The Leadership Challenge – Rezilienta si adaptare sau despre cum fac cei care pica mereu in picioare
Catalin Mazilu este Operational Director (Executive Board Member) la Brico Depot Romania (part of Kingfisher Group) si are o experienta in zona de retail de peste 20 de ani. M-am cunoscut cu Catalin in anul 2002 cand am inceput sa dezvoltam programe de leadership pentru Bricostore Romania. El se pregatea atunci sa preia rolul de Store Manager. Am tinut amandoi aproape in toti acesti ani. L-am gasit de fiecare data in aceeasi masura ancorat in realitatile din jur, dar privind si spre posibilitatile pe care le-ar putea avea in viitor. A condus multe din momentele de schimbare si transformare ale organizatiei. L-am invitat sa ne impartaseasca felul in care se uita la anul 2022.
Anul 2022 nu este mai simplu decat anul trecut – incepem sa realizam asta cu totii. Care ar fi pentru tine si pentru voi temele strategice de leadership care va preocupa? In continuare gasesti doar cateva exemple pe care le aud frecvent in jurul meu de la clienti de-ai nostri: atragerea si conectarea la organizatie a oamenilor noi, mobilizarea managerilor “veterani” pentru a creste calitatea si forta de leadership din organizatie, schimbarea unor procese sau practici din organizatie care ingreuneaza flexibilitatea, capacitatea de adaptare si de crestere, etc. Sunt doar cateva din cele mai auzite de mine la clientii nostri. Care ar fi cateva in cazul vostru si ce progrese ati facut pana acum in ceea ce le priveste?
Leadership-ul in aceasta perioada ramane decisiv si este definit in mod special prin rezilienta si adaptare. Cred ca intr-un mediu extern foarte volatil rolul leadershipului este decisiv in a anticipa schimbarile, dar si a pregati organizatia (oameni, procese, sisteme) pentru acestea.
Daca ne uitam la organizatia noastra am fost foarte rapizi in a ne adapta la noile conditii de business la cele mai multe capitole dintre care mentionez in mod special digitalizarea, e-commerce, dar si operarea efectiva in magazine in conditii de restrictii. Toate acestea ne-au asigurat coerenta in ceea ce priveste implementarea strategiei noastre dar si obtinerea rezultatelor planificate.
Cum te uiti tu, in aceasta perioada complicata, la echilibrul dintre ambitiile de business ale organizatiei voastre si nevoia de ritm sanatos si sustenabil de munca din partea angajatilor? Ce rol joaca managerii companiei in construirea acestui echilibru? Ce ar putea face managerii vostri pentru a dezvolta capacitatea de efort a celor din echipele lor, oferindu-le acestora in acelasi timp si un mediu de lucru atractiv si sanatos?
Cred ca rolul managerilor este mai important decat inaintea pandemiei. Remote work si modul hibrid au devenit parte a normalitatii, iar managerii, dupa ce au fost fortati acum aproape 2 ani sa practice managementul la distanta pe care putini il cunosteau, trebuie sa isi recalibreze modul de lucru la noua realitate. In noul context managerii trebuie pe de-o parte sa isi evalueze mai bine resursele si folosirea lor eficienta si, pe de alta parte, trebuie sa fie mai aproape de membrii echipei in ciuda distantarii cauzata de wfh.
In acest sens managerii trebuie sa fie mult mai atenti la starea colegilor, la nevoile lor, la nivelul de angajament, la mentinerea conexiunii cu business-ul in ansamblul sau precum si la semnalele cu privire la disfunctionalitatile echipei. Un manager de calitate trebuie sa ofere momente variate echipei prin care sa o scoata din rutina zilnica a intalnirilor pe teams, sa incurajeze contactele nu neaparat formalizate pentru a evita ca relatiile dintre colegi sa devina prea tehnice. Toate acestea pot creste eficienta colegilor si a echipelor si asigura echilibrul acestora in paralel reducand cat mai mult alte sarcini sau activitati neeficiente sau inoportune pentru situatia actuala.
Cele de mai sus trebuie sa vina in contextul in care misiunea managerilor ramane aceeasi, de a-si indeplini obiectivele, in conditiile totusi de reducere a eficientei comunicarii (fie ea tip 121 sau de grup) si a functionarii generale.