Leading for Recovery – Recomandari pentru managerii la inceput de drum

In acest interviu, colega noastra Andreea Gheorghita le ofera cateva recomandari esentiale celor care se afla de curand in primul lor rol de manager si trebuie sa-si conduca acum echipele care lucreaza remote. Care sunt abilitatile manageriale pe care managerii sa si le imbunatateasca? Ce a invatat ea in aceasta perioada? Cum si-ar putea oamenii ajusta mindset-ul? 

Care sunt – din punctul tau de vedere – cateva din provocarile cu care ai vazut ca se confrunta acum, facand remote management, cei care sunt de curand intr-un rol managerial (first-time managers)?

Cred ca provocarile din aceasta perioada ale celor care sunt nevoiti sa conduca o echipa remote sunt in mare masura similare atat pentru managerii mai experimentati, cat si pentru cei care se regasesc de curand intr-un rol managerial. Cu toate acestea, managerii mai putin experimentati simt o nevoie mai mare de control si se raporteaza cu mai multa anxietate la aceasta coordinare la distanta.

La debutul unei experiente manageriale, preocuparea principala este de a fi placut si acceptat de echipa, preocupare care se transforma intr-un efort sporit pentru a construi o imagine de lider in echipa, de a-si face vocea auzita in mediul virtual si in general, de a construi conversatii cheie de management. Exista, insa si reversul medaliei, deoarece in dorinta de a consolida aceasta imagine de lider pe un teren mai fragil din punct de vedere a increderii in sine, am observat ca acest profil de manageri se confrunta cu o mare dificultate in a lua decizii mai putin populare specifice acestei perioade de criza, si a le comunica echipei cu transparenta si incredere.

In mediul virtual, apare o nevoie si mai accentuata de a stabili cu claritate obiectivele si catre ce se indreapta echipa, de a mentine un nivel de angajament si entuziasm la nivel individual pentru membrii echipei si de a sustine in continuare autonomia si proactivitatea fiecaruia. Toate acestea, in cazul multor proaspat-deveniti manageri, nu vin la pachet cu un set de abilitati si o mentalitate foarte bine asezate pe fondul unei experiente de leadership, ci trebuie invatate si practicate zilnic mai intens decat in spatiul fizic.

Din interactiunile tale cu acest profil (first-time managers), care ar fi principalele abilitati pe care ar trebui sa le dezvolte pentru a-si sustine mai bine echipele in perioada de recovery care urmeaza?

Esential pentru business in perioada de recovery ar fi un bilant al crizei – ce a functionat bine in aceasta perioada, ce am pierdut, ce putem sa recuperam. Prezentul ne forteaza sa testam un nou mod de lucru care a functionat pentru multe dintre organizatii si care probabil ca va face parte din noul mod de lucru ale altora, astfel apare nevoia de a ne uita in zona de dezvoltare si invatare: cum ne putem creste competentele digitale atat la nivel de leadership, cat si la nivel de contributor individual? In continuare pentru noii manageri raman esentiale invatarea si practicarea celor 4 Conversatii de management bazate pe lectiile-cheie din The New One Minute Manager: Stabilirea Obiectivelor, Aprecierea, Redirectionarea si Sumarizarea. Perioada care va urma, in care vom reusi sa ne revenim si sa ne adaptam la noua realitate, rolul unui lider va fi unul esential in a sti cum sa clarifice asteptarile si prioritatile echipei, in a descoperi cum sa-si incurajeze si cum sa-si sustina colegii in noul mod de lucru.

In plus, m-as uita cum poate acest profil sa isi creasca calitatea parteneriatelor la locul de munca prin abilitati concrete, bazate pe competente de coaching si as pune aici accentul in special pe: ascultarea activa, pe explorarea permanenta a altor perspective si pe abilitatea de a construi incredere. Cred mai degraba in puterea colectiva a unui grup de oameni, decat in suma puterilor si capabilitatilor fiecarui membru al echipei.

In toate experientele de business m-am bazat intotdeauna si pe energia buna pe care o aduce o relationare mai stransa intre membrii unei echipe, un nivel mai mare de conectare prin care sa poti asculta cu adevarat, sa nu contesti opinia celuilalt (chiar daca nu esti de acord cu ea), ci doar sa o accepti ca pe o extindere de perspectiva. O echipa care functioneaza bine nu lasa loc de ego-uri puternice si, in acelasi timp, permite inclusiv liderului sa isi recunoasca propriile limitari si incapacitati, sa fie mai onest, mai curajos in a-si recunoaste propriile greseli si sa ceara mai frecvent ajutorul echipei.

Nu in ultimul rand, un pilon important in dezvoltarea unui tanar lider care sa isi poata sustine mai bine echipa in urmatoarea perioada, ar trebui sa ramana dorinta de a invata si de a se dezvolta. El trebuie sa se uite la ce e posibil intr-un orizont mai mare de timp si sa se dezvolte pe el insusi intr-un mod sanatos, prin reflectie si ajustare, pas-cu-pas.

Ce ai invatat tu – sa faci si sa nu faci – din experientele tale virtuale de colaborare cu echipa ta?

Din punct de vedere tehnic, sa am o conexiune buna la internet😊 si sa ma asigur ca sunt familiarizata cu platforma pe care lucram. In alta ordine de idei, as spune ca succesul unei intalniri virtuale este dependent de energia si entuziasmul participantilor, de gradul de implicare si de buna organizare a facilitatorului.

Am retinut cateva idei cheie din cartea “Time to Think” a lui Nancy Kline, care ma inspira si imi aduc aminte mereu de principiile unei intalniri de success, principii care se aplica cu siguranta si in mediul virtual, si anume:

  • Asigura-te ca fiecare dintre participanti are un timp suficient pentru a vorbi;
  • Incepe intalnirea cu o parte pozitiva a realitatii;
  • Identifica posibile convingeri care ne pot limita si pune intrebari de explorare care sa deschida perspective;
  • Imparte grupul in mici echipe de lucru pentru a oferi posibilitatea sa construiasca colectiv cat mai multe idei;
  • Permite in discursul fiecaruia atat adevaruri mai putin placute, cat si emotii personale, construind conditii pentru siguranta psihologica;
  • Incheie intalnirea intr-o nota pozitiva cu intrebari de tipul: “ce a functionat bine?”sau “ce am invatat unii de la altii?”

In contextul actual am invatat sa-mi adaptez ritmul de lucru la noua realitate, sa am grija de relatiile din jurul meu, sa nu lupt impotriva curentilor si pur si simplu sa lucrez in realitatea care este in controlul meu. In aceasta realitate, sa-mi gasesc cel mai mic pas pe care il pot face si prin care sa contribui la efortul colectiv al echipei mele!

Participati la evenimentele noastre viitoare pentru a descoperi idei care sa va inspire sa gasiti solutiile pe care le cautati sau vizitati pagina cu programele noastre online si facilitate virtualpentru a ne solicita o prezentare.