Poveste de Succes NN Romania: Construirea unei culturi de leadership si performanta
NN este parte dintr-un grup financiar international cu o istorie de peste 175 de ani si operatiuni in 19 tari. In Romania, NN este lider pe segmentele de asigurari de viata si pensii private, cu o prezenta locala de peste 24 de ani. Pe parcurs, compania si-a diversificat portofoliul de alternative pentru clienti, integrand si asigurari de sanatate si de locuinta in oferta comerciala. NN are aproape 2.000 de angajati si consultanti financiari și susţine peste 2,2 milioane de clienti de asigurari si pensii private din Romania sa protejeze tot ceea ce conteaza cel mai mult pentru ei.
Pentru a-si consolida capabilitatile de leadership care sustin performanta, NN Romania a dezvoltat un parteneriat cu Human Invest / Blanchard Romania incepand din 2018.
Miza a fost dezvoltarea si implementarea unui program de leadership development pentru managerii din echipa de vanzari, in completarea colaborarii desfasurate inca din 2012 cu Human Invest pentru diverse programe si initiative de dezvoltare a competentelor manageriale, atat prin training si facilitare de workshop-uri, cat si prin coaching individual si de echipa.
Viorica Pacurar, National Sales Director NN Romania: “Am pornit la drum intr-un moment in care eram deja in avangarda transformarii digitale si voiam sa continuam sa ne reinventam, ca parte a strategiei noastre de a deveni asiguratorul digital al viitorului. Clientii au nevoi si asteptari tot mai mari, iar noi suntem mereu atenti la ele si raspundem atat prin consultanta profesionista cat si prin initiative ample de digitalizare.
In acelasi timp, pentru a pregati oamenii pentru transformare, e nevoie in primul rand ca managerii sa fie pregatiti, dar si sa existe o structura de leadership puternic și o cultură a performantei. Asa a prins contur acest parteneriat prin care managerii au toata sustinerea sa accelereze transformarea digitala si sa consolideze cultura performantei in echipele lor”.
Programul amplu de dezvoltare a competentelor de leadership a inceput in 2018, a avut 3 etape principale si se adreseaza celor peste 170 de manageri regionali, manageri de agentii si unit manageri.
In perioada 2018 – 2019, accentul a fost pus pe modul de lucru in echipele regionale de vanzari, cat si pe abilitatile de leadership ale managerilor din agentii. Astfel, pentru echipa de directori regionali, a fost reasezat un nou model de lucru, bazat pe valori, autenticitate si orientarea catre performanta, prin dezvoltarea unui proces de lucru de team-coaching in jurul programului Developing your Leadership Point of View.
Pentru managerii de agentie, a fost construita o initiativa care a avut la baza SLII Experience™ – cel mai utilizat program de leadership din lume care ii sprijina pe manageri sa isi dezvolte abilitatile de leadership necesare prin care sa aiba relatii relevante si de calitate cu cei cu care lucreaza. Ca parte a programului au fost incluse componentele de practica SLII Skills Practice, Challenging Conversations, Management Essentials, Self Leadership, Building Trust si Coaching Essentials.
In 2020, programul de leadership development a continuat, de aceasta data cu o concentrare mai mare pentu sustinerea unit managerilor. Obiectivul a fost ca si acestia sa stapaneasca conversatiile de leadership SLII si abilitatile de baza pentru a sustine si facilita Conversatii Provocatoare. Abilitatea de a adapta stilul de leadership in functie de situatie pentru a avea raspunsul potrivit, cat si capacitatea de a asculta, a adresa intrebarile potrivite si a gestiona emotiile asociate momentelor tensionate – toate acestea au devenit baza unui leadership sustenabil pentru viitor in NN. Elementele de invatare folosite au fost studiul individual, participarea la prezentari in echipa si sesiuni virtuale facilitate de Human Invest.
Odata cu contextul pandemic, s-a facut si trecerea la modalitatea de invatare virtuala, in contextul distantarii sociale. Managerii au fost deschisi si implicati in procesul de insusire a cunostintelor noi si de imbunatatire a abilitatilor manageriale, ceea a reprezentat un factor de succes pentru aceasta etapa a programului. Managerii de agentie au sustinut prezentari ale modelului SLII pentru unit manageri si au continuat propria calatorie de invatare prin aprofundarea instrumentelor si conversatiilor din programele SLII si Challenging Conversations.
In paralel, managerii regionali si-au continuat procesul de definire si clarificare a valorilor personale, in programul Developing your Leadership Point of View, si au explorat perspectivele motivationale si parghiile pentru a-si sprijini oamenii din echipele lor sa fie motivati si sa performeze prin programul Motivatia Optima.
Carmen Popa, Regional Sales Manager NN Romania: „Sa lucrezi cu oameni diferiti intr-o lume de business complexa are multe beneficii pentru dezvoltarea oamenilor si a echipelor. Din acest motiv, consolidarea abilităţilor orientate spre performanta ale managerilor si ale intregii echipe este foarte importanta, iar modelul SLII s-a potrivit foarte bine echipei noastre de management.
Inca de la inceputul fiecarei colaborari intre unit manager si consultant, managerul stabileste un model de parteneriat bazat pe incredere, angajament, dezvoltare de competente si abilitati care sa ii determine cel mai inalt nivel de performanta. Personal, iubesc programele dezvoltate in parteneriat cu Human Invest si m-am implicat inca de la inceput in promovarea lor, pentru ca se incadreaza perfect in modelul meu de lucru indreptat spre eficientizare si performanta.
Consider ca invatarea, dezvoltarea competentelor si performanta se intampla mult mai repede, cu mai multa pasiune si bucurie, atunci cand lucrezi intentionat în directia lor. Apreciez că avem un cadru în care dezvoltarea oamenilor este o prioritate si este sustinuta continuu. Orice manager competent, capabil si conectat poate aduce un impact major in orice relatie de business atunci cand calitatile sale sunt potentate de cadrul in care lucreaza”.
In 2021, programul s-a axat pe zona de sustinere a adaptarii la schimbare a tuturor managerilor de vanzari – Unit Managers, Agency Managers si Regional Managers, prin cultivarea mentalitatilor necesare pentru succes in noile conditii de lucru, cat si prin sustinerea schimbarii perspectivei motivationale pentru o adaptare mai rapida si mai usoara la schimbare.
Pentru unit managers, programul a insemnat o platforma prin care sa fie sustinuti si in tranzitia de la rolul de consultant catre unul de manager de echipa. In acest context, ei au parcurs din nou modelul SLII pentru a vedea cum ii ajuta si mai mult in noua perspectiva si cum pot conversatiile de calitate sa genereze energie, angajament si motivatie in echipele lor. De asemenea, au beneficiat de sesiuni legate de adaptarea la schimbare si sesiuni de group coaching, pentru a sustine procesele de peer learning.
Pentru managerii de agentie, programul a prevazut, in oglinda, sesiuni pentru identificarea actiunilor manageriale cheie bazate pe o mentalitate ce sustine schimbarea, pe patru piloni – curaj, curiozitate, rezilienta si agilitate, si pentru intelegerea ingrijorarilor predictibile ale unit managerilor in perioade de schimbare. De asemenea, ei au lucrat la cresterea capacitatii de a se implica intr-un dialog deschis, constructiv si non-defensiv prin programul Conversational Capacity. Similar parcursului celor din poziţia de manager de sucursala, ei au participat si la sesiuni de coaching de grup. Acestea au reprezentat o reflectare a principiului “less is more” si in acelaşi timp o metoda prin care au putut aborda provocari concrete de business si au colaborat cu ceilalti colegi pentru a le adresa.
Viorica Constantin, Bucuresti 3 Agency Manager NN Romania: „Am rezonat bine cu programul Human Invest de fiecare data. Mereu am considerat ca e important sa descoperim, prin intrebari, ceea ce functioneaza si ne motiveaza, respectiv sa nu ramanem la nivel general sau doar la nivel de prioritate.
Intalnirea de anul acesta a fost o ocazie de aliniere a perceptiilor si practicilor de lucru, unde fiecare sa isi aduca aportul si sa contribuie la decizii. Ne-am luat timp pentru a ne clarifica perspectivele, iar fiecare dintre noi a prezentat actiunile care contribuie la performanta.
In urma sesiunilor, alaturi de colegii din echipa manageriala, am ajuns sa ne adaptam si mai bine comunicarea si abordarea in functie de competentele si angajamentul fiecarui membru al echipei”.
O usa se inchide, o alta se deschide. Dupa tema one-on-one leadership care a reprezentat firul rosu de la inceputul programului, in toamna lui 2021 a fost abordata tema leadershipului de echipa prin programul Team Leadership. Participantii, organizati in echipe, pe regiuni, au inteles ce presupune un leadership eficient al echipei, iar fiecare dintre colegi a invatat si exersat ce inseamna sa isi asume reponsabilitatea pentru conducerea echipei si „pentru intreg”, adica pentru scopul comun.
Mai departe, initiativa a continuat cu acţiuni care sa sustina echipa de traineri interni NN in a intelege mai bine componentele din programele cheie folosite, cu scopul ca acestia sa le adopte in activitatea lor de zi cu zi si sa ajute mai departe managerii sa-si creasca eficienta si performanta.
Trainerii si coachii Human Invest care au sustinut aceste interventii au fost Ioana Marinescu, Adela Iepure, Cristian Nicolae, Cristina Opran, Monica Nicolescu, Geo Hostina, Andreea Gheorghita, Elena Marineci, Viorel Panaite.
Corina Petcu, HR Business Partner NN Romania:
„Apreciem la Human Invest calitatea metodologiei propuse, intelegerea si adaptarea la contextul si nevoile grupului tinta, flexibilitatea, orientarea catre gasirea celor mai bune solutii, precum si prezenta facilitatorilor propusi. Colaborarea constanta pe care o avem cu ei a adus rezultate vizibile, iar feedback-ul participantilor a fost de asemenea unul pozitiv in urma fiecarei interacţiuni”.
„Pe tot parcursul initiativelor desfasurate impreuna, am apreciat foarte mult relatia de parteneriat si implicarea Human Invest pentru a intelege cat mai bine contextul in care ne gasim noi ca echipa, inainte de fiecare interacţiune, asa incat sa plieze programul pe specificul si nevoile noastre. Intreaga colaborare s-a adaptat rapid la schimbarile din interiorul companiei, dar si la cele generate de context. Am inceput lucrul in sesiuni fata in fata, am trecut intr-un timp foarte scurt online si am incheiat cu interacţiuni cu prezenta fizica. Dar cel mai important este ca, astfel, am putut actiona intr-o zona foarte importanta pentru noi, anume dezvoltarea oamenilor. Nu degeaba se spune ca o companie este pe atat de puternica pe cat sunt oamenii care ii compun echipa”, spune Viorica Pacurar, National Sales Director, NN Romania.
Georgeta Bora, Operations Manager & Consulting Partner Human Invest: “Felul in care am lucrat cu echipa interna NN de coordonare a acestui program este pentru mine un adevarat exemplu de parteneriat: cu transparenta si incredere reciproca, cu curaj si pragmatism, lucruri care au dat in mod cert o forta reala acestui program.
In plus, alte elemente esentiale pentru succes au fost sustinerea puternica a managementului si modul in care oamenii cheie au fost modele de leadership, dorinta reala de adaptare la schimbare din organizatie si rezilienta in a continua programul timp de 3-4 ani, dar si apetitul foarte bun al participantilor pentru a invata si asimila informatii si abilitati noi. Cred ca am atins ce ne-am propus initial: implementarea unui limbaj comun de leadership si imbunatatirea calitatii actului managerial, la toate nivelurile”.
Descarcati Povestea de Succes NN Romania in format PDF, prin acest link.