Dezvoltarea oamenilor si impactul asupra companiei II

In prima parte a articolului am analizat rolul abordarii situationale in cadrul companiilor precum si impactul financiar pe care il are un angajat la fiecare nivel de dezvoltare. In partea a doua a articolului vom analiza modul in care sarcinile sunt impartite pe nivelele de dezvoltare in majoritatea companiilor din ziua de azi.

Sarcini critice si nivelul de dezvoltare

Scopul oricarei companii este de a realiza cu succes evolutia indivizilor de la primul nivel catre D3 si D4. Majoritatea liderilor din top management cu care lucreaza Blanchard sunt surprinsi atunci cand evalueaza nivelul de dezvoltare la care se afla angajatii lor.

Blanchard le cere sa se gandeasca la un angajat tipic al organizatiei lor si la obiectivele cheie si sarcinile critice care se afla in aria acestora de responsabilitate. “Majoritatea oamenilor se descurca foarte bine la anumite aspecte ale rolului lor, sunt decenti la altele, deziluzionati cu privire la o parte din ele si incepatori pe anumite sarcini – daca se afla intr-o organizatie sanatoasa, aflata intr-un proces de crestere.”

“Ce este important de tinut minte este ca nivelul de dezvoltare se refera la obiectivul sau sarcina curenta. Ca atare si un angajat cu vechime nu poate fi considerat expert in mod automat pe care fiecare rol pe care il preia.”

“Este o greseala comuna. Este foarte posibil ca un angajat cu vechime sa aiba o noua sarcina in responsabilitatea sa. In acel moment, chiar daca este un veteran, el se afla de fapt la primul nivel D1 pe noua sarcina si poate sa devina rapid un Elev Deziluzionat.”

“Managerii trebuie sa monitorizeze si sa evalueze constant nivele de dezvoltare ale angajatilor pe toate sarcinile de care sunt responsabili – si apoi sa ofere nivelul potrivit de comportament directiv si incurajator pentru a ajuta oamenii sa evolueze.”

Majoritatea liderilor din top management raman surprinsi atunci cand Blanchard le arata distribuirea tipica observata de el in organizatiile cu care lucreaza. In aceste organizatii, distributia este in general mai mare la D2 si D3. (Vezi figura 3)

“Daca operezi cu 75% din angajatii tai la nivelele D2 si D3, vei avea o performanta financiara anemica si un nivel scazut de pasiune si angajament” explica Blanchard. “Este exact ceea ce vedem in mediul de lucru din ziua de azi. Rezultatul este o companie care opereaza la 60%-70% din potentialul ei. In cadrul cercetarii noastre The High Cost of Doing Nothing am descoperit ca acest potential neutilizat costa o organizatie undeva la 1 milion de dolari pe an.”

Figura 3: Nivel tipic de dezvoltare pe sarcini

Utilizarea nivelelor de dezvoltare in mod eficient

Pentru companiile care vor sa utilizeze aceste nivele in mod eficient Blanchard are urmatoarele recomandari.

“Viteza este prietenul tau. Dezvolta impulsul initial si stabilitatea. Atunci cand angajatii stagneaza organizatia are de pierdut.”

“Atunci cand oameni sunt Debutanti Entuziasti este important sa profiti de impulsul initial si de entuziasm si sa ii pregatesti pentru nivelul de dezvoltare D2. Acesta va aparea oricum asa ca este important sa il acceptam si sa ii ajutam pe acestia sa il depaseasca. Atunci cand atingem stadiul Performerului Capabil dar Nesigur trebuie sa tinem minte faptul ca evolutia nu se opreste aici. Acest nivel va obtine o performanta financiara modica. In schimb trebuie sa continuam spre ultimul nivel – Profesionistul Independent.”

“Atunci cand o companie are un grad de performanta ridicat, va avea in mod inevitabil si un leadership excelent. Factorul uman conteaza mereu. Cele mai bune organizatii inteleg acest lucru. Atunci cand sunt intrebate de ce se afla pe primul loc vor scoate in evidenta calitatea angajatilor si modul in care acestia lucreaza impreuna. Atunci cand analizezi organizatii mai putin eficiente acestea sunt mereu concentrate pe altceva.”

“Cele mai bune companii investesc in angajatii lor, in managerii lor si in top management. Stiu ca oamenii sunt elementul cheie atunci cand vine vorba de punerea in aplicare a oricarui tip de plan si dezvoltarea unui avantaj sustenabil pentru organizatie. Aloca timp pentru dezvoltarea oamenilor. Este una dintre cele mai bune investitii pe care o poti face.”

®2011 The Ken Blanchard Companies. All rights reserved. www.kenblanchard.com

Human Invest este reprezentatul exclusiv al solutiilor de training The Ken Blanchard Companies in Romania.