Managementul echipei se face prin conversatii constructive
Managementul echipei ca intreg se face bine cand fiecare membru al echipei stie sa cultive si sa sustina procese colaborative. Astfel, pentru a reusi sa fie un bun team-player si sa contribuie la un climat de siguranta psihologica in grup, fiecare membru al echipei trebuie sa-si dezvolte abilitatile pentru a utiliza in viata de zi de zi a echipei conversatii constructive. Care sunt acestea?
Din cercetarile facute asupra culturii noastre nationale reiese ca avem o toleranta scazuta la incertitudine si la disconfort. Altii sunt de vina pentru propriile nereusite si ne asumam mai rar responsabilitatea pentru actiunile noastre si pentru efortul de a ne armoniza interesele si a construi relatii de cooperare. Tindem sa fugim de adversitate si nu stim sa o transformam intr-un partener. Acest lucru este o premiza care ar putea crea un cerc vicios intr-o echipa si poate prelungi la nesfarsit o perioada fireasca de insatisfactie prin care trece orice grup. Neconstientizata, toleranta scazuta la discomfort si incertitudine poate se poate amplifica generand un nivel inalt de defensivitate si unul scazut al sigurantei psihologice in grup.
Stapanirea conversatiilor constructive este esentiala pentru o cultura a echipei unde siguranta psihologica este o valoare centrala
Presiunile de tot felul, agendele si prioritatile diferite ale membrilor, schimbarile rapide si neasteptate din organizatie, ii fac pe oameni sa-si puna interesele personale mai presus decat interesele echipei. Cand acest lucru persista conflictele sunt inerente, apar lupte de putere si creste opozitia indirecta. Cei mai agresivi si mai vocali vor sa-si impuna “dreptatea lor” si solutia lor, iar cei mai tacuti se retrag si devin neparticipativi si dezinteresati sa mai colaboreze. In acest climat conducerea si functionarea echipei se face cu dificultate, iar progresele se realizeaza cu costuri emotionale si de energie mari. Intr-un climat de lucru cu o siguranta psihologica fragila, membrii echipei isi asuma mai putine riscuri si se expun mai putin, isi inhiba disponibilitatea de lucru in echipa, devin defensivi si sunt mai putin creativi.
Pentru a depasi astfel de perioade fiecare membru al echipei trebuie sa-si dezvolte abilitati pentru a stapani conversatii constructive. Conversatiile constructive sunt conversatii asertive pentru ca ele combina comunicarea directa, curajoasa, cu atitudinea empatica si interesul sincer aratat pentru punctul de vedere al “adversarului”. Cand membrii unei echipe le stapanesc ei pot depasi momentele defensive, individualiste si egoiste, si construi o zona optima si sanatoasa de dialog in interiorul echipei. Cand membrii echipei le stapanesc bine apar si conditiile transformarii culturii echipei de la “Eu” la “Noi”.
Deprinderea acestor conversatii ii ajuta pe cei mai tacuti sa fie mai curajosi si cu mai multa initiativa in cadrul intalnirilor si sedintelor de echipa, iar pe cei mai vocali si mai dominanti sa lase mai mult spatiu, sa fie mai colaborativi, sa invete si sa valorizeze punctele de vedere diferite de cele proprii. Conversatiile constructive ofera conditiile prielnice pentru o cultura a feedback-ului reciproc intre membrii echipei, pentru cresterea nivelului de responsabilitate in echipa si pentru ca membrii echipei sa-si asume mai frecvent angajamente voluntare fara teama ca vor fi pusi la zid de reactii care intimideaza ale managerului sau ale colegilor. Orice echipa ar trebui sa-si puna in propriul Team Charter conversatiile constructive ca modalitate de depasire a momentelor defensive, de gasire a unor solutii inovative sub presiune si de luare a deciziilor in echipa.
Conversatiile constructive ajuta echipa in trecerea de la “Eu” la “Noi”
Noul nostru program Team Leadership lansat in Romania in aprilie 2021 contine activitati prin care echipa exerseaza interactiunile si conversatiile constructive, si poate fi utilizat in 3 modalitati. In format de training managerii participanti isi clarifica ce actiuni si conversatii de leadership sunt potrivite pentru fiecare etapa in care se afla echipele pe care le conduc. In format de group-coaching managerii participanti se sprijina reciproc “peer-to-peer” pentru a gasi impreuna solutii la teme si provocari comune de team-leadership. Prin team-coaching managerul lucreaza in workshop impreuna cu echipa pe care o conduce pentru a face progrese pe temele relevante ale echipei. Pentru mai multe detalii despre program descarcati prezentarea PPT de la evenimentul de lansare aici.
Contactati-ne pentru a ne consulta care din formatele de mai sus ale programului este cel mai potrivit pentru a sustine evolutia echipei din care faceti parte sau pe care o conduceti!