Codrut Nicolau, Sustain Future: Care este modelul de leadership necesar pentru implementarea unei strategii de sustenabilitate?
Sustenabilitatea a devenit un element important in strategiile moderne. Este nevoie de o schimbare esentiala in modelul de leadership nu doar pentru a ajuta la protejarea mediului, dar ofera si beneficii economice si sociale semnificative pentru companii. Implementarea unei strategii de sustenabilitate bine gandite poate asigura longevitatea si succesul unei organizatii intr-un peisaj economic in continua schimbare. Dar ce inseamna cu adevarat o strategie de sustenabilitate sanatoasa si cum putem sa o implementam eficient in organizatii, din perspectiva lui Codrut Nicolau, Managing Partner Sustain Future?
Care sunt intrebarile esentiale pe care si le-ar putea pune companiile pentru dezvoltarea unei strategii de sustenabilitate sanatoase?
Inainte de toate, este esential sa intelegem care este impactul sustenabilitatii in business. Sunt doua intrebari cheie la care suntem nevoiti sa raspundem:
1. “Ce se intampla daca nu tinem cont de factorii ESG atunci cand creionam strategia compania?”. Raspunsul la aceasta intrebare este extrem de simplu: Factorii ESG vor influenta semnificativ felul in care vom avea acces la finantare. Mai mult decat atat, ignorarea riscurilor legate de sustenabilitate poate duce la o scadere / declasare a valorii contabile a companiei, in functie de impactul acestor riscuri in zona financiara. Poate suna radical, insa este posibil ca o companie care ignora complet sustenabilitatea in modelul de business sa isi limiteze (in viitorul apropiat) accesul la credite (si la piata de capital), sau sa plateasca un pret semnificativ mai mare pentru a se putea finanta.Sunt multe variabile care trebuie analizate (sectorul in care compania actioneaza, procentul de aliniere la taxonomia UE, etc), insa aproape orice business are nevoie de acces la capital cu pret rezonabil, deoarece de asta depinde dezvoltarea afacerii.
2. “Cum anume putem redesena modelul de leadership, de business si strategia companiei, astfel incat sustenabilitatea sa devina o sursa de avantaje competitive?”. Raspunsul la aceasta intrebare este mult mai greu, si nu exista o varianta standard, aplicabila oricarei companii, in orice context, in orice sector si in orice geografie. Liderii care vor gasi primii raspunsul specific, potrivit pentru organizatia lor, vor fi cei din companiile care vor iesi castigate din aceasta perioada de tranzitie catre o economie cu amprenta mai scazuta de carbon. In cei mai simpli termeni cu putinta, modelul de business descrie structurile organizationale si financiare prin care o companie transforma resursele si capabilitatile pe care le are intr-un produs / serviciu care are valoare economica.
Aplicarea principiilor sustenabilitatii in firmele noastre ne obliga nu doar la o inventariere cu ochi de auditor a resurselor si capabilitatilor disponibile, ci ne solicita, de asemenea, intelegerea in profunzime a trei lucruri: Care este propunerea de valoare a companiei? Cum anume generam & livram astazi aceasta “valoare” si cum am putea face lucrurile diferit pentru a consuma mai putina energie conventionala si mai putine resurse? Cum “captam” in rezultate financiare aceasta “valoare” si cum am putea gasi noi avantaje competitive, noi produse/servicii sau noi piete pentru a genera profitabilitate in noile conditii?
Ce strategii ar putea folosi companiile pentru a castiga “buy-in”-ul angajaților pentru actiunile necesare privind schimbarile ESG?
Primul lucru pe care ar putea sa il faca este sa explice transparent “ce” anume se schimba si “de ce” lucrurile se schimba. Se schimba legislatia si cadrul de reglementare. Se schimba conditiile climatice in care traim si se modifica structura sociala, de la demografie pana la concentrarea urbana si la coeziunea din societate. Se modifica felul in care valorizam resursele. Se schimba felul in care avem acces la finantare. Se schimba felul in care masuram valoarea economica a unei firme si, prin extensie, a unei economii nationale, daca vreti.
De ce se intampla aceste lucruri? Nu poti avea pretentia de la angajati sa inteleaga ce dificultati majore are managementul executiv al unei companii in aceasta perioada, daca nu se pun aceste lucruri transparent pe masa. Cum poate cineva avea empatie daca nu explici care sunt problemele cu care te confrunti? Cum ar putea cineva sa ajute, cum ar putea sa se creeze buy-in-ul de care vorbeati, daca nu intelege, empatic, care sunt dificultatile concrete? E nevoie de o schimbare in modelul de leadership!
Companiile care aleg sa fie transparente cu angajatii lor si sa-i implice in procesele de transformare sunt cele care au o sansa de a gasi cele mai bune (si mai rapide) solutii la provocarile acestei tranzitii!
Pentru asta, insa, este nevoie de investitii, in primul rand, in zona de training ESG pentru toti angajatii! Indiferent daca obtinem asta prin atelierul Climate Fresk sau printr-un training de impact care sintetizeaza conceptele minime de sustenabilitate, si le traduce pe intelesul oricui. Nu poti cere buy-in cuiva care nu are o imagine integrata / coerenta / structurata / logica si emotionala cu referire la ceea ce tocmai urmeaza sa se schimbe in lumea de business.
Care ar fi principalele provocari intampinate in implicarea reala a angajatilor?
Sunt doi elefanti mari in camera. Primul se refera la felul in care ne raportam la angajati. Avem nevoie de un nou model de leadership. Daca vedem oamenii exclusiv ca pe un factor de productie, care aduce valoare in companie pentru ca primeste un salariu, atunci este greu sa cream angajamentul necesar in asemenea momente de schimbare profunda. Nu doar ca nu vom avea buy-in, insa nici nu vom putea utiliza eficace o parte esentiala din acele capabilitati din modelul de business, de care vorbeam mai devreme.
In ciuda tuturor eforturilor pe care comunitatea de HR le face de multi ani, contabilitatea firmelor noastre are dificultati majore in a cuantifica, in mod adecvat, capitalul uman. In conferintele interne, spunem deseori ca cel mai important activ al firmei il reprezinta oamenii buni, insa capitalul uman nu se regaseste in in bilantul contabil al companiei la nivelul corect. Acesta este, poate, si motivul pentru care suntem mai degraba tentati sa vedem angajatii ca pe o sursa de cost, si mai putin ca pe o sursa de valoare adaugata, utila organizatiei.
De ce filozofia Servant Leadership sustine cel mai bine adoptarea temelor ESG in cultura organizationala a unei companii?
Deoarece adreseaza cel de-al doilea elefant din camera, si anume nevoia de schimbare in modelul de leadership. Nu poti spera sa construiesti inovatie in modelul de business, nu poti avea asteptarea ca sa aplici sustenabilitatea in strategie fara a ajusta parte din felul in care sunt conduse astazi multe companii. Servant leadership nu este raspunsul universal, bun la toate, dar acest cadru de pozitionare a leadershipului creeaza insa ceva extrem de util.
In primul rand, poate conduce la o imbunatatire semnificativa a relatiilor din organizatie, pe diferite niveluri ierarhice si aduce o doza suplimentara de echitate in recunoasterea contributiei fiecarui angajat / categorie de angajati in procesul prin care compania produce valoare. In al doilea rand, schimba fundamental auto-perceptia leadershipului. Felul in care leaderii se uita la ei insisi, si felul in care se auto-valorizeaza. Acest lucru este util, deoarece cultiva in leadershipul din organizatii atribute extrem de folositoare, in perioada urmatoare, si faciliteaza o disponibilitate mai mare de cooperare (atat cu stakeholderii interni, cat si cu cei externi).
Este necesar sa intelegem, de asemenea, ca cei care se uita din exterior la companii incep sa aiba, de asemenea, alte asteptari. Indiferent daca vorbim de investitori sau consumatori, de auditori sau firme de head hunting. Daca pana acum erau valorizate autoritatea, determinarea si capacitatea de persuasiune a leaderilor, incepand de astazi sunt mai utile capacitatea de colaborare, gandirea sistemica, orientarea catre diversitate, flexibilitatea si gandirea inovatoare. Daca inainte erau valorizate controlul si supervizarea, acum ai nevoie de agilitate si o decizii mai rapide, datorita cresterii nivelului de impredictibilitate externa. Daca pana mai ieri erau valorizate capacitatea de a produce rezultate si de a creste, de astazi este apreciata cresterea sustenabila, intr-un model de business circular. Daca pana ieri, responsabilitatea aproape unica era producerea de valoare pentru actionari, de astazi cresc si asteptarile celorlalti stakeholderi.
Codrut Nicolau este fondatorul Sustain Future, o companie de training si consultanta in ESG si sustenabilitate. Anterior, a fost executiv in sistemul bancar si CEO de companie multinationala. Codrut este ambasadorul Universitatii Cambridge in Romania, pentru programele de sustenabilitate si este certificat GRI Profesional si CESGA – acreditarea oferita de EFFAS – Asociatia analistilor financiari europeni.
Sustain Future integreaza trei expertize diferite: cea de business development, cea financiara si cea solicitata de noul cadru de sustenabilitate. Oferta de cursuri a companiei se poate descarca aici: Sustain Future – Train today for tomorrow.
Human Invest si Sustain Future propun mediului de afaceri o serie de ateliere care combina expertiza celor doua organizatii si faciliteaza tranzitia catre un model de business sustenabil prin programe de change management. Un asemenea proiect comun este
ESG Change Management Workshop for Sustainable Workplaces
Sustenabilitatea schimba profund regulile organizatiilor!
Sa nu ne amagim, vor fi firme care vor da faliment si altele care se vor adapta si vor prospera, ca in orice process de schimbare semnificativa. Pe termen scurt, putem apela la abilitatile noastre de negociere si putem pacali tranzitia. Pe termen mediu insa, modelul de leadership traditional nu se mai dovedeste util, deoarece metodologia nu mai poate valoriza prioritar eficientizarea si scalarea clasica, specifica unui model de economie liniara.
Sustenabilitatea determina o schimbare a modelelor de afaceri, iar pentru asta este nevoie de un nou model de leadership. Partea buna este ca multi lideri de calitate au inteles asta si isi construiesc deja un avantaj competitiv! Pentru ei personal, pentru oamenii din organizatiile lor, pentru comunitatea in care opereaza si pentru partenerii lor comerciali. Si, nu in ultimul rand, pentru actionarii care pun capital la dispozitie si care isi doresc ca businessul lor sa produca valoare multi ani de acum inainte, in noua economie care se creioneaza.