In ziua de azi „incet” nu mai exista

Ken Blanchard, autor de succes si cofondator al The Ken Blanchard Companies, obisnuieste sa spuna o poveste care evidentiaza foarte bine acest aspect. O fetita o intreaba pe mama ei „Mama de ce trebuie sa lucreze tata atat de tarziu in fiecare noapte?”

„Ei bine draga mea” raspunde mama, „pur si simplu nu are timp sa isi termine toata treaba in cursul zilei”.

Fetita se gandeste pentru cateva minute si raspunde „Poate ar trebui sa il mute intr-un grup care se misca mai incet.”

„Toata lumea rade cand aude aceasta poveste,” spune Blanchard, „deoarece in ziua de azi stim cu toti ca nu mai exista asa ceva. Lucram intr-un mediu accelerat unde asteptarile ridicate sunt insotite de necesitatea de a reduce costurile.”

Aceasta este provocarea pe care o au liderii azi.

Gaseste-ti centrul

Unul din expertii in domeniu cu care Blanchard colaboreaza este Charlene Li, autor, consultant si fondator al Altimeter Group. Din experienta lui Li, filozofia „fa mai mult cu mai putin” incepe prin identificarea acelor sarcini critice si vitale care te vor ajuta pe tine si organizatia ta sa obtineti rezultatele de care aveti nevoie.

Atunci cand lucrezi la strategia prin care iti vei atinge obiectivul este imperativ sa stii ce vei face si ce nu vei face pentru a respecta strategia. Pentru a face mai mult, trebuie sa faci mai putin. Dar ceea ce faci trebuie sa fie important – de asemenea si cei din jurul tau trebuie sa stie ce vei face si ce nu vei face.”

Pentru Jane Perdue, consultant, blogger si director al Braithwaite Innovation Group acel moment a aparut cand – pentru prima oara in 18 luni – seful ei a anuntat-o ca organizatia urma sa treaca printr-un nou proces de reducere a costurilor. De aceasta data era vorba de o reducere de 20%.

Dupa cum spune Perdue „Stiam ca urma sa afectam modul nostru de gandire cu privire la ce faceam si la ce ofeream organizatiei. Ne-am decis sa ne punem urmatoarea intrebare Indeplinim sarcinile care trebuie, cu oamenii care trebuie, in modul care trebuie, respectand termenele care trebuie, conform initiativelor companiei si utilizand instrumentele si informatia corecta?

Pentru Perdue si echipa ei, aceasta analiza a fost un proces dificil din punct de vedere fizic, mental si emotional pe masura ce evaluau fiecare rezultat, raport, intalnire, calatorie, interactiune si proces. Obiectivul lor era sa descopere daca munca pe care o faceau in acel moment era cu adevarat critica pentru companie sau era pur si simplu ceva pe care doar ei o considerau importanta.

Dupa cum explica si Perdue, „Au existat conflicte. Au fost foarte multe dezbateri. Oamenii au fost deranjati. Fiefurile au fost puse in pericol. S-a plans. S-a ras. Si am reusit sa terminam intr-o stare buna – deoarece am descoperit ca o parte din munca noastra, pe care noi o consideram esentiala, era ceva dragut de avut si atat.”

Aloca-ti timp pentru a reflecta si pentru a te organiza

Pentru liderii care vor sa isi analizeze modul de lucru, Ken Blanchard recomanda alocarea de timp pentru reflectie si organizare.

„Realitatea este ca liderii de astazi trebuie sa gaseasca momente de liniste in care sa se gandeasca la lucrurile care sunt importante de facut. Astazi mai mult ca niciodata, trebuie sa identifici acel 20% care iti va oferi 80%. Trebuie sa afli ce e vital atunci cand te uiti la toate lucrurile pe care le ai de facut. Pentru a face mai mult cu mai putin, trebuie sa iti orientezi energia asupra muncii importante.”

„Urmatorul pas este sa prioritizezi acele sarcini si sa le transformi in obiective masurabile. Identifica 3-5 lucruri pe care le poti indeplini in mod consistent. Organizeaza-ti viata ca sa te poti concentra pe a-i ajuta pe altii sa isi organizeze propria lor viata.”

Atat managerii cat si subordonatii sunt responsabili de indeplinirea aspectelor discutate mai sus sustine Kathy Cuff, senior consulting partner in cadrul The Ken Blanchard Companies.

„Ca angajati, cred ca e important sa ne facem vocea auzita. Trebuie sa fim capabili sa vorbim. Atunci cand cineva ma intreaba, ‚Cum ii pot spune nu sefului meu?’ le spun mereu, „Noteaza toate lucrurile pe care le faci, toate lucrurile la care lucrezi – proiecte, activitati, tot ce iti cer cei din jurul tau. Utilizeaza aceste informatii ca punct de plecare pentru conversatia cu managerul tau in care el te ajute sa prioritizezi sarcinile care sunt importante in functie de timpul pe care il ai.’Nu trebuie sa acceptam mereu toate sarcinile si sa terminam mereu toate sarcinile.”

Transforma-ti subordonatii in parteneri

 „A face mai mult cu mai putin inseamna ca managerii si subordonatii lor trebuie sa fie parteneri. Nu trebuie sa mergi pe idea ca lucrurile trebuie facute ca tine sau deloc. Trebuie sa ii responsabilizezi pe oameni. Micromanagementul nu functioneaza. Managerii nu se pot ocupa de tot.”

Randy Conley, trust practice leader in cadrul The Ken Blanchard Companies sugereaza trei strategii prin care oamenii pot stabili parteneriate:

Comunica cu echipa ta in mod onest. Impartaseste toata informatiile pe care le ai despre companie – cu bune si cu rele. Informatia inseamna putere si daca ascunzi informatii oamenii te vor percepe ca pe un lider interesat de putere in care nu pot avea incredere. Oamenii care nu au acces la informatie nu pot actiona in mod responsabil insa cei care au acces sunt incurajati astfel sa actioneze in interesul organizatiei.

Dezvolta un proces cu un grad ridicat de implicare pentru a incuraja subordonatii sa vina cu solutii pentru provocarile de business pe care le intampinati. O vorba veche spune „Oamenii care planuiesc batalia rareori se lupta cu planul.” Asa ca solicita sfaturi. Afla de la oameni ce idei au pentru a imbunatatii lucrurile.

Creste gradul de sprijin pe care il oferi oamenilor tai. Poti face acest lucru ascultand. Aloca-ti timp pentru a intelege ingrijorarile subordonatilor. Afla ce ii nelinisteste. Implica-te in ceea ce fac si ajuta-i sa isi indeplineasca sarcinile. Fii vizibil. Fii prezent. Lasa-i sa inteleaga ca esti acolo pentru a-i ajuta sa reuseasca.

 Imbunatateste competentele echipei tale

„Exista mereu oportunitati – trebuie doar sa le gasesti,”explica Blanchard. „Oamenii au tendinta de a crede ca situatia actuala va continua – chiar si atunci cand nu vor acest lucru in mod necesar. Status-quo-ul ofera un anumit grad de confort.”

„Vremurile dificile sunt vremuri de crestere,” spune John Stahl-Wert, autor si fondator al The SHIP Company. „Invariabil, avem oportunitatea de a ne imbunatatii si de a intelege lucrurile mai bine. Multi lideri si manageri vad aceste vremuri de neliniste ca o perioada in care pot pune presiune pe oameni fara a oferi suportul necesar. Acest lucru este nesabuit.”

„Cauta metode de a creste competentele oamenilor tai si nu pune presiune in speranta ca productivitatea urmeaza sa creasca. Trebuie sa invitam oamenii care lucreaza alaturi de noi, sa devina mai buni.”

„Vestea buna este ca atunci cand abordam corect acest gen de situatii putem sa crestem motivatia oamenilor,” concluzioneaza Blanchard. „Daca liderii pot incuraja un nivel ridicat de autonomie oferindu-le oamenilor lucrurile de care au nevoie atunci cand au nevoie, sprijinind competenta si parteneriatele pe termen lung performanta angajatilor o sa creasca.”

®2011 The Ken Blanchard Companies. All rights reserved. www.kenblanchard.com