Managementul echipei – ce a descoperit Google?

Managementul echipei si construirea unei echipe bune nu se intampla de la sine. Calitatea oamenilor, disponibilitatea si abilitatile lor individuale de colaborare sunt conditii necesare, dar nu suficiente pentru ca o echipa sa functioneze bine, sa fie productiva in luarea deciziilor si implicata in executia lor, iar moralul oamenilor sa fie la cote sanatoase. Care sunt factorii care influenteaza performanta unei echipe, asa cum i-a descoperit Google intr-o ampla cercetare?

Cercetarea Aristotel facuta de Google

Cu nume de cod “Aristotel”, Google a realizat una din cele mai ample cercetari din ultimii ani cautand sa raspunda la intrebarea: “Care sunt factorii care fac ca o echipa sa functioneze bine?”. Cei mai buni cercetatori, statisticieni, sociologi, psihologi organizationali si ingineri ai organizatiei au fost implicati in aceasta cercetare. Timp de peste 3 ani au fost astfel monitorizate si analizate 180 de echipe din organizatie globala cu peste 50.000 de angajati. Mai mult, echipa de cercetare a analizat toate studiile relevante facute in ultimii 50 de ani despre echipe performante si despre managementul echipei. 

Cum se comporta echipele apreciate si care au cele mai bune rezultate? Ce fac ele diferit? Cum sunt conduse? Cum se iau deciziile in aceste echipe? Cum trec aceste echipe peste provocari si conflicte? Ce conditii trebuie sa se indeplineasca pentru ca echipa – ca intreg – sa lucreze autonom, colaborativ si sa reuseasca cu o implicare minima din partea managerului? Sunt doar cateva intrebari de inceput ale acestei cercetari. In plus, pe langa luarea in calcul a performantelor cantitative, in analiza echipelor cercetate a fost solicitat feedback despre ele de la directori din conducerea executiva, de la cei care le conduceau si chiar de la membrii lor.

Desi pare surprinzator, echipa de cercetare nu a gasit tipare comune care sa se refere la o anume combinatie de profile de personalitate sau un anumit istoric profesional si personal al oamenilor, ca ingrediente relevante pentru o echipa de succes. “Cine sunt cei care fac parte dintr-o echipa pare sa nu conteze” a spus Abeer Dubey, director al diviziei Google People Analytics si lider al proiectului Aristotel, vorbind de corelatii intre acest tip de factori si performanta unei echipe. “La Google suntem foarte buni in gasirea tiparelor si totusi nu am gasit corelatii de acest gen”, a spus el.

Concluziile cercetarii

Cercetatorii au concluzionat ca altceva conteaza cu adevarat pentru ca o echipa sa functioneze bine, sa-si fructifice potentialul si sa-si atinga rezultatele pe care le urmareste. Performanta unei echipe, au spus ei, depinde in foarte mica masura de cine este in echipa si in foarte mare masura de procesele de lucru ale echipei si de cultura acesteia, de felul in care echipa lucreaza. Iata mai jos aceste conditii, esentiale pentru managementul echipei:

  1. Siguranta psihologica: sentimentul de siguranta asupra consecintelor privind riscurile interpersonale pe care le au membrii echipei. In alte cuvinte, sentimentul de siguranta cand membrii echipei se exprima in cadrul colectiv, cand interactioneaza intre ei fara a se simti judecati, tratati cu superioritate, perceputi ignoranti si incompetenti, neadecvati sau slabi. Intr-o echipa cu un nivel inalt al sigurantei psihologice, oamenii se simt confortabil sa solicite si sa ofere feedback si sa interactioneze intr-un mod sanatos, fara a se simti jenati sau intimidati. In astfel de echipe cu un nivel inalt de incredere reciproca, dezbaterile sunt libere si constructive. In aceste echipe, oamenii isi recunosc mai frecvent greselile, nu intra in defensiva si au mai multa initiativa.
  2. Respectarea angajamentelor: membrii echipelor care reusesc stiu ca se pot baza pe colegii lor privind finalizarea sarcinilor la termenul promis si la calitatea promisa. In aceste echipe, oamenii fac ceea ce spun ca fac, sunt disponibili atunci cand este nevoie de ei si atunci cand spun ca vor fi disponibili.
  3. Structura si claritate: in echipele care functioneaza bine oamenii au claritate asupra asteptarilor individuale si colective, asupra proceselor de lucru prin care ar putea indeplini aceste asteptari, asupra implicatiilor la nivel personal daca echipa ca intreg atinge rezultatele asteptate de la ea. Limitele sunt clare si acceptate, iar normele, mijloacele si procesele de lucru sunt adoptate si utilizate de echipa.
  4. Sens si semnificatie: echipele de succes stiu sa-si gaseasca sens si semnificatie oricare ar fi munca pe care o au de facut si oricare ar fi rezultatele pe care si le-au propus sa le atinga. Natura sensului si a semnificatiei pe care o da fiecare individ difera de la un membru al echipei la altul. Echipele performante stiu ca au nevoie de aceste lucruri pentru a-si putea canaliza cat mai bine creativitatea, energia si disponibilitatea de colaborare necesare pentru ambitiile pe care le urmaresc.
  5. Impact: echipele performante sunt preocupate de impactul pe care efortul colectiv al oamenilor din echipa il are in organizatie si in afara ei. Echipele de top sunt cele care si-au propus de la inceput sa aiba o contributie semnificativa la rezultatele generale relevante ale organizatiei.

Unic in Romania, descoperiti mai multe despre programul nostru Team Leadership si cum poate acesta sa sprijine o echipa sa-si construiasca cultura si procesele cheie pentru evolutia si succesul ei!


 

 


 

Ionela Moldovan

Training and Development Manager (2011 - prezent) / Orange Romania

"Orange Romania colaboreaza cu Human Invest din anul 2008 in vederea dezvoltarii de competente manageriale si de leadership. lnterventiile de invatare au avut un succes dovedit, acesta din urma nefiind bazat exclusiv pe reactia initiala participantilor, ci si pe impactul in performanta organizatiei, respectiv masura in care cunostintele devin competente care sustin obiective de business. Pentru Orange Romania, Human Invest este mai mult decat un furnizor de training, este un partener dispus sa contribuie cu valoare adaugata inainte, in timpul si dupa interventia de invatare.”

Violeta Cartis

Training Manager / Celestica Romania

“In parteneriat cu Human Invest, Celestica Romania inceput in 2010 un program de dezvoltare a competentelor manageriale adresat managerilor, team leaderilor si specialistilor cu potential de dezvoltare. Recomandam compania Human Invest, deoarece ne este si in prezent un partener de incredere pentru construirea si dezvoltarea de programe de formare profesionala si organizationala."

Radu Perianu

Comercial Director / Synevo Romania & SEE

“Relatia de parteneriat cu Human Invest este construita in timp si am apreciat tot timpul calitatea programelor oferite, cat si abordarea profesionista din timpul sesiunilor. Consideram ca SLII este un program de baza, practic si util in procesele manageriale unu-la-unu.”

Corina Petcu

HR Business Partner / NN

„Apreciem la Human Invest calitatea metodologiei propuse, intelegerea si adaptarea la contextul si nevoile colegilor din program, flexibilitatea, orientarea catre gasirea celor mai bune solutii.”

Viorica Pacurar

Director National de Vanzari / NN

„Pe tot parcursul initiativelor desfasurate impreuna, am apreciat foarte mult relatia de parteneriat si implicarea Human Invest pentru a intelege cat mai bine contextul in care ne gasim noi ca echipa, inainte de fiecare interactiune, asa incat sa plieze programul pe specificul si nevoile noastre.”

Georgiana Dragnea

Human Resources Specialist / WIRTEK

„Leadership Academy a reprezentat o ocazie buna pentru ca multi dintre colegii nostri sa aiba acces la informatii interesante, pe de o parte, iar pe de alta, sa isi consolideze comportamente sau sa isi traseze noi directii in stilul de leadership. Suportul echipei Human Invest, disponibilitatea lor si deschiderea de a adapta cursul pe nevoile noastre au fost foarte importante in aceasta calatorie de invatare.”

Alina Cimpean

Training Manager / Plexus Services Romania

„Human Invest a implementat aceste programe de leadership cu un nivel inalt de profesionalism, fiind mereu orientati catre calitate si impact in procesul de invatare. Cursurile au fost percepute ca fiind foarte utile si practice, participantii apreciind continutul si structura informatiilor. In cadrul acestui parteneriat noi am apreciat experienta trainerilor, calitatea programelor folosite, flexibilitatea si capacitatea de a raspunde nevoilor noastre, cat si buna organizare a sesiunilor.”