[Meet the trainers] Iulian Olariu: “Nevoia de leadership de calitate este una uriasa in tara noastra. Noi nu avem inca mentalitatea de a-i dezvolta pe ceilalti si deschiderea de a-i sprijini pe cei din jur”

De 12 ani in echipa Human Invest si cu o experienta de peste zece ani in domeniul trainingului si dezvoltarii angajatilor, Iulian a lucrat pana in prezent cu peste 10.000 de angajati. Il vei gasi ca facilitator in programele de referinta Ken Blanchard (Leadership Situational®II Experience, First-Time Manager si Optimal Motivation) sau in programe de training ce urmaresc devoltarea eficientei personale (Time Management) si imbunatatirea capacitatilor de comunicare (Impact Presentations, DiSC Self-Management & Collaboration). “Cel mai tare ma motiveaza oamenii care vor sa invete”, spune Iulian, pentru care parcursul profesional a fost definit de invatarea si dezvoltarea profesionala continua. Va invitam sa-i descoperiti povestea si lectiile invatate de-a lungul timpului, din perspectiva de facilitator Human Invest. 

Cand si cum ai ajuns sa faci parte din echipa Human Invest?

Am cunoscut o mare parte din trainerii Human Invest in perioada 2003-2006 in cadrul conferintelor AIESEC la care participam. Workshopurile sustinute de catre Human Invest erau printre cele mai apreciate si ieseau mereu in evidenta. Impactul pe care le generau si energia cu care plecam de acolo ma fascinau. Oamenii aceia erau pentru mine un model si imi doream sa pot face ceea ce fac si ei. Certificarea ca trainer in programul Student Leadership Challenge din 2005 m-a adus deja cu un pas mai aproape de Viorel si restul echipei. In vara lui 2006 imi incepeam cariera in Human Invest, iar cei care ma inspirau imi erau acum colegi si ii intalneam la birou.

Cum ai descrie parcursul tau profesional de pana acum?

Unul care ma implineste tare mult. Am inceput foarte devreme sa fac ceea ce imi place si nu am avut de atunci niciun moment in care sa imi doresc altceva. Din 2006 si pana in prezent, programele de invatare pe care le facilitez s-au schimbat mult, au evoluat si au atins gradul de maturitate si calitate pe care mi-l doream. Si astea sunt alte doua cuvinte care ma caracterizeaza si care cred ca vorbesc in egala masura si despre parcursul meu profesional: invatare continua si maturizare.

Ce te-a facut sa devii facilitator?

Un proiect de training la care am participat in primul an de facultate a avut un impact urias asupra mea. Acesta este si motivul pentru care cred atat de mult in meseria pe care o am. Un an mai tarziu am fost Project Manager din dorinta de a organiza aceeasi experienta pentru alte persoane. Iar la editia urmatoare, sustineam primul meu training cu scopul de a-i influenta mai departe pe ceilalti si de a contribui la dezvoltarea lor asa cum si cineva a contribuit in trecut la dezvoltarea mea. Aceasta este misiunea pe care o port si astazi. Invatarea este atat preocuparea mea principala, cat si una din valorile mele cheie. Iar daca prin lucrurile pe care le invat pot sa ii sprijin si pe ceilalti sa faca mai bine, sa aiba o viata mai buna, pe mine asta ma face fericit. Nicio alta meserie nu mi-ar aduce mai multa implinire si satisfactie.

Care sunt cele mai mari provocari din rolul de facilitator?

Lista de provocari este mare si constanta. Una dintre preocuparile acestui moment este despre cum sa duc invatarea dincolo de clasa. Cum sa fac ca aspectele din training sa devina in timp scurt si cu efort minim o noua practica pentru cei care participa. Ma preocupa sa aduc valoare adaugata participantilor prin intalnirile pe care le avem si incerc sa acopar si sa ma potrivesc cat mai bine cu nevoile celor care invata.

Si as mai mentiona doua provocari carora le acord o atentie speciala: gestionarea propriei energii si “lupta” cu presiunile din afara procesului de invatare. Este important ca facilitator sa ai o energie buna, la cote ridicate in orice moment pentru a sustine invatarea. Iar alteori, urgente de moment din business ii pot foarte usor distrage pe participanti si atunci, rolul tau ca facilitator, este sa gestionezi cat mai bine aceste momente.

Care sunt lucrurile esentiale pe care le-ai invatat din acest rol?

Invat sa ascult. Doar asa pot sa ii sprijin cat mai bine pe cei cu care lucrez. Incerc in egala masura sa fiu un bun practician. Nu as recomanda niciodata solutii pe care nu le-am testat sau idei care nu pot fi transpuse usor in practica.

Am mai descoperit ca invatarea este un proces de durata care functioneaza mult mai bine daca esti insotit si pentru care trebuie sa-ti dai voie sa fii vulnerabil, sa accepti inainte ca vrei si poti sa faci mai bine.

Esti unul dintre facilitatorii de baza din Romania pentru programele de leadership ale Blanchard (Situational Leadership II Experience, Self Leadership, Team Leadership). Cum ai descrie liderii din prezent? Care sunt cele mai mari provocari pe care le au in acest moment?

Am vazut de la cei mai multi dintre ei semnale foarte clare ca sunt preocupati de oamenii lor si vor sa contribuie la dezvoltarea echipelor pe care le conduc. Vad manageri preocupati in egala masura de obiective si rezultate, dar si de oameni. Iar pentru acestia, o preocupare constanta este sa gaseasca timp pentru conversatiile de dezvoltare. Timpul alocat fiecarui om din echipa si frecventa intalnirilor unu-la-unu sunt cele mai mari provocari pe care le vad. Echilibrul intre activitatile operationale si conversatiile de dezvoltare este unul fin, iar cel de-al doilea aspect are mereu de suferit.

Care crezi ca este cea mai mare lectie de leadership pe care managerii de azi din Romania trebuie sa o invete?

Nevoia de leadership de calitate este una uriasa in tara noastra. Noi nu avem inca mentalitatea de a-i dezvolta pe ceilalti si deschiderea de a-i sprijini pe cei din jur. Cred ca o lectie de leadership importanta este constientizarea faptului ca liderul este in sprijinul echipei si nu invers.

Iar a doua lectie importanta pentru orice manager din Romania este sa nu uite sa ofere apreciere. Una dintre nevoile de baza ale fiecarui om este ca cineva sa-i recunoasca efortul si sa-i aprecieze contributia. Asta cred ca trebuie sa invete managerii sa faca. Natural, onest si frecvent. Traim intr-o cultura competititva in care doar rezultatele extraordinare sunt recunoscute. Mostenita si de la parintii care nu s-au declarat multumiti decat atunci cand copilul lor a fost cel mai bun. Dar nu poti sa fii cel mai bun de fiecare data. Asta pune pe tine o presiune fantastica. Si nu iti lasa niciun spatiu sa poti gresi. Intrebarea este cum poti sai fii astazi mai bun ca ieri? Imbunatatire continua si nu competitie inutila. Si apreciere constanta a fiecarui pas din progres.

Cum vezi tu viitorul in leadership si in piata muncii? Ce crezi ca se va schimba in viitorul apropiat?

Leadershipul va deveni mult mai informal. Organizatiile vor deveni tot mai orizontale si antreprenoriale. Iar managerul ca functie de a conduce oamenii va disparea. Indivizii si echipele se vor autoreglementa si liderii vor deveni coachi, specialistii – mentori si fiecare va avea in diverse ipostaze aceste roluri parte din fisa postului.

Esti facilitator si pentru programul Optimal Motivation. Ce te motiveaza pe tine?

Cel mai tare ma motiveaza oamenii care vor sa invete. Cand sunt intr-un spatiu cu oameni procupati sa faca mai bine, sa se dezvolte si sa treaca la urmatorul nivel am o motivatie fantastica de a-i sustine si sprijini si de a invata impreuna cu ei.

Ce inseamna un time management bun?

Un time management bun te sprijina sa-ti gestionezi energia pentru a obtine rezultatele relevante. Iar asta presupune claritate cu privire la ceea ce vrei sa obtii, capacitatea de a filtra si prioritiza, disponibilitate pentru asumare si planificare si gestionarea energiei prin obiceiuri productive.

Ce sfaturi le-ai dat persoanelor care nu au notiunile de baza de time management?

Sa-si clarifice ce este cu adevarat important pentru ei pe toate planurile si sa isi faca spatiu pentru asta in programul lor.

Cum arata programul tau intr-o saptamana? Care e cea mai mare provocare pentru un facilitator, din punct de vedere al time management-ului?

In medie 2-3 zile sunt in sala de curs facilitand unul dintre programele mele, imi petrec o zi cu intalniri la clienti si activitati complementare si aloc o zi pentru invatare sau dezvoltarea sesiunilor de training.

Din punct de vedere time management, provocarea este sa tin in echilibru toate rolurile si sa pastrez procentul de timp alocat asa cum l-am descris mai sus. Nu-mi iese de fiecare data, asta si pentru ca activitatea de training are o oarecare sezonalitate. Si atunci mi-am adaptat ritmul si activitatile corespunzator.

Si cum spuneam mai sus, gestionarea energiei este elementul critic la care ma uit cu cea mai mare atentie. Activitatea de training necesita din plin multe tipuri de energie si este important ca trainer sa te asiguri ca ai mereu rezerve suficiente pentru a-ti face treaba la cel mai inalt nivel.


Quiz:

  • Cartea recomandata: Susan Fowler – Noua știință a motivării
  • Liderul pe care il urmaresti si de ce: Il urmaresc cu mare atentie pe Ken Blanchard. Ma inspira si ma regasesc in tot ceea ce transmite. Am pixul in mana si imi iau notite de fiecare data cand il ascult. Simt ca am atat de multe de invatat de la el. As mai mentiona si pe Simon Sinek si Dan Rockwell. Ii gasesc pe amandoi pragmatici si cu idei excelente.
  • Cel mai bun sfat pe care l-ai primit vreodata: pentru mine cel mai bun sfat a fost o intrebare, intrebare pe care mi-a adresez si acum cand sunt in cautarea unui raspuns: Care sunt cele trei optiuni pe care le ai?
  • Motto: Nu am un motto, ci convingerea ca oamenii sunt definiti de competenta si caracterul lor, iar cu cat ai mai multa grija de cele doua, cu atat vei fi mai valoros pentru cei din jurul tau.