Servant Leadership: 6 strategii de leadership pentru dezvoltarea rezilientei
Cu o reputatie excelenta pe toate meridianele si intr-o diversitate foarte mare de medii de lucru (business, adminsitratie publica, militar, educatie, ONG, etc), co-autorii programului de leadership “The Leadership Challenge”, Jim Kouzes & Barry Posner ne propun 6 strategii prin care ii putem sprijini in vremuri tulburi pe cei pe care ii conducem. Iata-le in acest articol!
Evenimentele dificile prin care trecem acum pot scoate ce-i mai bun din oameni, din echipe si din organizatii. Dar si ce e mai rau. In rol de lideri avem responsabilitatea de a crea un mediu de lucru in care oamenii sa progreseze si sa dea ce e mai bun din ei chiar si cand conditiile le sunt potrivnice. Oamenii obisnuiti pot crea lucruri extraordinare cand liderii stiu sa construiasca perspectiva potrivita, cand stiu cum sa-i indrume si cum sa-i sustina.
Fiecare din strategiile de mai jos este insotita de o serie de intrebari. Ele au atat rolul de a aduce managerilor mai multa claritate si focus, dar sa-i si ajute sa se pregateasca sa-i conduca mai bine pe oamenii din echipele lor, sa le ridice moralul, sa creasca colaborarea si increderea reciproca.
Inainte de orice clarificati-va voua insiva misiunea pe care vreti sa o aiba echipa si asigurati-va ca ea este clara pentru fiecare om al echipei. Definirea misiunii si comunicarea ei cu claritate este prima responsabilitate a liderilor!
Reflectati apoi la intrebarile de mai jos. Alegeti-le pe cele care vi se par cele mai relevante pentru contextul in care sunteti si pentru misiunea pe care o aveti – va puteti pregati astfel mai bine pentru deschiderea unei sedinte operationale, pentru eveniment de tipul “all-hands meeting” sau pentru interactiunile spontane cu colegii.
1. Largeste perspectiva pentru a reface echilibrul
Provocarile pe care le resimtim au loc intr-un context mai larg. Pericolele au aparut pe neasteptate din totdeauna de cand exista omenirea. Amenintarile au fost depasite, iar umanitatea a evoluat mereu.
- Care este “big picture” aici?
- Cum as putea sa prezint lucrurile astfel incat sa-i ajut si pe altii sa vada ce se intampla in jurul nostru si cum ne vor impacta aceste lucruri?
- Cum i-as putea invata pe altii sa-si aseze intr-o perspectiva mai larga lucrurile pe care eu le vad?
- Cum ii pot ajuta pe oameni sa vada ca amenintarile pe care le resimtim nu sunt mai mari decat altele prin care si alti oameni au mai trecut?
- Cum le-as putea da oamenilor timp si spatiu ca sa aiba conversatii intre ei pentru a-si largi perspectiva?
- Ce as putea face astfel incat sa incadrez ceea ce se intampla intr-un mod care sa mentina vie speranta si increderea in viitor?
2. Refuza sa accepti infrangerea si consolideaza rezilienta
Oamenii trebuie sa stie ceea ce se intampla. Ei “vor” si “trebuie” sa stie realitatea. Liderii autentici care practica filozofia servant leadership nu neaga realitatea si refuza sa accepte infrangerea.
- Care este situatia in acest moment?
- Ce este realitate si ce este doar zvon?
- Ce ne este cu adevarat clar si ce ne este neclar?
- Ce posibilitati sunt in acest moment?
- Care este zona de siguranta?
- Cum comunicam ca vom fi capabili sa depasim amenintarile?
- Ce optiuni neconventionale putem incerca?
3. Construieste angajament total pentru prioritatile cheie
Pericolele aparute pe neasteptate ne cer fara doar si poate atentie totala, efort si imaginatie. Situatiile nemaintalnite ne cer mereu efort suplimentar. Oamenii trebuie sa stie in ce directie sa se uite si care sunt prioritatile cheie daca dorim sa arate disponibilitate pentru acest efort.
- De ce facem ceea ce facem?
- Care este scopul mai larg a ceea ce facem?
- De ce si in ce fel conteaza ceea ce facem?
- Care sunt valorile noastre comune prin care am putea intari angajamentul oamenilor?
- Cine conteaza pe noi?
- Cui ii pasa de eforturile noastre?
4. Ia decizii pentru a depasi blocajele
Sanatatea noastra mentala si emotionala e data si de sentimentul ca avem controlul asupra propriilor comportamente. Nu putem controla toate lucruri din jurul nostru, dar sunt unele pe care le putem stapani.
- Care sunt deciziile si actiunile unde ne simtim in control?
- Cum am putea ajunge la un rezultat cat mai bun?
- Prin ce actiuni colective am putea face progrese catre directia dorita, oricat de neinsemnate par a fi aceste actiuni?
- Ce am putea invata din eforturile deosebite pe care le facem?
- Daca ar fi sa pierdem, cum am putea cadea in directia urmarita astfel incat intregul nostru efort sa fi avut un sens?
5. Fii in mijlocul oamenilor pentru ca au nevoie sa te simta aproape
Multi din jurul tau sunt afectati de amenintari si fiecare le percepe in felul sau. Increderea reciproca si colaborarea sunt esentiale pentru a depasi perioadele dificile. In plus, ajutorul oferit altora aduce un plus de sanatate mentala si emotionala.
- Cine sunt cei impactati din jurul meu?
- Cum sa ma conectez cu ei cu adevarat?
- Cum sa folosesc ocazia pentru a intari relatiile cu cei din jur?
- Cum sa-i apropii mai bine pe oameni intre ei?
- Catre cine sa ma indrept pentru suport si sfaturi bune?
- Cum sa intaresc sentimentul de solidaritate?
- Cine a facut ceva care a contat si cum putem sa spunem si altora povestea asta?
6. Arata cat de mult iti pasa de echipa
Oamenii care au sentimentele pozitive au mai multa speranta si optimism. De aceea povestile pozitive ii fac pe oameni sa se simta mai increzatori in timpuri dificile.
- Cum pot face ca oamenii din echipa mea sa simta ca imi pasa cu adevarat de ei?
- Ce as putea face sa pot interactiona cat mai mult fata in fata cu cei din echipa mea?
- Cum sa comunic ca ei sa simta convingerea mea ca sunt o echipa de castigatori?
- Cum sa le comunic sacrificiile pe care le vor avea de facut?
- Ce as putea face zilnic pentru a le arata perspectiva optimista si speranta pe care le am?
- Prin ce forme as putea recunoaste contributiile pozitive?
- Ce pot face ca sa invat sa spun mai des “Multumesc!”?
Descarca acest articol in format PDF, aici. Puteti sa-l transmiteti (in format PDF sau direct link-ul paginii) si altor colegi interesati. Contactati-ne cand doriti sa aflati mai multe despre programele noastre care dezvolta mindset-ul si abilitatile de Servant Leadership.