Adaptarea la schimbare prin intoarcerea la elementele de baza

Atunci cand vrem sa avem o abordare sistemica in adaptarea la schimbare trebuie sa tinem cont de legaturile intre componentele care alcatuiesc sistemul si cum acestea se pot sustine. Chiar si atunci cand trece printr-o operatie, o interventie chirugicala – procesul de recuperare a pacientului este direct influentat de sanatatea, de vitalitatea “sistemului”. Tinand cont de aceste lucruri, putem fructifica constructiv schimbarile si transformarile prin care trecem, in favoarea noastra si a comunitatilor in care lucram si traim. Adaptarea la schimbare cere cultivarea constanta a unor dimensiuni esentiale. Care sunt insa parghiile cele mai eficiente pe care sa punem accent pentru o eficienta sporita? Ce teme sa alegem daca ar fi sa prioritizam?

In luna septembrie a avut loc una din intalnirile recurente ale comunitatii trainerilor interni ai clientilor nostri din Romania certificati Blanchard. In acesta intalnire am discutat si care sunt temele care apar frecvent pe agenda de dezvoltare si invatare in diferite organizatii.

Numesc doar cateva dintre acestea, asa cum au fost ele spuse si exprimate de participanti: “Future ready/ a fi rezilient pentru a intampina viitorul”, “Gestionarea incertitudinii, a schimbarilor/ Change readiness”, “Stabilirea obiectivelor/ Alinierea cu obiectivele echipei si ale organizatiei”, “Colaborare/ Team work”, “Empowerment si asumarea responsabilitatii/ Accountability Intraprenoriat/ luarea initiativei”, “Siguranta psihologica & Inteligenta emotionala”, “Construirea de aliante si parteneriate. Leading without authority”, “Personal branding/ cum sa te pui in valoare mai bine/ Presentation skills”.

Analizand ulterior aceasta lista, reflectam zilele acestea la legaturile dintre aceste teme. Poate parea o lista lunga sau niste teme disparate, dar de fapt aceste subiecte sunt foarte conectate, avand in vedere ca practic ne uitam la acelasi sistem din unghiuri diferite. Atunci cand vrem sa avem o abordare sistemica trebuie sa tinem cont de legaturile intre componentele care alcatuiesc sistemul si cum acestea se pot sustine astfel incat schimbarile si transformarile prin care trecem sa le folosim constructiv si generos in favoarea noastra si a comunitatilor in care lucram si traim. Care sunt parghiile cele mai eficiente pe care sa punem accent pentru o eficienta sporita? Ce teme sa alegem daca ar fi sa prioritizam? Cu ce incepem mai intai?

Adaptarea la schimbare cere cultivarea constanta a unor dimensiuni esentiale

Momentele de reflectie de care vorbam mai sus, m-au dus la gandul ca fiecare din temele de mai sus si din temele solicitate de catre clientii nostri anul acesta are legatura cu schimbarea! 

Cu totii ne planificam proiecte si totul se da peste cap cand ne asteptam mai putin. Avem un plan de business si grupul decide alta directie. Procesele sunt stabilite, insa focusul pentru anul viitor devine altul, targetul se mareste cu un procent semnificativ. Avem o echipa manageriala functionala, dar dintr-o data CEO-ul a fost schimbat atat la nivel de grup, cat si local. Avem un eveniment important, insa copilul face febra si nu mai poti participa!

Adaptarea la schimbare a devenit astfel o capacitate tot mai relevanta! Pentru a avea aceasta capacitate de adaptare la schimbare avem nevoie sa cultivam patru dimensiuni esentiale: curajul, curiozitatea, rezilienta si practicile de mindfulness.

Si cum devenim mai rezilienti, atunci cand exteriorul ne arunca tot felul de “mingi neasteptate”, cu o viteza tot mai rapida? Punctul de baza de plecare pentru dezvoltarea rezilientei individuala este constientizarea succeselor anterioare si a punctelor forte, astfel incat sa putem depasi provocarile curente. De asemenea, cand ai valori clare si un scop clar, un reper la care sa te poti intoarce – filozofia ta despre vata si credinta pe care o ai, o practica spirituala sau valorile personale – acestea iti pot da energie proaspata si pozitiva, incredere si forta cand lucrurile se schimba, cand nimic nu mai este cum era.

Alegerea motivatiilor potrivite pentru care facem ceea ce facem ne ajuta sa traversam mai bine perioadele dificile: scopul si valorile sunt parghiile cele mai importante pentru a trece de la motivatii de calitate scazuta, la cele de calitate ridicata si sa obtinem astfel vitalitatea, prospetimea si atitudinea constructiva de care avem nevoie!

Practicile de mindfulness iti cresc capacitatea de a recunoaste si intelege anumite reactii emotionale, a le reincadra pentru a putea avea o reactie mai potrivita in fata schimbarii. Te ajuta sa te cunosti mai bine pe tine insuti si a-ti intelege niste tipare de gandire, tipare care poate te-au ajutat pana acum, insa de acum incolo nu mai iti sunt necesare. De asemenea, curiozitatea si curajul sunt componente esentiale ale unei capacitati conversationale constructive sub presiune si cand mizele personale aduse de schimbarile prin care trecem sunt mari: sa cauti sa asculti, sa intelegi ce se intampla si sa transmiti ce te preocupa, sa impartasesti idei si perspective. Capacitatea de a comunica celor din jur preocuparile tale legate de schimbari este esentiala: pentru ati crea conditii mai bune de adaptare si pentru a fructifica o adversitate in scopul maturizarii personale.

CURS OPEN: Conversational Capacity – F2F Classroom, Bucuresti

Cultivarea zilnica in echipa a increderii reciproce ofera contextul critic pentru a-ti dezvolta adaptarea la schimbare

Cand construiesti constant incredere reciproca cu colegii din echipa faci fata mai usor schimbarilor rapide. ​Cand ai provocari care te scot “din joc” – conteaza cine iti preia “mingile” in locul tau. Aici conteaza cat de mult ai investit in relatia cu membrii echipei tale – indiferent de postura (coleg, manager). Daca “banca increderii” este una ridicata, daca calitatea relatiei este buna – lucrurile vor functiona mai usor. Si nu este vorba doar de ajutorul efectiv – ci de sprijinul moral, empatic sau de orice alta natura atunci cand treci printr-o perioada dificila.

Daca nu ai fost un “team player” de incredere e posibil ca oamenii sa fie indiferenti sau pasivi: “da, fac, dar mai incolo”, “am alte prioritati”, “nu am timp acum” etc. Cand un jucator dintr-o echipa de sport se accidenteaza – e important ca altcineva echipa sa fie pregatita sa preia, sa continue meciul, fara a se simti o diferenta in teren, fata de clienti sau stakeholderi. O echipa de succes are nevoie de un spirit de team player, nu are nevoie de vedete, de persoane motivate sa iasa in fata, de propriul ego. Pentru mine, a fi un bun team player inseamna sa fii in acelasi timp un “servant leader pentru colegii tai: nu este despre tine, ci despre ceilalti si echipa ca intreg, cum ii poti sprijini mai bine astfel incat rezultatul dorit sa fie atins.

Chiar si atunci cand trece printr-o operatie, o interventie chirugicala – procesul de recuperare al pacientului este direct influentat de sanatatea, de vitalitatea “sistemului”. Cu cat corpul este mai sanatos, cu atat revenirea este mai usoara! Nu putem fi suficient de pregatiti pentru incercari mari daca nu avem bazele solide si nu stapanim bine pasii de baza!

Altfel spus: “Nu te teme de cel care a exersat 1000 de lovituri o singură data, ci de cel care a exersat o singura lovitură de 1000 de ori”.