Viata in organizatii 2022: 5 intrebari si teme de leadership pentru inceputul anului
Intram intr-un an care ne readuce aminte ca sunt putine lucruri pe care le putem controla! Organizatiile au putine solutii pentru a obtine un nivel optim de implicare a angajatilor. Forta de munca este obosita psihic si emotional dupa presiunile, incertitudinile si schimbarile de directie din 2020 si 2021.
Reconfigurarile, achizitiile si restructurarile din aria organizatiilor mari au devenit stiri zilnice. Echipele se recupereaza si se aduna cu dificultate. Energia personala a oamenilor cheie din companiile antreprenoriale este si ea la un pret tot mai mare.
In acest context, care ar fi cateva din intrebarile si temele de leadership ale anului care incepe acum?
Cum sa construiesc in echipa mea o cultura sanatoasa, sa sustin echilibrul personal si sa canalizez disponibilitatea de efort a oamenilor pe care ii conduc spre rezultatele pe care le urmaresc?
Este poate una din intrebarile cheie ale acestui an! Abilitatile de leadership de aliniere si de contractare sunt esentiale si trebuie folosite creativ atat cu superiorii, cat si cu subordonatii. Cu aceste abilitati, trebuie sa gasim un echilibru intre ambitiile si prioritatile personale, ale organizatiei si ale celor pe care ii conducem. Intre cautarea bucuriei de a contribui si capacitatea de a canaliza o parte din energia oamenilor spre reusitele pe care le urmarim.
“Ce vreau eu de la 2022, care sunt mizele pe care le am in acest an si ce vreau de la anii urmatori? Ce vor organizatia si sefii mei directi? Ce vor cei pe care ii conduc?” Conversatiile transparente si mature in jurul unor intrebari de acest gen sunt un punct de plecare pentru a construi energia si sustinerea necesare pentru un ritm bun in lunile care urmeaza.
Cum sa muncim mai usor, mai bine si mai inteligent in 2022, pentru a fi inca si mai eficienti ca echipa?
Sunt inca multe organizatii in Romania – in special in domeniile unde lucreaza “white-collars” – care nu si-au clarificat forma in care se vor intoarce la birou in 2022. Parerile sunt impartite, managementul este inca foarte precaut in a decide o directie de urmat. E insa ineficient sa vedem lucrurile in alb si negru, in termeni de “noi vs voi”. Pasii de urmat trebuie gasiti impreuna! De aceea e nevoie de a crea cat mai multa increderea reciproca inainte si in timpul unor astfel de conversatii.
Implicarea oamenilor din echipa in usurarea, clarificarea si simplificarea modului de lucru aduce de multe ori surprize placute nesperate. In acest mod, pe langa eficientizarea proceselor, se reconstruieste spiritul de echipa, creativitatea colectiva si sustinerea scopului comun!
Cum sa lucrez cu oamenii mei cheie?
Oamenii cheie duc greul. Ei simt mereu presiunea ca ultima “linie de aparare” a echipei. Desi se plang rar, energia lor nu este infinita. Acordati-le toata atentia, ascultati-i frecvent, implicati-i in decizii si cereti-le parerea. Usurati-le misiunea si rolul oricat de mult puteti pentru ca stiti ca se vor implica din propria initiativa atunci cand echipa de de greu.
Cautati impreuna cele mai potrivite misiuni si roluri pentru ei, sa simta ca isi pun in valoare punctele lor tari cat mai bine. Sa simta ca-si pot urmari cat de mult se poate interesele profesionale si personale. Gasiti impreuna solutii de a le usura incarcarea (prin redistribuirea unor roluri si sarcini, un asistent personal, renuntarea la proiectele cu relevanta scazuta, angajarea unui om nou, etc). Faceti toate eforturile posibile sa ii sprijiniti pentru ca va sunt adevarati parteneri de cursa lunga!
Cum sa depasesc provocarea abundentei de locuri de munca de pe piata si cum sa atrag oamenii de care am nevoie?
In ciuda procesului accelerat de digitalizare din ultimii ani din organizatii, criza de forta de munca este in floare si in Romania! Nu cred ca am intalnit vreun client de-al nostru care sa nu caute insistent noi angajati, indiferent de domeniu. Un progres totusi s-a facut in unele locuri: nu se mai cauta vinovati pentru lipsa de candidati potriviti. Organizatiile inteligente au acceptat realitatea si cauta lucrurile pe care sa le faca diferit.
In acest context, invatati sa faceti propuneri atractive si relevante candidatilor care se prezinta la interviuri. Nu vor promova peste noapte, nu se vor imbogati, dar povestiti-le cum prin felul in care ii veti conduce pot evolua personal si profesional. Povestiti-le ce au de invatat si ca sunteti deschisi sa invatati si voi de la ei. Spuneti-le cum veti lucra impreuna ca parteneri. Povestiti-le ce pot invata de la viitorii lor colegi. Aratati-le cum au evoluat altii inaintea lor si cum se pot exprima si se pot pune in valoare prin proiectele organizatiei. Leadership-ul managerilor trebuie sa se simta cu prima conversatie de la un interviu. Leadership-ul managerilor este azi o capabilitate critica si o prioritate strategica.
Cum sa ma incarc personal cu energie pozitiva?
In special in perioadele si anii dificili, fiecare din noi, indiferent de rolul din organizatie, trebuie sa ne folosim propriile mijloace si strategii de recuperare. Unii avem contexte personale complicate, altii situatii complicate profesional – sau pe ambele planuri: si profesional si personal. Avem oricand optiunea “sa aruncam prosopul”, dar nu este mereu cel mai bun lucru de facut. In schimb, costurile se aduna rapid daca nu facem ceva. Fiecare trebuie sa-si cunoasca bine propriile metode de recuperare: cu cat mai simple si mai la-ndemana, cu atat mai bine.
Ce functioneaza la mine atunci cand sunt sub presiune, obosit, intr-o perioada in care sprintul in care sunt pare ca nu se mai termina? Mai intai de toate imi reglez somnul – sa dorm bine e cel mai important lucru pentru mine. Caut sa imi fac timp pentru 1 ora de plimbare linistita in cat mai multe seri pot, pe stradutele care imi plac din centrul Bucurestiului. Cateva pagini dintr-o carte sunt foarte bune pentru inchis ziua. In plus, caut compania prietenilor apropiati dragi, echilibrati si increzatori in viitor: iesim in week-end la pranz si vorbim orice ne trece prin minte.