Managementul echipei – ce a descoperit Google?
Managementul echipei si construirea unei echipe bune nu se intampla de la sine. Calitatea oamenilor, disponibilitatea si abilitatile lor individuale de colaborare sunt conditii necesare, dar nu suficiente pentru ca o echipa sa functioneze bine, sa fie productiva in luarea deciziilor si implicata in executia lor, iar moralul oamenilor sa fie la cote sanatoase. Care sunt factorii care influenteaza performanta unei echipe, asa cum i-a descoperit Google intr-o ampla cercetare?
Cercetarea Aristotel facuta de Google
Cu nume de cod “Aristotel”, Google a realizat una din cele mai ample cercetari din ultimii ani cautand sa raspunda la intrebarea: “Care sunt factorii care fac ca o echipa sa functioneze bine?”. Cei mai buni cercetatori, statisticieni, sociologi, psihologi organizationali si ingineri ai organizatiei au fost implicati in aceasta cercetare. Timp de peste 3 ani au fost astfel monitorizate si analizate 180 de echipe din organizatie globala cu peste 50.000 de angajati. Mai mult, echipa de cercetare a analizat toate studiile relevante facute in ultimii 50 de ani despre echipe performante si despre managementul echipei.
Cum se comporta echipele apreciate si care au cele mai bune rezultate? Ce fac ele diferit? Cum sunt conduse? Cum se iau deciziile in aceste echipe? Cum trec aceste echipe peste provocari si conflicte? Ce conditii trebuie sa se indeplineasca pentru ca echipa – ca intreg – sa lucreze autonom, colaborativ si sa reuseasca cu o implicare minima din partea managerului? Sunt doar cateva intrebari de inceput ale acestei cercetari. In plus, pe langa luarea in calcul a performantelor cantitative, in analiza echipelor cercetate a fost solicitat feedback despre ele de la directori din conducerea executiva, de la cei care le conduceau si chiar de la membrii lor.
Desi pare surprinzator, echipa de cercetare nu a gasit tipare comune care sa se refere la o anume combinatie de profile de personalitate sau un anumit istoric profesional si personal al oamenilor, ca ingrediente relevante pentru o echipa de succes. “Cine sunt cei care fac parte dintr-o echipa pare sa nu conteze” a spus Abeer Dubey, director al diviziei Google People Analytics si lider al proiectului Aristotel, vorbind de corelatii intre acest tip de factori si performanta unei echipe. “La Google suntem foarte buni in gasirea tiparelor si totusi nu am gasit corelatii de acest gen”, a spus el.
Concluziile cercetarii
Cercetatorii au concluzionat ca altceva conteaza cu adevarat pentru ca o echipa sa functioneze bine, sa-si fructifice potentialul si sa-si atinga rezultatele pe care le urmareste. Performanta unei echipe, au spus ei, depinde in foarte mica masura de cine este in echipa si in foarte mare masura de procesele de lucru ale echipei si de cultura acesteia, de felul in care echipa lucreaza. Iata mai jos aceste conditii, esentiale pentru managementul echipei:
- Siguranta psihologica: sentimentul de siguranta asupra consecintelor privind riscurile interpersonale pe care le au membrii echipei. In alte cuvinte, sentimentul de siguranta cand membrii echipei se exprima in cadrul colectiv, cand interactioneaza intre ei fara a se simti judecati, tratati cu superioritate, perceputi ignoranti si incompetenti, neadecvati sau slabi. Intr-o echipa cu un nivel inalt al sigurantei psihologice, oamenii se simt confortabil sa solicite si sa ofere feedback si sa interactioneze intr-un mod sanatos, fara a se simti jenati sau intimidati. In astfel de echipe cu un nivel inalt de incredere reciproca, dezbaterile sunt libere si constructive. In aceste echipe, oamenii isi recunosc mai frecvent greselile, nu intra in defensiva si au mai multa initiativa.
- Respectarea angajamentelor: membrii echipelor care reusesc stiu ca se pot baza pe colegii lor privind finalizarea sarcinilor la termenul promis si la calitatea promisa. In aceste echipe, oamenii fac ceea ce spun ca fac, sunt disponibili atunci cand este nevoie de ei si atunci cand spun ca vor fi disponibili.
- Structura si claritate: in echipele care functioneaza bine oamenii au claritate asupra asteptarilor individuale si colective, asupra proceselor de lucru prin care ar putea indeplini aceste asteptari, asupra implicatiilor la nivel personal daca echipa ca intreg atinge rezultatele asteptate de la ea. Limitele sunt clare si acceptate, iar normele, mijloacele si procesele de lucru sunt adoptate si utilizate de echipa.
- Sens si semnificatie: echipele de succes stiu sa-si gaseasca sens si semnificatie oricare ar fi munca pe care o au de facut si oricare ar fi rezultatele pe care si le-au propus sa le atinga. Natura sensului si a semnificatiei pe care o da fiecare individ difera de la un membru al echipei la altul. Echipele performante stiu ca au nevoie de aceste lucruri pentru a-si putea canaliza cat mai bine creativitatea, energia si disponibilitatea de colaborare necesare pentru ambitiile pe care le urmaresc.
- Impact: echipele performante sunt preocupate de impactul pe care efortul colectiv al oamenilor din echipa il are in organizatie si in afara ei. Echipele de top sunt cele care si-au propus de la inceput sa aiba o contributie semnificativa la rezultatele generale relevante ale organizatiei.
Unic in Romania, descoperiti mai multe despre programul nostru Team Leadership si cum poate acesta sa sprijine o echipa sa-si construiasca cultura si procesele cheie pentru evolutia si succesul ei!