Intareste sentimentul de siguranta in echipa pe care o conduci
Gandurile si atentia ne zboara constant catre agresivitatea de necrezut a Rusiei in Ucraina. Vremurile pe care le traim acum ne pun la incercare valorile si increderea in viitor. Viata ni s-a dat peste cap din noaptea invaziei, iar ceea ce vedem ca se intampla zilnic acolo ne aduce o stare de neliniste cum probabil nu am mai simtit pana acum. Ce am putea face ca manageri impreuna cu echipele noastre pentru a asigura tuturor un spatiu de echilibru mental si emotional?
Solidaritate, compasiune pentru tara vecina si locuitorii ei, ajutor umanitar sunt sentimentele si preocuparile de azi ale multora dintre noi. Dar si consternare, furie si frustrare ca ororile razboiului reinvie in secolul nostru in Europa. Cum ne continuam vietile profesionale si personale? Ce am putea face ca manageri impreuna cu echipele noastre pentru a asigura tuturor un spatiu de echilibru mental si emotional?
Ascultati-va inca si mai bine oamenii
Fiecare din noi are dreptul la propriile lui emotii, oricare ar fi acelea. Incurajati-i pe colegii vostri sa vorbeasca despre ele, fiti cat se poate de prezent si ascultati-i cu atentie. Oamenii care se simt ascultati sunt mai increzatori in ei insisi si in cei care ii asculta. Nu bravati, nu va aratati experti si nu dati semne ca va este clar cum stau sau cum vor evolua lucrurile – sunt gesturi care va vor scadea credibilitatea si vor scadea increderea oamenilor.
Continuati sa lucrati cu echipa la rutinele de zi cu zi si la sarcinile care sunt de facut
Sentimentul de control asupra propriilor comportamente si asupra mediului din imediata apropiere, sentimentul de eficacitate (reusita lucrurilor pe care le initiez) – toate astea contribuie la sentimentul de siguranta. Dupa ce ati alocat ceva timp intr-o sedinta pentru a le oferi sansa sa vorbeasca celor care simt nevoia, concentrati-va pe lucrurile de rezolvat in echipa oricat de minore ar fi. Rutina de lucru din timpul unei sedinte contribuie la sentimentele de predictibilitate si stabilitate, aduc spatiu de respiro si regleaza energia individuala si a grupului.
Apreciaza frecvent progresele
Concentreaza-te pe progrese, nu pe reusitele finale. Vaneaza si scoate in evidenta cu onestitate cele mai mici progrese din echipa, chiar daca ar putea parea banale. Exemple? S-au legat cateva lucruri, ati gasit resurse noi la-ndemana, ati cazut de acord asupra unor pasi de facut, cineva isi exprima mai curajos sustinerea sau adreseaza o intrebare, altcineva prefera sa fie curios inloc de a desconsidera un punct de vedere contrar, etc. Fiecare astfel de apreciere conteaza!
Cultiva in echipa intrebarea “Care sunt optiunile pe care le vedeti aici?”
Perceptia ca putem alege din mai multe optiuni ne ofera sentimentul de autonomie care este unul esential pentru oameni. Prezenta lui ne aduce energie pozitiva, incredere si optimism fata de viitor. Absenta lui ne face defensivi, dependenti si prizonierii unei situatii. Invata sa conduci prin intrebari astfel incat sa-i incurajezi chiar si pe cei mai tacuti sa contribuie si sa vada noi posibilitati: “Care sunt optiunile pe care le vedeti aici?”, “Cum s-ar vedea asta din perspectiva celor din sales?”, “Ce este clar si ce este in ceata?”, “Unde te simti increzator si unde te simti nesigur?”, etc.
Adu-ti aminte experientele sub presiune pe care le-ai depasit cu succes: Cum ai trecut peste ele? Cum ai lucrat atunci cu echipa? Cum ai cerut ajutorul echipei? Care sunt conversatiile care v-au adus impreuna? Ce calitati si puncte forte ti-ai folosit? O astfel de lista poate fi un excelent inceput pentru un plan care sa te ajute sa rezisti si sa te recuperezi mai usor si mai repede sub presiune!