Leading Virtually – Competentele de coaching si mentoring sunt acum esentiale

In criza financiara din 2009 Human Invest a schimbat modelul de business si nu a fost o tranzitie simpla. Ne obisnuiseram timp de 10 ani sa fim mai tot timpul impreuna la birou, vedeam la vremea aceea doar avantajele acestui lucru, era un semn de unitate a echipei, dar nu eram suficient de maturi pentru a intelege si costurile subtile implicite.

Provocarile lui 2009 m-au scuturat suficient de bine pentru a intelege pana la urma ca daca voi continua sa fac lucrurile la fel, firma nu va avea o viata lunga. Printre multe alte schimbari pe care le-am facut, una a fost esentiala: biroul s-a transformat intr-un “hub”, un loc in care lucra zilnic doar echipa de suport, iar echipa de consultanti venea la birou doar pentru diverse meeting-uri (cand nu le tineam in afara biroului), sa-si salute colegii si pentru alte aspecte administrative. Iar eu a trebuit sa incep sa invat cum sa conduc de la distanta!

Cred ca reactiile pe care eu le-am avut la inceput au fost identice cu cele pe care le-au avut acum in pandemie cei care au experimentat pentru prima data management-ul remote, in mediul virtual: cum controlez si cum stiu ca oamenii isi fac treaba? Muncesc ei cat ar trebui sa o faca si pentru cat sunt platiti? De ce n-am primit inca niciun semn cand stiu ca sarcina trebuia sa fie deja terminata, iar eu nici nu o revizuisem inca? Cum mentin atentia oamenilor pe valorile comune si pe rezultatele comune urmarite? Cum vor evolua relatiile dintre colegi atat cat nu se mai intalnesc zilnic fata-in-fata? Vor mai colabora la fel de bine? Ochii care nu se vad se uita!  Cu un profil ca al meu, am avut multe momente de frustrare si neliniste!

In plina pandemie, managementul remote, in mediul virtual, aduce acum provocari diferite decat cele din 2009 pentru majoritatea angajatilor si organizatiilor. La cateva luni dupa ce in primavara lui 2020 multi dintre noi ne-am mutat in mediul virtual – cu zeci de interactiuni virtuale saptamanale – managerii incearca sa descopere cum sa conduca astfel incat sa  simta ca sunt lideri buni pentru echipa lor, sa aiba satisfactia ca isi indeplinesc misiunea. Iata mai jos trei arii pe care le sugerez sa se concentreze pentru un bun management remote.

Aratati ca sunteti prezenti in echipa si tineti cont de stilurile diferite de lucru ale oamenilor

E usor sa fii absent ca lider din viata echipei tale: o minte ingusta si ignoranta, lipsa de empatie si dispretul ascuns inteligent in spatele pozitiei, indiferenta la solicitarile de ajutor mai firav exprimate, insensibilitatea la diferentele stilurilor de lucru, centrarea pe sine, ar putea sa-i faca pe manageri doar sa mimeze prezenta in interactiunile virtuale cu echipa lor. O prezenta autentica pleaca de la reconectarea managerilor cu valorile lor constructructive si se manifesta prin conversatii atent structurate in functie de preferintele si stilurile oamenilor. Managerii care au obiceiul de a cere feedback privind modul in care conduc se adapteaza mai repede, isi usureaza munca, invata sa ofere feedback la randul lor, castiga mai rapid sustinerea de care au nevoie, iar angajamentul oamenilor creste. In plus, cand angajatii vad un astfel de exemplu la managerul lor, vor sti cum sa ceara si sa primeasca constructiv feedback-ul de la cei care ii conduc.

Managementul remote, de la distanta, in mediul virtual, cere curiozitate sincera pentru oameni, compasiune si curaj la nivele mai inalte decat cele la care lucram fata in fata. Stabiliti-va o intentie constructiva inainte de a incepe o sedinta sau o intalnire “one-to-one”, alegeti limbajul potrivit pentru un impact pozitiv si gasiti motive pentru a aprecia diferentele dintre oameni. Doar asa tonul vocii si atitudinea pe care le aratati va vor ajuta sa fiti liderul care doriti sa fiti.

Sprijiniti si cultivati in echipa un spirit de comunitate

Construirea increderii si cultivarea ei constanta sunt fundatia unei comunitati sanatoase si functionale, a unei echipe care pune in valoare oamenii buni. In mediul virtual, managerii nu trebuie sa fie preocupati de construirea increderii doar intre ei si membrii echipei, ci sa faciliteze constient acest lucru si intre membrii echipei. Si trebuie sa stie sa faca asta mai proactiv si mai bine decat o faceau prin interactiuni fata in fata.

Descoperiti-va punctele tari care va ajuta la cultivarea increderii reciproce in echipa. Invatati cum sa folositi tehnologia pe care o aveti la dispozitie pentru a dezvolta colaborarea intre oameni si a celebra succesele in mediul virtual. Invatati sa stapaniti si sa purtati conversatiile care ii implica pe oameni si le cresc angajamentul pentru pentru scopul comun. Construiti-va practici care sa creeze interactiuni relevante intre membrii echipei cand managerul nu este de fata, agreati regulile de lucru in echipa prin care fiecare membru sa fie responsabil de implicarea celorlalti colegi. Leadership-ul si dezvoltarea spiritului de comunitate intr-o echipa sunt procese de care sunt responsabili toti membrii unei echipe, nu e o povara care sta doar pe umerii managerului!

Ingrijiti-va de progresul profesional al celor din echipa si sustineti-le performanta

Chiar si pana a incepe pandemia, studiile globale si locale din ultimii ani aratau ca unul din pricipalii factori ai nivelului scazut de angajament si initiativa al oamenilor din organizatii este preocuparea scazuta a managerilor pentru evolutia si progresul profesional a angajatilor. Managementul remote, in mediul virtual, ar putea accelera aceasta tendinta cu consecinte directe negative asupra nivelului de implicare a angajatilor. Pentru a preveni acest lucru, invatati sa aratati, chiar si in mediul virtual, ca sunteti preocupati de evolutia in cariera a celor pe care ii conduceti, ghidandu-le prin conversatiile potrivite procesul de invatare si dezvoltare profesionala.

Cat despre managementul perfomantei in mediul virtual, monitorizati mai mult rezultatele agreate decat activitatile. Solicitati oamenilor sa spuna ei insisi, explicit, cum au de gand sa finalizeze sarcinile la care s-au angajat. Sumarizati apoi pasii pe care i-ati auzit si invitati-i sa va confirme ca ati inteles bine. Un raspuns scurt “Da, o sa fac ce mi-a spus” nu inseamna prea mult fara “Iata cum voi face”. Competentele de coaching ale managerilor sunt esentiale pentru a monitoriza si a crea in mediul virtual un proces de responsabilizare. Folosirea unor intrebari de tipul “Cum vom sti ca progresam asa cum ne-am propus?” sau “Cum vom redresa lucrurile cand vom devia de la plan?” sunt parte din sistemul de monitorizare si sustinere a performantei de care este responsabil fiecare manager.

Mentinerea angajamentului fata de rezultatele urmarite si productivitatea individuala, sentimentul de marginalizare fata de interactiunile relevante din organizatie, sentimentele de oboseala, stagnare si ratarea unor sanse de evolutie profesionala sunt printre cele mai frecvente provocari ale angajatilor care lucreaza remote, singuri, de la distanta. Managementul remote cere atat un efort suplimentar angajatilor din organizatiile care nu aveau astfel de practici, cat si competente mai bune de leadership si self-leadership. Cum managementul remote va deveni in curand o practica fireasca in piata fortei de munca, faceti-va un plan de invatare pentru a deveni un lider bun si in mediul virtual!


Virtual Briefing | Leading Virtually – 29 iulie

Daca ar fi sa te gandesti la provocarile pe care le-ai avut lucrand cu echipa in mediul virtual, de la distanta, care sunt reusitele pe care le-ai avut pana acum? Cum ai construit incredere, aliniere la un scop comun si energia necesara pentru a produce rezultate pe care le doreai?

Leading Virtually este programul conceput de partenerul nostru The Ken Blanchard Companies (KBC) pentru managerii care vor sa invete cum pot imbunatati conectarea cu membrii echipelor lor si mai ales sa-i sustina in a-si creste satisfactia si productivitatea muncii lucrand la distanta. Conducerea echipelor in mediul virtual poate fi de multe ori plina de provocari, fie ca vorbim despre a intelege ce se intampla cu membrii echipei atunci cand nu suntem fata in fata, sau de limitarile in a observa indiciile nonverbale. Scopul acestui eveniment este de a va familiariza cu structura si cu continutul programului.

Programul Leading Virtually este centrat pe 3 practici de leadership cheie: prezenta si atentia (structurarea conversatiei pentru impact maxim si respectarea preferintelor de lucru ale celorlalti), dezvoltarea comunitatii (construirea increderii si a relatiilor de sprijin reciproc, atitudinea pozitiva si implicarea tuturor membrilor echipei folosind tehnologia disponibila), sustinerea progresului profesional al membrilor echipei (cum spijini creativitatea in rezolvarea problemelor si autonomia in randul membrilor echipei, cum ii ajuti sa evolueze in cariera lucrand de la distanta).

  • Gazda evenimentului: Cristina Opran, Senior Consulting Associate Human Invest
  • Invitat: Florentina Vasiliu, Director – HR Operations & Delivery Conduent Romania

INSCRIE-TE AICI IN EVENIMENT