei sunt parte din echipa ta si iti evalueaza constant curajul, ambitiile, competentele cu care iti conduci firma, reputatia pe care ti-o construiesti. Trateaza-i cu recunostinta si consideratie, invata sa-i asculti, intareste mereu relatia cu ei. Fa-i sa simta ca au pariat pe un castigator. Sustine-le interesele relevante, petrece timp cu ei, invita-i la evenimentele tale, recomanda-i la potentiali clienti. Sunt cei care iti acopera spatele atunci cand ai nevoie.

Care este nivelul de angajament al asociatilor tai din business?

Nu uita de relatiile cu asociatii din firma cu care ai plecat la drum. Relevanta pe care firma o are in viata fiecarui asociat se va schimba de-a lungul timpului, ca urmare si angajamentul lor pentru eforturile de care este nevoie. Daca esti asociat intr-un SRL, iti recomand sa aveti periodic discutii explicite despre acest subiect, menite sa contribuie la construirea increderii: cum este perceputa contributia fiecaruia? Ce este nou in intentiile fiecaruia? Ce subiecte par a fi tinute “sub pres”? Leadershipul in relatiile dintre asociati este esential si este responsabilitatea fiecaruia, nu doar al celor care sunt numiti formal in conducerea companiei.

Cand start-up-ul tau a depasit 3 – 5 ani, pe langa preocuparile constante de a atrage noi clienti pentru firma, sunt si cele care tin de felul in care o conduci. Plecarea unor oameni cheie, problemele in familie, pierderea unui furnizor important sau o calitate slaba a leadership-ului antreprenorului in relatie cu principalii clienti pot slabi compania mai mult decat te astepti.

Viorel Panaite este unul din pionierii care au pus bazele si au dezvoltat piata serviciilor de training din Romania in care a activat ca trainer independent din 1997. A fondat Human Invest in 1999, iar de atunci conduce compania si isi sustine echipa sa construiasca si sa implementeze proiecte pentru clientii acesteia. Anul acesta, Viorel este mentor in cadrul programului Startarium.Inc, un program dezvoltat pentru echipe de antreprenori aflati la inceput de drum.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on LinkedIn31