Servant Leadership – De ce? De ce acum? Beneficiile aduse de Servant Leadership
Traim o perioada in care legaturile dintre oameni, dintre oameni si organizatiile in care lucreaza sunt fara precedent de slabe. Indiferent de generatie, de varsta, de senioritate sau de rolul in organizatie, energia multora este la cote foarte joase. Suprasolicitarea emotionala si mentala din pandemie, presiunea razboiului si a vietii cotidiene, transformarile si restructurarile din companiile mari, forfota plecarilor si lipsa de angajati ne imping sa facem din job o activitate tot mai tranzactionala. Oamenii par a cauta astfel sa se protejeze mai mult si sa-si asume cat mai putine riscuri. Conservarea si optimizarea energiei sunt scopuri in sine. De ce Servant Leadership? De ce acum? Ce am avea de castigat?
Prin prisma muncii mele, am saptamanal conversatii personale cu foarte multi oameni. Expresii de tipul “trag de mine sa muncesc”, “sunt plictisit”, “nu prea mai am chef de ceea ce fac acum, dar nu am incotro”, “mi-a cam ajuns”, “nu vad sensul muncii mele”, “de banii pe care ii primesc si asa muncesc prea mult”, aud frecvent si vin de la interlocutori din toate rolurile unei organizatii. Si nu ma refer aici la cei aproape de varsta pensionarii! Ce cauta acesti oameni si nu au? O renta viagera substantiala sau o mostenire surpriza nu cred ca ar fi asteptari realiste!
Cei mai multi dintre noi ajungem in astfel de puncte cand neglijam sa ne ingrijim EGO-ul. Fie ne-am pus pe noi insine prea mult (aroganta), fie ne-am pus prea putin (teama) in centrul a ceea ce facem. Inclusiv in felul in care conducem. Un EGO nesanatos si “neingrijit” ne incurca cand presiunea pe care o resimtim este mare. Un EGO nesanatos ne separa de sine si de ceilalti, ne impinge sa ne comparam mereu cu altii, ramanand mereu nefericiti. Ne face sa distorsionam realitatea (atat pentru noi insine, cat si pentru ceilalti).
Servant Leadership ne poate aduce energia pozitiva, prospetimea si satisfactiile pe care le cautam
Profit de toate workshop-urile mele de leadership, indiferent de brief si indiferent de tema specifica a programelor care ni se solicita (feedback, change, collaboration, etc) pentru a introduce activitati din universul Servant Leadership. Practic vorbind, fac cu participantii exercitii specifice celor patru dimensiuni ale acestuia: Motivatii, Intentii si Ego (The Heart) – “Este despre mine sau este despre ceilalti?”; Viziune (The Head) – “Cum arata mediul de lucru pe care vreau sa-l construiesc sau la care vreau sa contribui in echipa din care fac parte?”; Competente (The Hands) – “Cum sa aleg si sa folosesc cel mai potrivit stil de leadership astfel incat sa fiu in serviciul celorlalti?“; Angajament pentru practici si rutine (The Habits) – “Cum ma calibrez si ma recalibrez zilnic, cum imi cultiv zilnic valorile si sustinerea pentru scopul comun?”.
Dinamica si mereu in actiune, am reusit totusi sa stau de vorba cu Mihaela Bendic, Plant Manager la Intersnack Romania, ca sa aflu cum functioneaza pentru organizatia lor filozofia servant leadership. Intersnack este unul din clientii nostri care si-a propus sa cultive si sa dezvolte in organizatie filozofia si competentele de servant leadership.
Ce v-a facut sa gasiti potrivit acum, ca organizatie, acest cadru de lucru?
De-a lungul timpului aceasta filozofie a venit natural si vedem cat de bine se potriveste cu valorile si cultura noastra organizationala!
In ce fel crezi ca va sustine evolutia si dezvoltarea organizatiei? Dar a oamenilor?
Comunicarea si cascadarea obiectivelor sunt mult mai usor de facut, leaderii facand parte activa din echipele de lucru. Tot ce stim impartim si in acest fel intelegem ce si cum trebuie facut. Organizatia noastra este orientata catre zero pierderi si 100% implicare, in acest fel livram an de an obiectivele ambitioase si provocatoare care vin din contextul socio-economic.
Interactiunea noastra ca leaderi este bazata pe coaching, in acest fel, oamenii gasesc raspunsurile si solutiile problemelor. Asta creste desigur respectul de sine, increderea si dorinta de a fi din ce in ce mai bun.
Ce te-a surprins pozitiv in felul in care colegii tai au primit aceasta invitatie si au descoperit mai multe despre servant leadership?
M-a surprins rapiditatea cu care au imbratisat toti colegii, 100%. Si intelegerea sensului urgentei in toate proiectele pe care le facem impreuna…!!
Din perspectiva ta, care ar fi cateva din beneficiile pe care le-ar avea de castigat oamenii din organizatia voastra si care ar fi cateva din eforturile pe care ar trebui sa fie dispusi sa le faca pentru a adopta si a se bucura de prezenta unei culturi de servant leadership in mediul in care lucreaza?
Oamenii simt in primul rand apartenenta la echipa si organizatie, inteleg si adopta imediat stilul de servant ledearship, isi impart usor cunostintele, experienta si parerile. Totul merge mult mai fluid si facil. Etapa de dezbatere se scurteaza si echipele se aliniaza imediat asupra actiunilor. Efortul de a intelege perspectiva celuilalt ramane un efort, dar spiritul de echipa, camaraderie ne fac pe toti sa venim cu placere zi de zi la lucru, sa ne largim cunostintele si sa fim competitivi.
Care sunt lucrurile pe care crezi ca le mai ai de invatat si de facut pentru a fi un exemplu inca si mai bun de servant leader?
Cat mai mult timp petrecut “on the shop floor”, cu toate categoriile de personal, intelegerea gap-urilor si a nevoilor acestora de dezvoltare. Cultivarea inovatiei si a spiritului antreperenorial ne ajuta sa crestem si ne dezvoltam impreuna, protejand resursele, miminizand pierderile de orice fel.
Filozofia Servant Leadership
Servant Leadership este postura necesara ca felul in care lucram sa ne ofere energie proaspata, pozitiva, nu sa ne consume energie! Este felul in care reincepem sa vedem sensul si semnificatia rolului de lider. Pe masura ce participantii gusta din ce inseamna Servant Leadership devin mai deschisi, se implica mai mult, contribuie cu adevarat si mai bine de-a lungul programului. Vad in ochii lor un angajament sincer pentru a contribui sa faca din organizatia lor un loc mai atractiv de munca!
Care sunt beneficiile personale aduse de Servant Leadership?
Aproape la fiecare din aceste workshop-uri ii mai invit pe cei prezenti sa exploreze beneficiile si costurile atat ale Servant Leadership-ului, cat se ale leadership-ului traditional (de tip comanda si control sau tranzactional). Fie ca lucreaza in organizatii mici sau mari, companii antreprenoriale sau multinationale, listele pe care ei le fac arata de multe ori la fel.
Servant Leadership nu este despre a fi numarul 1 intr-o echipa si nu este despre a fi in centrul atentiei, nu este despre imagine, glorie, status social, putere sau despre nivelul veniturilor. Servant Leadership este despre schimbarea pozitiva pe care vrei cu onestitate sa o aduci in viata celor care iti ofera onoarea sa ii servesti si sa ii conduci.
Sentimentul real de apartenenta la o echipa si loialitate, calitatea sustinerii pe care o primesti, disponibilitatea de efort sustinut si spiritul de comunitate de care echipa are nevoie pentru a evolua si performa, o cultura organizationala atractiva care sprijina echilibrul emotional si mental al oamenilor – toate acestea sunt posibile cand oameni obisnuiti adopta motivatiile si mentalitatea de servant leadership, dezvoltandu-si totodata si competentele reale corespunzatoare!
Descopera Noul Nostru Program de la The Ken Blanchard Companies Servant Leadership Essentials™:
Servant Leadership este esential pentru echipele agile: Andrei Merdescu, Thales
Servant Leadership: Pentru construirea unei societati morale
Servant Leadership: 6 strategii de leadership pentru dezvoltarea rezilientei