Sa ii sprijini pe oameni sa aiba succes la locul de munca este poate cea mai importanta misiune a unui lider apreciat. Pentru a sustine aceasta directie, este importanta o schimbare a perspectivei de la una centrata propriului scop la una in sprijinul celorlalti (Servant Leadership). In cadrul conferintei Blanchard Summit 2017 la care am participat alaturi de colegii mei, l-am auzit pe Ken Blanchard spunand:
Cristina, esti primul facilitator din Romania care a fost certificat in urma cu multi ani sa lucreze cu programul Self-Leadership de la Ken Blanchard. Cum ai ajuns sa lucrezi cu acest program? Care este valoarea pe care acest program o aduce participantilor? Dar managerilor acestora? Dar organizatiilor care aleg acest program?
Acum 10 ani aveam un manager din Statele Unite. Cunoștea foarte bine modelul de Leadership Situațional și, uitându-mă acum în urmă, îmi dau seama că îl și aplica. Mă rugase să mă documentez despre furnizori locali de servicii de training care să țină cursul pentru managerii din organizația noastră și să văd dacă exista vreo variantă ca eu să obțin certificatul de trainer intern, ca mai apoi să livrez cursul de Leadership Situațional Individual către contributorii individuali. Așa am ajuns să mă întâlnesc cu Rareș Manolescu, să particip la cursul în varianta open și să obțin certificarea. De atunci și până acum am avut ocazia să susțin cursul de peste 60 de ori, cu peste 500 de participanți.
Situational Leadership® II (SLII®) la Facebook. Mike Rognlien, Builder of Awesome Managers, este cel care a implementat strategiile de dezvoltare ale leaderilor de la Facebook. Una din convingerile sale, pe care o impartasesc in intregime, este ca programele de leadership ar trebui sa fie disponibile tuturor. Este nerealist sa astepti schimbari profunde atunci cand implementezi programe de dezvoltare doar pentru un grup mic de oameni si sa crezi ca ei vor schimba mai departe organizatia. De exemplu, un training despre cum sa fii mai eficient poate ajuta punctual, dar asta nu va produce schimbari profunde la nivel de cultura in organizatie.
Intr-o lume tot mai nebuna, climatul din organizatii este tot mai provocator: cand lucrurile merg prost, oamenii incep sa dea vina in primul rand pe o autoritate superioara, iar in organizatii cea mai la-ndemana este managerul direct. “Nu-i pasa decat de el insusi!”, “E o scorpie!”, “Habar nu are cum sa conduca!” – sunt cuvinte frecvent auzite si atribuite celor care ne conduc.
Cum reusesti sa castigi loialitatea clientilor tai? Cum ajungi ca ei sa se gandeasca la ceea ce le oferi tu ca fiind nu doar bun, ci foarte bun sau exceptional, “legendary”? Esti constient de valoarea unui customer service de calitate si, prin contrast, de impactul asupra business-ului a unor servicii de calitate medie sau nesatisfacatoare? Care este impactul emotional pe termen lung a unor interactiuni – pozitive sau negative in mintile oamenilor?
Competentele pentru autonomie sunt esentiale in ziua de azi. Din punctul tau de vedere, care ar fi trei competente necesare angajatilor care vor sa aiba un sentiment mai puternic de autonomie in companiile in care lucreaza si de ce crezi ca acestea sunt importante?
Competentele pentru autonomie sunt esentiale in ziua de azi. Din punctul tau de vedere, care ar fi trei competente necesare angajatilor care vor sa aiba un sentiment mai puternic de autonomie in companiile in care lucreaza si de ce crezi ca acestea sunt importante?
Cred cu tarie ca nu doar angajatilor, ci oricarei persoane ii sunt foarte utile autocunoasterea, increderea in sine si controlul emotional. Cu cat te cunosti mai bine si iti descoperi plusurile si minusurile, cu atat cresc sansele de a deveni un adult echilibrat emotional, cu o viata fericita si care depaseste cu succes provocarile vietii. Organizatiile de succes au angajati care se cunosc pe ei insisi, capabili sa dezvolte relatii profesionale eficiente si armonioase astfel incat sa-si atinga potentialul maxim care aduce beneficii atat pentru ei cat si pentru organizatie.
Competentele pentru autonomie si proactivitate sunt esentiale in ziua de azi. Din punctul tau de vedere, care ar fi trei competente necesare angajatilor care vor sa aiba un sentiment mai puternic de autonomie in companiile in care lucreaza?
Sentimentul de autonomie intr-o companie il dobandesti dupa ce iti asumi un anumit grad de reponsabilitate si esti constient de ceea ce poti face, ce nu poti face si unde mai ai de dezvoltat. Ca sa realizezi asta inseamna ca ai deja un obiectiv legat de tine, de job-ul tau. Ca angajat nou intr-o companie, sentimentul de autonomie poate fi redus, pana in momentul in care incepi sa cunosti cu adevarat job-ul, colegii, sefii, cultura organizationala. Esti dependent de cei din jurul tau, dar daca ai un obiectiv il poti dezvolta si dupa un anumit timp il traiesti pe deplin, asta iti da acel sentiment de autonomie.
Luna de luna, ne-am propus sa dezbatem cele mai “aprinse” subiecte din viata angajatilor din Romania si sa luam pulsul companiilor din Romania, printr-o serie de articole-interviu cu facilitatorii Human Invest. Tema acestei luni este #Burnout si discutam cu Iulian Olariu, Senior Consulting Associate Human Invest.
Marius, ai peste 15 ani de experienta manageriala, la nivel operational si strategic. Care sunt cateva convingeri personale care te-au ajutat cand ai avut reusite ca manager si care sunt unele care au lucrat in defavoarea ta in acest rol?
Am 16 ani de experienta in vanzari si 14 in management, iar primii doi ani din cariera am fost reprezentant de vanzari, cu alte cuvinte om de teren. Sunt cateva lucruri pe care mi-am bazat intreaga cariera: increderea in sine, sinceritatea, realismul (nu de fiecare data sub forma compromisului). Am fost un tip direct in relatiile cu clientii si colegii. Poate prea direct. Dar cred ca oamenii cu chef de munca si de reusite prefera la orice ora lista de mai sus uneia definite prin multa diplomatie, vorba lunga si sa ti se spuna altceva decat se gandeste de fapt.
De cate ori se apropie momentul unui nou team building, stabilirea acestuia este mereu o provocare pentru persoana responsabila. Si chiar daca multe idei si programe sunt la un click distanta, iar internetul este o sursa inepuizabila de tematici, trebuie sa luam in calcul ca sunt mult mai multi factori care influenteaza succesul unui team building, pe langa ideea propriu-zisa.
Luna de luna, ne-am propus sa dezbatem cele mai “aprinse” subiecte din viata angajatilor din Romania si sa luam pulsul companiilor din Romania, printr-o serie de articole-interviu cu facilitatorii Human Invest. Incepem cu #TeamLeadership, o tema aflata in acest moment pe buzele tuturor managerilor si conducatorilor de companii, si discutam cu Adela Iepure, Senior Consulting Associate Human Invest.
Luna de luna, ne-am propus sa dezbatem cele mai “aprinse” subiecte din viata angajatilor din Romania si sa luam pulsul companiilor din Romania, printr-o serie de articole-interviu cu facilitatorii Human Invest. Incepem cu #TeamLeadership, o tema aflata in acest moment pe buzele tuturor managerilor si conducatorilor de companii, si discutam cu Elena Marineci, Senior Consulting Associate Human Invest.
Pentru un start-up, greul vine dupa primii 3 – 4 ani, spun mereu asta celor care ma intreaba despre principalele provocari in antreprenoriat. Primii 2 – 3 ani sunt testul pe care il ai de trecut ca sa afli daca doresti sa fii antreprenor sau nu. Ulterior, fiecare an care se adauga iti aduce dreptul de a juca la nivelul urmator, acolo unde provocarile de leadership incep sa faca diferenta intre cei care inainteaza si cei care se pierd pe drum. Ce provocari de leadership are nivelul urmator? Ce intrebari noi iti aduce? Ce iluzii trebuie sa depasesti?
Luna de luna, ne-am propus sa dezbatem cele mai “aprinse” topicuri din viata angajatilor din Romania si sa luam pulsul companiilor din Romania, printr-o serie de articole-interviu cu facilitatorii Human Invest. Incepem cu #TeamLeadership, o tema aflata in acest moment pe buzele tuturor managerilor si conducatorilor de companii, si discutam cu Georgeta Bora, Consulting Partner Human Invest.
Cand conduci o divizie de business intr-una dintre cele mai mari companii din lume*, presiunea este pe masura brand-ului si istoriei companiei. Trecerea la un nivel superior cu o intreaga echipa de management nu mai este un lucru simplu in ziua de azi. Asteptarile sunt tot mai mari, oamenii buni tot mai putini, mediul tot mai complex si modelele de business se bazeaza tot mai mult pe capacitatea liderilor de a forma si dezvolta aliante.
Luna de luna, ne-am propus sa dezbatem cele mai “aprinse” topicuri din viata angajatilor din Romania si sa luam pulsul companiilor din Romania, printr-o serie de articole-interviu cu facilitatorii Human Invest. Incepem cu #TeamLeadership, o tema aflata in acest moment pe buzele tuturor managerilor si conducatorilor de companii, si discutam cu Madalina Zaharia, Senior Consulting Associate Human Invest.
Cand conduci o echipa, iti doresti ca ea sa fie functionala, altfel ai putine sanse sa faci performanta si devine doar o bataie in plus de cap. Totusi, majoritatea managerilor primesc o pregatire formala slaba in legatura cu managementul echipelor si o asistenta aproape inexistenta in viata de zi cu zi. Consecinta? Risipa de resurse si energie, conflicte, oboseala, eficacitate slaba, chiar scaderea apetitului pentru rolurile de team-lider – cine si-ar mai dori sa conduca doar pentru a-si complica viata?
“… trebuie sa realizam paradoxul care inconjoara conflictul. O echipa are nevoie sa imbratiseze conflictul ca pe un mijloc de generare și evaluare a ideilor. Dar in acelasi timp, ar trebui sa stea departe de el pentru a preveni furia, frustrarea sau alienarea.” (Erich Brockmann, “Removing the paradox of conflict from group decisions,” Academy of Management Executive)
Cum participi in organizatia ta prin conversatii reale despre construirea increderii? Ce au de facut managerii sa-si construiasca constient si continuu increderea in timp ce isi fac si munca care trebuie facuta? Cum pot fi managerii convinsi de beneficiile pe care le pot avea, daca construiesc in echipa lor un mediu de lucru cu un nivel mai inalt de incredere reciproca?
Realizezi importanta increderii abia cand simti ca nu mai esti de incredere pentru oamenii care conteaza pentru tine. Am fost acolo. Ai fost si tu acolo. Se spune ca increderea ti-o castigi greu si ti-o pierzi usor – foarte adevarat. Dar odata ce ai pierdut-o, cum poti sa o refaci?
Rational, cunoastem paradoxul schimbarii drept constanta a realitatii noastre, atat la nivel personal, cat si organizational. Si totusi, atunci cand ascultam in jurul nostru, mai aproape sau mai departe, se aude un val de ingrijorari, semne de intrebare, cateodata chiar entuziasm vis-a-vis de ceea ce urmeaza sa se intample, de necunoscut, de schimbare sau de o noua stare de (dez)echilibru.
La munca sau acasa, ne este usor sa vedem ce nu functioneaza si sa venim imediat cu posibile solutii – sa rezolvam probleme. Am exersat aceasta atitudine inca de mici – tendinta noastra naturala spre negativ a avut un rol vital in supravietuirea speciei umane de-a lungul timpului, pentru ca ne-a ajutat sa anticipam pericolele.
Filozofia personala de leadership – prioritatea zero a unui CEO
Vitalitatea intregii organizatiei este direct determinata de filozofia, viziunea si proiectele strategice ale echipei executive, mai mult – de filozofia, viziunea si agenda strategica ale CEO-ului. Fie ca vorbim de o companie antreprenoriala locala, de una regionala sau de una globala, fie ca acesta are mai multa sau mai putina autonomie locala – filozofia de leadership a unui CEO influenteaza decisiv atat mediul sau apropiat, cat si rezultatele companiei in teritoriul in care aceasta activeaza.
O convingere cu care multi dintre noi traim astazi ne spune ca gradul nostru de autonomie depinde de limitarile pe care le avem in sistemul in care suntem: cu cat ai voie sa faci mai multe lucruri, cu atat spunem ca avem mai multa autonomie: in relatie cu un sef, in relatie cu sotul sau sotia, cu o echipa din care facem parte, cu organizatia in care lucram, etc. Dar oare asa este?
„Nu este pe agenda decidentilor, proiectul nu exista” – e un lucru stiut. Si exista cu atat mai putin intr-o cultura in care grija zilei de maine lasa managerilor superiori putina atentie pentru proiectele pe termen mediu, de „business development”, de inovatie, de optimizare a proceselor etc.
Asa am numit workshop-ul pilot pe care l-am facilitat in 12 octombrie, impreuna cu Radu Atanasiu, Adjunct Lecturer for Critical Thinking la Maastricht School of Management Romania, amandoi preocupati de tema valorilor, iar el, in plus, si de tema “Critical Thinking”. Am fost amandoi curiosi sa vedem ce am avea de oferit celor ce doresc sa aiba un interlocutor pe tema valorilor, o tema esentiala in procesul maturizarii fiecaruia dintre noi. La solicitarea unor participanti de a face si public, va ofer un exemplu de proces simplu de lucru pentru a va ajuta in cazul in care sunteti preocupati sa luati tot mai frecvent decizii bazate pe valorile care doriti sa va defineasca.
O firma este lider atunci cand isi defineste o misiune, un scop prin care sa contribuie la o societate mai buna si realizeaza zi de zi acest scop prin sustinerea oferita angajatilor, prin serviciile pe care le ofera sau prin produsele pe care le fabrica.
Acum cateva luni, unul dintre clientii mei de coaching, o doamna manager senior dintr-o companie multinationala, imi spune ca e intr-un moment in care isi doreste o clarificare si identificare la zi a valorilor ei. Motivele erau doua: nevoia de a alinia procesul de coaching cu ce e important pentru ea ca obiective, si acela de a-si da seama cum sa actioneze mai departe in ceea ce face, pentru a-si regasi energia pe care simte ca a cam pierdut-o.
“As fi vrut sa stiu pe la 25 de ani cand am fost pentru prima data manager ce stiu acum”, spun cei cu multa experienta de conducere. Daca te afli in pozitia de manager si iti doresti sa evoluezi ca lider, felul in care iti faci treaba ca un profesionist isi va pune amprenta pe viitorul tau si pe felul in care te maturizezi. Iata 4 conversatii-cheie care fac diferenta.