Puterea regretului – Cum sa mergi inainte privind in urma, de Daniel Pink

Inspirata de cartea “Puterea regretului – Cum sa mergi inainte privind in urma” de Daniel Pink, pe care am citit-o anul trecut, dar si de o conversatie recenta pe tema aceasta, vreau sa va propun la inceput de an o calatorie inapoi, trecand experientele profesionale ale anului trecut prin lentila regretului. Pare incitant? Care ar putea fi beneficiile acestei lentile? Ce lectii de viata le-ar putea aduce celor care au curajul sa stea in aceasta emotie? 

Sigur ca regretul e o emotie in care nu multi ne dorim sa stam, e grea, ne pune in contact cu partea aceea din noi care ne spune “nu ai facut suficient”, “nu ai fost suficient de…bun, indraznet, empatic, perseverent, motivat, prezent, conectat” etc. (completati voi lista). Regretul agata si scoate la suprafata si alte emotii negative de care fugim deseori: vinovatie, rusine, durere, tristete, neputinta. Ne imaginam ca daca am fi actionat altfel sau daca am fi decis altfel, astazi lucrurile ar fi stat mai bine pentru noi: am fi fost mai fericiti, mai echilibrati, mai de succes, in relatii mai constructive, mai sanatosi etc.

La inceput de an, multi dintre noi avem mai degraba tendinta de a ne uita cu (prea mult) optimism la anul care incepe, de a lasa in urma cu totul ceea ce a fost si de a sterge rapid orice emotie negativa care ar putea rasari si umbri pozitivitatea la care suntem invitati din toate directiile: vision boards; “totul este posibil”, “cel mai bun an din viata ta” etc.

Totusi, atunci cand suntem suficient de curajosi sa ne uitam inapoi, sa facem un bilant, sa stam in emotia regretului si sa reflectam asupra motivelor care au declansat-o si sa ne luam lectii de viata de acolo, avem nenumarate beneficii, asa cum le descrie Daniel Pink in cartea mentionata mai sus: claritate asupra valorilor noastre profunde, capacitate ascutita de a lua decizii mai sanatoase si mai aliniate cu cine suntem astazi, performanta viitoare mai sustenabila si o senzatie de sens si conectare.

“Regretul este un indicator al unei minti sanatoase si maturizate” – Daniel Pink

In urma World Regret Survey, in care a analizat 16000 de regrete ale oamenilor din 105 tari, Daniel Pink a ajuns la concluzia ca regretele nostre, indiferent ca se refera la domenii ale vietii ca munca, familie, sanatate, relatii, finante, pot fi impartite in 4 categorii mari:

Regrete legate de fundatie – “daca as fi facut…mai devreme/la timp/continuu”. Aceste regrete sunt legate de angajament; responsabilitate, constiinciozitate, prudenta in diferite arii din viata noastra si de impactul pe care le-ar fi avut toate acestea asupra unor rezultate, capacitati, abilitati, cunostinte, oportunitati actuale.

Exemple de regrete legate de fundatie din mediul profesional: “am avut sansa sa fac un curs si nu am fost suficient de perseverent sa il termin sau sa dau examenul final”; “m-am apucat prea tarziu sa lucrez pentru proiectul X si asta a afectat rezultatul”, “desi mi-am spus ca o fac, n-am fost suficient de perseverent in a practica un comportament care mi-ar fi schimbat impactul cu echipa pe care o conduc.”

Regrete legate de indrazneala – acestea se refera la inactiune sau la actiuni pe care le-am facut cu prea multa precautie sau teama; la sanse pe care le-am avut si nu le-am exploatat din cauza ca nu ne-am asumat riscurile aferente; la decizii pe care le-am amanat; la momente in care am fi putut exprima propriile nevoi si am fi putut sa ne folosim vocea asertiva pentru a cere ca ele sa fie indeplinite.

Exemple de regrete legate de indrazneala din mediul profesional: “n-am vorbit la timp cu managerul meu despre dorinta mea de a promova in cariera iar cand a venit o oportunitate el a presupus ca eu nu sunt interesat”; “n-am acceptat invitatia de a face parte din echipa de proiect, iar activitatea pe care o presupunea proiectul a devenit noua linie de business despre care vorbeste acum toata lumea”.

Regrete legate de moralitate – se refera la acele comportamente sau alegeri care au incalcat principii morale generale; propriile noastre valori; valorile, granitele sau nevoile altora; regulile de apartenenta la un grup.

Exemple de regrete legate de moralitate din mediul profesional: “am ascuns o greseala sperand sa nu fie descoperita de managerul meu; cand totul a fost descoperit, reputatia mea nu doar in fata sefului, dar si in ochii colegilor de echipa a fost compromisa”; “am prioritizat satisfacerea nevoilor celorlalte departamente si am spus da la tot fara sa verific daca nu e prea mult pentru echipa mea”; ”a fost mai importanta imaginea mea in organizatie”; ”am pierdut 3 oameni cheie intr-un an din cauza asta”; “mi-am incalcat propriile valori atunci cand am acceptat sa inchid ochii la modul in care un coleg isi trata subordonatii”; ”mi-e rusine acum cand ma gandesc ca am vazut, stiam ca nu e ok si nu am facut nimic”.

Regrete legate de conectare – se refera la calitatea prezentei noastre; la frecventa cu care am fost disponibili pentru altii; la atentia pe care am dat-o unor oameni importanti pentru noi, la modul in care ne-am tinut reteaua de relatii activa.

Exemple de regrete legate de conectare din mediul profesional: “desi la inceputul anului trecut mi-am propus sa tin 1:1-urile cu regularitate, le-am amanat sau anulat pe majoritatea iar oamenii la un moment dat au incetat sa le mai ceara; acum ma simt departe de ei si nu stiu cum sa repar asta”; “n-am tinut legatura cu colegii din tara cat am fost in misiunea internationala iar cand m-am intors mi-a fost foarte greu sa ma reintegrez in echipa locala”; “n-am facut suficiente eforturi sa repar relatia si sa ma reconectez cu colegul cu care la un moment dat am avut un conflict iar acum e la mine in echipa si habar n-am cum sa lucrez cu el”

Privind prin aceasta lentila a regretului, va invit sa va uitati la anul sau chiar anii care au trecut:

  • Sunt gesturi/actiuni/momente/decizii pe care le regretati? Care sunt acestea? Din ce categorie a regretelor fac parte?
  • Cum suna lectiile pe care vi le-at luat reflectand acum asupra acestor regrete? Despre ce valori personale vorbesc aceste lectii?
  • Cum ati vrea sa fiti in anul care urmeaza, astfel incat sa acumulati cat mai putine regrete in cele 4 categorii? Ce valori vreti sa onorati?
  • Care ar fi niste actiuni, puncte de atentie, practici sau rutine care v-ar ajuta sa acumulati mai putine regrete in anul care tocmai a inceput?

 

OPEN SESSION – EXECUTIVE LEADERSHIP PROGRAM

Lansarea in Romania a programului Servant Leadership (Virtual Event)*

Lansarea in Romania a programului Servant Leadership (F2F Event)*

 

Ionela Moldovan

Training and Development Manager (2011 - prezent) / Orange Romania

"Orange Romania colaboreaza cu Human Invest din anul 2008 in vederea dezvoltarii de competente manageriale si de leadership. lnterventiile de invatare au avut un succes dovedit, acesta din urma nefiind bazat exclusiv pe reactia initiala participantilor, ci si pe impactul in performanta organizatiei, respectiv masura in care cunostintele devin competente care sustin obiective de business. Pentru Orange Romania, Human Invest este mai mult decat un furnizor de training, este un partener dispus sa contribuie cu valoare adaugata inainte, in timpul si dupa interventia de invatare.”

Violeta Cartis

Training Manager / Celestica Romania

“In parteneriat cu Human Invest, Celestica Romania inceput in 2010 un program de dezvoltare a competentelor manageriale adresat managerilor, team leaderilor si specialistilor cu potential de dezvoltare. Recomandam compania Human Invest, deoarece ne este si in prezent un partener de incredere pentru construirea si dezvoltarea de programe de formare profesionala si organizationala."

Radu Perianu

Comercial Director / Synevo Romania & SEE

“Relatia de parteneriat cu Human Invest este construita in timp si am apreciat tot timpul calitatea programelor oferite, cat si abordarea profesionista din timpul sesiunilor. Consideram ca SLII este un program de baza, practic si util in procesele manageriale unu-la-unu.”

Corina Petcu

HR Business Partner / NN

„Apreciem la Human Invest calitatea metodologiei propuse, intelegerea si adaptarea la contextul si nevoile colegilor din program, flexibilitatea, orientarea catre gasirea celor mai bune solutii.”

Viorica Pacurar

Director National de Vanzari / NN

„Pe tot parcursul initiativelor desfasurate impreuna, am apreciat foarte mult relatia de parteneriat si implicarea Human Invest pentru a intelege cat mai bine contextul in care ne gasim noi ca echipa, inainte de fiecare interactiune, asa incat sa plieze programul pe specificul si nevoile noastre.”

Georgiana Dragnea

Human Resources Specialist / WIRTEK

„Leadership Academy a reprezentat o ocazie buna pentru ca multi dintre colegii nostri sa aiba acces la informatii interesante, pe de o parte, iar pe de alta, sa isi consolideze comportamente sau sa isi traseze noi directii in stilul de leadership. Suportul echipei Human Invest, disponibilitatea lor si deschiderea de a adapta cursul pe nevoile noastre au fost foarte importante in aceasta calatorie de invatare.”

Alina Cimpean

Training Manager / Plexus Services Romania

„Human Invest a implementat aceste programe de leadership cu un nivel inalt de profesionalism, fiind mereu orientati catre calitate si impact in procesul de invatare. Cursurile au fost percepute ca fiind foarte utile si practice, participantii apreciind continutul si structura informatiilor. In cadrul acestui parteneriat noi am apreciat experienta trainerilor, calitatea programelor folosite, flexibilitatea si capacitatea de a raspunde nevoilor noastre, cat si buna organizare a sesiunilor.”