Dorinta de putere, un pas sigur catre auto-distrugere

V-ati gandit ca tehnicile de a conduce prin seductie sunt o forma de coercitie si vi se pot intoarce impotriva? Incercarea unui manager de a obtine prin seductie controlul deciziilor celor pe care ii conduce, oferind statut, privilegii, titluri, imagine, etc, reflecta propria sa dorinta de putere. Iar dorinta de putere este mereu un pas sigur catre auto-distrugere.

Seductia este un mijloc de a detine controlul, e un mijloc de coercitie, iar controlul distruge autonomia, relatiile de calitate si responsabilitatea individuala. Nu va lasati sedusi de eficacitatea falsa a strategiilor de seductie. Multi dintre cei care le folosesc traiesc sentimentul de izolare, teama, lipsa de autenticitate, de singuratate, in ciuda succesului lor aparent. Organizatiile si liderii care urmaresc sa-si seduca angajatii, clientii si partenerii prin diverse forme cu scopul de a-i tine in controlul lor, construiesc fara sa isi dea seama o cultura pasiv-agresiva, cu implicare mimata, o cultura fara creativitate, fara asumare, o “cladire cu vicii ascunse din constructie”. Cercetatorii E. Deci si R. Ryan confirma asta in studiile lor.

ANTREPRENORII LA INCEPUT DE DRUM
In nerabdarea de a obtine puterea si de a creste repede – in numar de clienti, angajati, teritorial, cifra de afaceri, etc – antreprenorilor la inceput de drum li se activeaza natural strategiile de seductie pentru ca aduc rezultate imediate. Pentru perspectiva de a castiga putere promit cariere de succes, libertati iluzorii, locuri de munca cool angajatilor, urmarind de cele mai multe ori sa-i convinga cat mai repede pe acestia sa munceasca cat mai mult pentru compania lor. Antreprenorii motivati in exces de dorinta de putere fac promisiuni nerealiste potentialilor clienti si partenerilor lor, creand asteptari pe care rar sau cu costuri foarte mari le vor putea satisface: o intreaga organizatie trebuie sa isi schimbe prioritatile, sa faca schimbari de 180 de grade de la o saptamana la alta, pentru a sustine faima cautata de acestia. Oare cati dintre ei stiu cat de reala e sustinerea pe care o au de la propria lor organizatie, de la oamenii lor cheie sau care este calitatea relatiilor cu oamenii pe care se bazeaza? Oare care sunt emotiile pe care le simt cu adevarat acesti antreprenori?

ONG-URILE SI PARTIDELE
Liderii initiativelor sociale si ai organizatiilor politice sunt usor predispusi sa cada in aceeasi capcana a folosirii strategiilor de seductie pentru a-si atinge agenda personala, pentru a-si construi o trambulina proprie, prin controlul energiilor si a resurselor celor care ii sustin. “Binele comun”, “salvarea anumitor victime”, “propria victimizare” sunt cele mai la indemana mijloace de seductie pentru astfel de lideri. Multe miscari incep cu onestitate si raman oneste in misiunea lor; in cazul multor altora, liderii lor trec de “cealalta parte a fortei”, si supun prin seductie o intreaga organizatie sau miscare pentru a se infrupta din sentimentul de invincibilitate si putere absoluta. Oare cati dintre ei stiu cat de reala e sustinerea pe care o au de la propria lor organizatie, de la oamenii lor cheie sau care este calitatea relatiilor cu oamenii pe care se bazeaza? Oare care sunt emotiile pe care le simt cu adevarat acesti lideri?

CUM SA-TI LIMITEZI UTILIZAREA STRATEGIILOR DE SEDUCTIE?

Exploreaza-ti natura valorilor: Fie ca te uiti la propria persoana, la echipa sau la compania pe care o conduci, procesul e acelasi: Care este natura valorilor care guverneaza sistemul? In ce masura iti reflecta acestea nevoia de a detine controlul si puterea? Care este nivelul adevarat al calitatii vietii personale sau a organizatiei atunci cand acestea sunt guvernate de nevoia de a fi in control, de nevoia de putere, de nevoia de imagine? Fa-ti un bilant onest si matur. Mentine-ti valorile asa cum le-ai descoperit sau alege un alt standard al valorilor personale daca nu te multumeste bilantul pe care l-ai facut. Cel mai important lucru este sa intelegi si sa fii constient de costurile si viciile care sunt aduse odata cu nevoia de putere si utilizarea strategiilor de seductie pentru a o satisface si cultiva.

Defineste-ti intentii oneste cu impact pozitiv: Defineste-ti cu onestitate pentru tine mai intai, si apoi comunica celorlalti impactul pozitiv pe care doresti sa il ai in mediul din jur, in viata celor care te sustin sau in randul clientilor tai: studiul din 2014 “Culture of Purpose” al Deloitte arata ca organizatiile care declara si urmaresc cu adevarat un impact pozitiv in societate sunt mult mai atractive si primesc mai multa sustinere din partea clientilor, din partea investitorilor si mai predispuse sa genereze profit in mod sustenabil. La nivel personal E. Deci si R. Ryan arata ca managerii care construiesc un scop comun cu semnificatie impreuna cu echipa lor, au un nivel mai ridicat de vitalitate individuala si se pot baza pe sustinerea acesteia.

Strategiile de seductie reflecta falsitate individuala si organizationala, intentia de a profita de cei din jur – echipa, clienti, propria organizatie, de partenerii de business, iar valorile care stau la baza lor cresc dependenta de a fi mereu in control, dependenta de putere. Iar dorinta de putere oboseste constant, mutileaza, pana la a distruge tot ce are viata, tot ce e viu – si in afara ta si inauntrul tau.