The Leadership Lab: Beyond Training

“Program de training” – Expresia reflecta la aparitia ei in lumea de business, in anii ’60-’70, componenta de instruire a unui program de dezvoltare. Astazi, cand un client solicita un “program de training”, acesta se asteapta ca programul sa contina si alte componente, nu doar instruire. Care ar fi cateva din aceste componente? Cat de important este rolul lor? Ce impact are o investitie facuta doar intr-o componenta de tip “instruire”? Gasiti in acest articol, cateva din lectiile noastre privind rolul mai multor componente critice pentru un program de dezvoltare si de ce instruirea nu este suficienta!

Componenta de instruire

Intr-un program de dezvoltare, componenta de instruire se refera la procesul prin care participantii dobandesc cunostinte noi, inteleg concepte esentiale si, in primul rand, exerseaza abilitati relevante pentru obiectivele lor. Instruirea pentru dezvoltarea competentelor de leadership poate fi facuta prin metode diverse, cum ar fi: serii de role-play-uri cu feedback si debriefing (exersarea ascultarii, exersarea conversatiilor de evaluare a performantei sau exersarea intrebarilor de reincadrare pentru cresterea calitatiii motivatiei), exercitii in echipa (exercitii de luare a deciziei de catre manager impreuna cu echipa sa) sau individuale (exersarea unei prezentari).

Componenta de instruire contribuie in proportie foarte limitata la punerea in practica a competentelor urmarite a se dezvolta. Cine se asteapta ca dupa 1 sau 2 zile de instruire sa ii vada pe participanti ca stapanesc punerea lor in practica – nu este realist! Componenta de instruire este foarte necesara, dar nu si suficienta – consolidarea si punerea in practica necesita un efort coerent de sprijin si sustinere. Altfel organizatiile nu se vor alege cu mare lucru.

Alte componente critice ale unui program de dezvoltare

Experienta celor 25 de activitate in acest domeniu ne-a aratat care sunt cele mai utile componente, indispensabile intr-un proces de stapanire a unor competente, de stapanire a unor procese si mijloace de lucru si in procesul de utilizare a acestora in practica.

Sesiunile de Action Learning

Sesiunile de Action Learning sunt intalniri de lucru structurate in care participantii rezolva probleme reale din business in timp ce isi dezvolta abilitati de leadership, colaborare si gandire critica. Aceste sesiuni combina invatarea prin actiune cu reflectia si feedback-ul si constituie o metoda eficienta pentru echipe de seniori care au putin timp pentru training traditional.

Ele se regasesc in majoritatea programelor noastre coerente de leadership si sunt, de departe, favoritele participantilor nostri! Pentru echipe de middle si senior management, clientii cu care lucram de multi ani au renuntat incet incet la „continuturi” („less is more”) si ne solicita tot mai frecvent programe care contin intr-o proportie mare sesiuni de Action Learning.

Sesiunile de Peer-to-Peer Coaching

Peer-to-Peer Coaching este un proces structurat de lucru in care participantii invata unii de la altii prin conversatii ghidate, oferindu-si suport reciproc, perspective noi si feedback valoros. Acest tip de coaching este diferit de coaching-ul formal, deoarece nu implica un coach profesionist, ci se bazeaza pe invatarea colaborativa intre colegi cu experienta similara.

In programele noastre de leadership development participantii beneficiaza de astfel de activitati atunci cand se pregatesc pentru situatii specifice din viata lor de business de zi cu zi si se indruma reciproc incat sa gaseasca cele mai bune solutii si cea mai buna abordare. Lucrand in acest stil cu colegii de program, ei pot descoperi perspective si unghiuri care le scapa, se pot inspira prin momente de reflectie, isi pot creste angajamentul pentru a trece la o actiune de imbunataire printr-un nivel mai mare de responsabilizare adus de aceste conversatii

Sesiunile de Appreciative Inquiry

Appreciative Inquiry (AI) este o metoda orientata spre descoperirea si amplificarea punctelor forte ale unui grup, ale unei echipe sau ale unei intregi organizatii. In programele de leadership development, AI ajuta managerii sa adopte o perspectiva pozitiva, sa construiasca pe ceea ce functioneaza deja bine si sa defineasca pe acetse baze, prin colaborare, solutii si actiuni pentru viitor.

In Human Invest ne imaginam si desenam rar programe de dezvoltare care sa nu contina sesiuni cu AI! De cele mai multe ori impactul lor este peste asteptarile participantilor si ale sponsorilor programelor. Cum sa nu fie asa, cand ele contribuie la o mentalitate mai constructiva, mai pozitiva, mutand atentia de la probleme la oportunitati, la solutii si la puncte forte. Aceasta componenta imbunatateste colaborarea in grupuri, echipe si orgnanizatie prin faptul ca participantii identifica resurse noi si apreciaza contributiile fiecarui membru!

The Leadership Lab – Beyond Training, 11 Aprilie

Coaching-ul Individual – ca parte a programelor de leadership development

Coachingul individual in leadership development are rolul de a-i sprijini pe managerii participanti sa isi dezvolte abilitatile sau sa isi clarifice obiectivele, sa isi depaseasca eficient blocajele sau sa fructifice oportunitatile din jur, sa-si creasca nivelul de claritate sau sa ia o decizie mai buna dintr-o paleta mai mare de optiuni.

Coaching-ul individual se poate regasi de-a lungul intregului program. La inceput (ex pentru definirea scopului participarii si a temelor individuale de lucru sau in sesiunile de debriefing ale unor feedback-uri360, etc), de-a lungul programului (ca asistenta in accelerarea punerii in practica a competentelor exersate in curs, etc), fie la final – ca mijloc de cristalizare si de capitalzare a principalelor lectii sau ca mijloc de amplificare si extindere a acestora.

Asa cum vedeti, intr-un program de training, in comparatie cu celelalte componente, instruirea este componenta care are cea mai putina legatura cu realitatea de zi cu zi a participantilor. Celelalte componente sunt cele care genereaza sentimente reale de progres, de eficacitate si de evolutie in viata de business de zi cu zi, pentru ca participantii ies din „laborator”, lucreaza cu propriile lor realitati, ambitii si provocari, si se bucura de succes real!