Elena Pioara, IT Lead ING Hubs Romania: Cum sa navighezi cu succes intr-un mediu de lucru complex
Am cunoscut-o pe Elena cu ocazia unui workshop de team-coaching realizat impreuna cu echipa ei manageriala. I-am ascultat cu atentie temele centrale ale brief-ului si ceea ce urmarea. Am pregatit impreuna structura generala, dar am lasat si spatiu pentru temele de interes pentru colegii ei. Cat am lucrat cu Elena in pregatire am simtit o filozofie de viata si de leadership pe care m-as fi bucurat sa i-o ascult si sa i-o cunosc mai bine. Asa a si fost, de-a lungul a catorva conversatii individuale ulterioare care m-au incantat si m-au facut sa o invit pe blogul nostru si sa-i adresez urmatoarele intrebari.
Cu cat companiile sunt mai mari, cu atat mediul de lucru devine tot mai complex prin multitudinea interactiunilor, a actorilor din jur cu care trebuie sa colaboram si a prioritatilor pe care trebuie sa le armonizam. In tot acest context, care sunt cateva din competentele de leadership de care au nevoie in ziua de azi managerii pentru a se bucura de reusitele pe care le au in acest rol? Cum sa navighezi cu succes intr-un mediu de lucru tot mai complex?
Structura este necesara pentru a naviga intr-un mediu de lucru complex, pentru a defini prioritati si pentru a urma un plan. Intr-o organizatie complexa este important sa ai o harta care sa plaseze produsele si echipele in context, pentru a identifica mai usor oportunitatile si a analiza potentialele schimbari care pot influenta succesul proiectelor.
Flexibilitatea este esentiala in organizatiile mari care trec printr-un proces de transformare. Proiectele pot fi reevaluate des si multe dintre ele sunt oprite daca se dovedeste ca planul de business nu va aduce valoarea asteptata. Acest lucru este cat se poate de natural intr-o societate dinamica, unde schimbarea a devenit o normalitate!
Fiecare initiativa, fiecare proiect are la baza o echipa. Ca si lead, este esential sa iti cunosti echipa, sa o dezvolti, sa le facilitezi contextul in care ei pot excela, sa nu delegi totul catre echipa. In acelasi timp sa favorizezi dezvoltarea personala prin alocarea de responsabilitati si initiative noi.
Intr-un context in care volumul de munca operationala pe care managerii il fac este pe un trend crescator, ce motivatii i-ar putea ajuta pe acestia sa-si gaseasca timp pentru un proces formal de dezvoltare a competentelor lor de leadership? Care ar fi cateva “de ce”-uri care i-ar putea ajuta sa-si aloce timp pentru un astfel de program?
Desi volumul de munca operaționala creste, e esential sa dezvoltam abilitatile de conducere pentru a obtine rezultatele pe care ni le dorim. Asta ajuta la cresterea performantei echipelor, daca ele sunt conduse eficient de un lider care ii inspira. Un lider are abilitatea de a delega mai eficient si de a optimiza fluxurile de lucru.
Un program formal de dezvoltare ii ofera liderului/managerului sansa de a invata de la mentori cu experienta si de a se conecta cu alti lideri, din domenii diferite, cu perspective noi. Lumea e intr-o schimbare continua si dezvoltarea abilitatilor de lider ii permit unui manager sa fie la curent cu noi tendinte si practici. Acestea ar putea fi cateva motivatii pentru ca un manager sa opteze pentru un proces formal de dezvoltare a competentelor de leadership.
Am remarcat un interes mai redus pentru invatarea in clasa sau pentru cursurile de durata, dupa pandemie. A devenit foarte la indemana sa citim articole aflate la un click distanta, care ne pot oferi un sentiment de auto-suficienta. Insa in acelasi timp, ajungem sa pierdem elementul socializarii, extinderea retelei de cunostinte si invatarea eficienta bazata pe dezbateri si pe adresarea situatiilor concrete.
Care sunt cateva din lectiile tale personale de leadership pe care le-ai (re)descoperit in rolul tau de IT Lead la ING Hubs Romania, in ultimii 2 ani? Ce ti-ar placea sa-i inveti pe altii despre leadership?
Cu cat urci mai sus pe scara ierarhica, cu atat colaborarea intr-o echipa mixta de management devine mai complexa. Atunci cand trebuie sa lucrezi, sa negociezi si sa ajungi la un consens in zone mai putin familiare, competentele de leadership pot face diferenta. Pregatirea temeinica a unui subiect, captarea atentiei unei audiente care nu este neaparat interesata de perspectiva ta, abilitatea de a dezbate si a negocia – toate aceste aspecte au la baza principii care tin de inteligenta emotionala.
Programele de mentorat in cadrul organizatiei reprezinta oportunitati foarte bune de a invata mai multe despre companie, de a valida idei noi si de a experimenta intr-un mediu sigur. Am avut sansa sa testez cateva concepte si proiecte indraznete, sa le rafinez impreuna cu mentorul inainte de a le prezenta, iar impactul a fost evident.
O alta lectie importanta pe care am invatat-o este ca e mult mai dificil sa fii ”manager de manageri”, comparativ cu rolurile mele anterioare. Colegii mei sunt manageri experimentati, cu personalitati puternice, principii si valori bine inradacinate. Unul dintre membrii echipei mi-a dat recent un feedback inedit: una din principalele lui realizari din ultimul an a fost sa se calibreze cu stilul meu de management. Am primit acest feedback ca pe un compliment pentru ca acest tip de calibrare nu vine de la sine; am reusit sa construim o echipa in care putem discuta deschis si in care ne respectam reciproc stilurile de management.
Un lider bun ramane intr-o organizatie atata timp cat are in jur oameni de la care poate invata. In momentul in care consideri ca ai devenit cel mai bun din camera si ca nu mai ai ce sa inveti din organizatie sau in general despre leadership, este timpul sa faci o schimbare, sa ridici stacheta si sa accepti o provocare noua.