The Leadership Challenge – De ce chiar si firmele mici si mijlocii au nevoie de manageri cu competente de leadership?
Doar companiile mari si corporatiile au nevoie de manageri cu abilitati bune de leadership sau si firmele mici si mijlocii? Leadership-ul este esential atunci cand vorbim de evolutia oricarei companii. Leadership-ul si calitatea acestuia determina pozitionarea pe o traiectoria de crestere chiar si a firmelor mici si mijlocii implicand angajatii si motivandu-i sa participe cat mai mult si sa colaboreze mai bine pentru obtinerea progreselor urmarite.
Cand vorbim de leadership si IMM-uri de succes, remarcam ca dezvoltarea companiei si asigurarea viitorului survin ca urmare a managerilor care au un leadership eficient
Mult timp leadership-ul a fost asociat in principal corporatiilor, firmelor multinationale, dar in ultimii 20 – 30 de ani vedem cum firmele mici si mijlocii se dezvolta tocmai datorita investitiei in leadership-ul managerilor ei. Gasim azi astfel de exemple in toate sectoarele: IT, productie, distributie, agentii de toate felurile, reprezentante comerciale, mini-lanturi de farmacii sau clinici medicale, firme de consultanta financiara sau case de avocatura. Si multe altele.
Anul 2021 a adus catre Human Invest mai multe cereri din partea IMM-urilor pentru programe de dezvoltare a competentelor de leadership pentru manageri mai multe decat in ultimii 7 – 8 ani!
Antreprenorul, “mana sa dreapta” si “locotenentii” lui cheie sunt oamenii care poarta cea mai mare responsabilitate pentru felul in care se descurca compania. De ei depinde productivitatea, disciplina, creativitatea si angajamentul celor din organizatie. De leadership-ul lor depinde capacitatea organizatiei de a creste si de a fructifica oportunitatile locale, regionale sau chiar globale. In cele mai multe cazuri, entuziasmul, spiritul de caramaderie si loialitatea oamenilor duc firmele mici si mijlocii pana la un anumit nivel de evolutie. Insa nu-l mai pot depasi fara profesionalizarea managerilor si a oamenilor cheie din companie.
Unii manageri au abilitati innascute de leadership, dar cei mai multi au nevoie sa le invete si sa le dezvolte pentru a putea progresa, atat ei, cat si echipele pe care le conduc
Iata 3 teme de leadership pentru companiile mici si mijlocii pentru a-si consolida organizatia, pentru a face fata cresterii, expansiunii sau supravietuirii.
Construirea constanta a increderii reciproce
Pentru a avea angajati creativi, increzatori si cu initiativa managerii trebuie sa stie cum sa construiasca constant increderea reciproca intre ei si cei pe care ii conduc. Angajatii nu fac efortul in plus necesar in perioade intense, nu-si asuma riscurile de a-si contrazice managerii cand acestia se inseala, nu semnaleaza risipa de resurse pe care o observa atunci cand nu simt un nivel de inalt de incredere intre ei si cei care ii conduc.
Unul din managerii cu care lucrez este si unul din cei mai plini de viata oameni pe care ii cunosc – ti-ai dori sa la masa cu el daca esti la o petrecere, este sufletul petrecerii! La munca insa, stilul lui extrem de expansiv si cu o incredere in sine foarte mare, ii intimideaza pe cei pe care ii conduce care au ezitari sau dubii privind anumite solutii. Cu toate astea, el se mira mereu ca afla prea tarziu atunci cand a aparut o problema si costurile rezolvarii incep sa fie mari. Nu stie cum sa construiasca relatii de incredere reciproca!
Profesionalizarea angajatilor care sunt in rol de manager
Multi din managerii firmelor mici si mijlocii sunt veterani in astfel organizatii: lucreaza de multi ani in acelasi loc de munca, au o relatie de loialitate onesta cu antreprenorul, dar au facut rar sau deloc eforturi constiente de a invata cum sa fie profesionisti in acest rol de coordonare. A stapani competente de conducere ar inseamna pentru ei sa invete sa stapaneasca conversatiile cheie pentru a aborda fiecare subordonat in functie de situatie, adica sa cunoasca “tabla inmultirii” in leadership: abordarea situationala.
Asta inseamna sa stie “cand” si “cum” sa fie directivi, “cand” si “cum” sa fie delegativi, sa stie cum se lucreaza cu o persoana care s-a blocat intr-un anumit proiect si si-a pierdut increderea sau cu una care vine catre ei sa se consulte cu mai multe optiuni de solutii – toate astea cu scopul de a intari autonomia, responsabilitatea si a sustine performanta acestui angajat. Lipsa de structura si ne-potrivirea acestor conversatii cu situatia, duce la risipa de energie, risipa de resurse financiare si costuri de oportunitate.
Cultivarea initiativei si a proactivitatii
Pare paradoxal si surprizator, dar in multe din companiile mici si mijlocii intalnesc frecvent un nivel redus de initiativa in randul angajatilor. Unul din motive este hiper-implicarea antreprenorului-manager care nu isi adapteaza stilul pe masura ce organizatia si oamenii cresc. Acest stil nu cultiva – din contra, inhiba asumarea responsabilitatii, inhiba dezvoltarea self-leadership-ul celor din jurul lui. Mai mult, fara sa realizeze, contribuie din plin la dezvoltarea unei mentalitati de pastrare a status-quo-ului, de confort si disparitia ambitiilor personale.
Sunt frecvent intrebata de clientii cu care lucrez: “Cum sa-i incurajez pe angajatii mei sa aiba mai multa initiativa?”. Eu raspund de fiecare data cu o alta intrebare: “Aveti un limbaj comun de lucru? Chiar daca lucrati de mult timp impreuna, cei pe care ii conduci stiu cum sa obtina de la tine stilul de leadership care sa ii incite, sa le ofere creativitatea si energia pe care o cauta sau care sa-i indrume atunci cand simt ca sunt blocati cu un proiect?”
“Ce te-a adus pana aici, nu te va duce mai departe” spune o vorba bine cunoscuta. Fara urma de indoiala, pentru a face fata cresterii, competitiei, pentru a se adapta mai repede la noile contexte de lucru, dar si pentru a fructifica oportunitatile de business – firmele mici si mijlocii trebuie sa investeasca in pregatirea managerilor si a oamenilor cheie. Nu vor putea progresa si evolua bazandu-se pe modul invechit si nestructurat in care managerii ii conduc pe oameni pentru ca asta nu aduce sentimentul de progres profesional si evolutie in randul celor mai buni angajati.
Iar fara aceste lucruri, chiar si cei mai loiali dintre ei isi vor cauta de lucru in alta parte, lasandu-l pe antreprenor cu spatele descoperit tocmai inaintea unor momente cand avea cea mai mare nevoie de ei!