Echipa nu functioneaza asa cum ar trebui? 5 actiuni pe care trebuie sa stii sa le faci!
Echipa care nu functioneaza da multe dureri de cap managerului ei! Va spun insa din experienta ca foarte multi manageri nu stiu ce sa faca cand se intalnesc cu o astfel de situatie. Multi se lamenteaza, sunt indignati, dau vina pe calitatea oamenilor sau pe conditiile de munca oferite de organizatie, pe alti sefi. De cele mai multe ori acesti manageri sunt defensivi intr-o astfel de situatie. Adica, fie devin agresivi si autoritari, incercand sa solutionexe in forta situatia in care se afla echipa, fie sunt pasivi – solidarizandu-se si victimizandu-se odata cu aceasta sau prefacandu-se ca problema nu exista. Ce ar trebuie sa faca insa un manager intr-o astfel de situatie?
-
Alege-ti un partener dintre membrii echipei si consulta-te cu acesta privind strategia si planul pentru redresarea acesteia
Nimeni nu reuseste de unul singur sa redreseze o echipa care nu functioneaza asa cum ar trebui. Daca doresti sa faci progrese iti trebuie un partener inca de la inceput. Alege-l dintre cei mai respectati si mai colaborativi membri ai echipei. Spune-i explicit ca ai nevoie de ajutorul lui si intreaba-l cum ar face el daca ar fi in locul tau. Intalniti-va de cateva ori pentru a creiona impreuna un plan in care el sa stie ce rol joaca, care sunt momentele in care sa intervina si cum sa o faca.
O astfel de invitatie pentru reconstruirea echipei este o oportunitate excelenta pentru amandoi! Managerul va avea o sustinere mai buna a planului din partea unui om cheie, iar acesta va putea urmari sa-si indeplineasca misiunea si rolul din plan chiar si cand managerul nu este prezent. In plus, este o ocazie de invatare si crestere extraordina pentru cel care isi secondeaza managerul intr-o astfel de initiativa!
-
Re-construieste mai intai increderea reciproca intre tine ca lider si restul echipei
Increderea reciproca este baza oricarui efort colectiv, cu atat mai mult a unuia de imbunatatire a functionarii unei echipe. Incepe acest proces prin a recunoaste unde ai gresit ca lider. Organizeaza o sedinta si asuma-ti partea ta de responsabilitate (de leadership) pentru proasta functionare a echipei. Spune-le colegilor ce anume din ceea ce ai facut sau din ceea ce nu ai facut ca lider a contribuit la rezultatele prezente. Invita-i sa-si spuna parerea despre ceea ce ai spus si asculta-i cu atentie fara a-i contrazice.
Spune-le care este planul tau pe termen scurt pentru a-ti imbunatati leadership-ul fata de echipa ca intreg. Reviziteaza si clarifica inca o data asteptarile reciproce: la ce sa se astepte de la tine ca lider si la ce te astepti de la ei privind modul colectiv de lucru. Promite ca te vei concentra mai mult pe lucrurile care merg deja bine si pe contributia fiecaruia. Asculta oamenii inca si mai bine si sprijina eforturile individuale si colective. Cere feedback frecvent de la echipa, in primul rand de la partenerul pe care l-ai ales. Nu uita sa realizezi sau sa revizuiesti team-charter-ul echipei.
-
Reviziteaza si clarifica scopul comun si rezultatele urmarite
Scopul comun tine echipa unita, structureaza si focalizeaza atentia si eforturile oamenilor. Fara scop comun nu exista echipa. Stabileste apoi un obiectiv ale carui sanse de realizare sunt evaluate de echipa intre (50 – 75)%. Nu trebuie sa fie obiective cu o probabilitate de realizare de 100%, chiar daca e vorba despre o echipa care nu functioneaza in prezent asa cum ar trebui. Daca sansele de realizare sunt peste 75% – obiectivul e prea confortabil si echipa nu se va intrebuinta, iar daca sunt sub 50% echipa il va abandona.
Fa un plan clar si riguros pe termen scurt: 4 – 6 luni. Parte din plan, defineste actiuni prin care oamenii sa inteleaga cat mai bine provocarile externe pe care le intampina echipa, relevanta lor si ordinea importantei. Reaminteste ca profesionalismul si disciplina in executia pasilor individuali din plan este responsabiltatea personala a fiecaruia. Reaminteste ce inseamna pentru tine un team player ideal si ce comportamente inseamna asta.
-
Defineste rutine, monitorizeaza si apreciaza micile progrese
Defineste rutine prin care sa monitorizezi si sa apreciezi micile progrese ale echipei ca intreg. Asigura-te ca procesele de baza prin care echipa poate obtine rezultatele urmarite sunt executate bine (ex. sedintele de lucru si procesele de decizie, intalnirile de briefng si de debriefing, conducerea sedintelor fara prezenta ta, conversatiile de feedback reciproc intre colegi, etc). Fa-ti timp sa ai si momente personale cu fiecare om din echipa pentru a-l indruma cand iti solicita sprijinul si ca sa te simta aproape. Defineste rutine evaluare si calendarul acestora. Construieste procese sau sprinturi care scot echipa din zona de confort pentru ca intregul grup sa-si intareasca rezilienta si agilitatea.
Continua sa te consulti cu partenerul pe care ti l-ai ales la inceputul procesului. Cere-i feedback constant si frecvent ca sa-ti reglezi leadership-ul fata de echipa, solicita-i idei si consulta-te cu el privind actiunile relevante din plan.
Misiunea ELP:
Sa descopere si sa sprijine lideri cheie care vor sa creasca, care vor sa deschida un nou capitol in evolutia lor, carora le pasa de organizatiile din care fac parte si care doresc sa dezvolte alti lideri!
-
Dezvolta abilitatile membrilor echipei de a purta intre ei conversatiile dificile de responsabilizare reciproca, intr-un stil constructiv
O echipa care nu functioneaza are multe situatii tensionate sau evita sa vorbeasca despre elefantul din camera. Rezultatele sunt sub asteptari si nici procesele de lucru nu functioneaza. In astfel de conditii este foarte simplu sa cauti vinovati. Lucru care va aduce si mai multe probleme echipei.
Este un moment bun ca oamenii sa invete sau sa-si imbunatateasca competentele de a purta sub presiune conversatii dificile, dar constructive. Regula privind utilizarea structurii specifice acestor conversatii ar putea sa apara chiar si in team-charter-ul echipei. Este recomandarea mea. In acest fel, poate creste dorinta oamenilor de a coopera si de a gasi impreuna solutii pentru echipa. Pentru a stapani aceste conversatii in practica oamenii trebuie sa stie o regula cheie. “Cand” si “cum” ar trebui sa asculte, sa-si arate cu onestitate curiozitatea si interesul in timpul unei interactiuni, “cand” si “cum” sa fie directi in prezentarea perceptiei personale. Dozarea potrivita a celor 2 componente ale conversatiei aduc deschidere, sprijin reciproc si cooperare. Lipsa de pregatire in a folosi aceste conversatii va alimenta tensiunile si va bloca rezolvarea problemelor echipei.
Ca manager, pe care din aceste lucruri le stapanesti si le utilizezi deja? Dar echipa ta? La care din ele trebuie sa mai lucrezi? Dar echipa ta?