Leading for Recovery – Managerii din prima linie stiu cel mai bine cum sa gestioneze situatiile

Ovidiu Tunaru este Business Executive Officer Nestlé Professional – Romania, Bulgaria and Adriatic Region si lucreaza de peste 15 ani in Nestlé. Asa cum il cunosc eu, vad in el profilul executivului foarte activ, care trece cu usurinta de la conversatii pragmatice si creative necesare construirii strategiilor potrivite, la unele firesti, umaniste, care il ajuta sa castige sustinere in implementarea acestora.  Organizatia pe o conduce s-a asezat in sprijinul angajatilor si al partenerilor de business inca de la inceputul crizei sanitare. L-am invitat sa ne spuna mai multe despre cum isi conduce echipa in aceasta perioada.

Ai foarte multa experienta in rol de Executiv, in criza financiara din 2009 ai fost in prima linie. Care erau atunci ingrijorarile angajatilor? Care sunt cele asemanatoare cu cele de acum? Care ar fi cele diferite fata de criza prezenta? Ce lectii de leadership din anii 2009 – 2010 iti sunt acum de folos?

In 2009 cand a inceput criza si in Romania, conduceam o echipa de vanzari si ne ocupam de coordonarea distribuitorilor autorizati de Nestlé pentru canalul out of home/Horeca. Lucrurile aratau mult diferit de ce se intampla acum, singurele ingrijorari fiind recesiunea, scaderea veniturilor sau siguranta locului de munca. Astazi ne confruntam cu o criza pe care nu ne-am imaginat-o si este fara precedent pentru noi toti. Din fericire, business-ul NP in perioada 2008-2010 inregistra cresteri de 2 cifre, pur si simplu sfidam criza, chiar glumeam cu colegii pe aceasta tema. Eram foarte bine plasati in piata si eram in plina ascensiune, ne-am spus ca in orice criza exista oportunitati si exista unii care pierd si altii care castiga. Ce am invatat atunci si folosesc astazi cu echipa, dintr-un rol mult mai complex, este ca trebuie sa ramai optimist si lucid pentru a putea gestiona situatiile dificile. In aceste momente de panica, cand nimeni nu stie ce urmeaza, cred cu tarie ca este extrem de important sa ne pastram calmul, sa actionam rational si sa ne calculam bine urmatoarea miscare.

Criza poate insemna oportunitate, trebuie doar sa avem capacitatea de a o vedea in acest mod, de a ne plasa in zona celor invingatori, totul tine de noi, de perspectiva noastra asupra lucrurilor. Liderii au datoria sa ofere viziune, directie si suport in momentele critice, precum si incredere echipei ca pot face fata oricarei situatii.

Din pacate, insa, criza pe care o strabatem are si un puternic aspect umanitar, indiferent ca vorbim de persoanele care se imbolnavesc si care au nevoie de acces la ingrijire medicala si nutritie optima, de sistemul sanitar greu incercat care are nevoie de sprijin, de angajatii companiilor din prima linie care lucreaza din greu pentru a asigura aprovizionarea continua a consumatorilor si pana la partenerii care depind de produsele noastre.

Pentru ca ne desfasuram activitatea in cadrul Nestle Professional in segmentul de out of home, atentia noastra se duce si catre distributori si companiile mici si mijlocii care au fost sever afectate in aceasta perioada. De aceea, in aceasta perioada de criza, am decis sa contam pe sprijinirea partenerilor nostri, prin suspendarea platii chiriilor si oferirea de bunuri cu titlu gratuit, contribuind cu un capital de aproximativ 3 milioane de lei la sprijinirea activitatii lor si pentru anii viitori. Sunt mandru de faptul ca aceasta solidaritate s-a manifestat la nivel global, fiind instituit un fond de 500 de milioane de franci elvetiei pentru sprijinirea partenerilor nostri din out of home sub umbrela ”Always Open For You”.

Ce caracteristici ai vazut de-a lungul timpului ca au companiile si echipele executive care au curajul sa se uite mai departe decat sa supravietuiasca, care sunt acum prioritatile lor si unde isi investesc energia si resursele?

Am obesrvat ca fie companiile multinationale, fie antreprenori locali sau startup-uri, daca au avut o viziune clara si inainte de pandemie, reusesc si acum cu succes sa priveasca cu incredere in viitor si sa continue planurile de expansiune adaptate la noua realitate si noile comportamente ale consumatorilor. Cred ca actuala clasa de business din Romania are maturitate dobandita in cei 30 de ani de capitalism sa gestioneze aceasta criza nemaiintalnita, chiar sa modeleze business-ul mai bine decat in trecut. Dupa cum observam, totul a migrat in online si digitalizarea firmelor si a tarii trebuie sa fie o prioritate, in paralel cu grija pentru oameni.

Cum va uitati la lunile care urmeaza si care sunt asteptarile pe care le aveti de la angajatii vostri? Cum le recomandati managerilor vostri sa-si conduca echipele – la orice nivel din organizatie – in vremuri cu o incertitudine atat de mare?

Predictibilitatea este foarte dificila  in aceasta perioada, lucrurile se schimba extrem rapid de la o saptamana la alta, lucram cu mai multe scenarii si incercam sa adunam cat mai multe informatii din piata pentru a anticipa si actiona proactiv. Avem o echipa foarte buna, energica si dornica sa reuseasca, am fost obisnuiti sa fim invingatori tot timpul, iar spiritul ramane acelasi. Pastram o comunicare permanenta cu colegii din teren si incercam sa ii sustinem in toate initiativele lor. Ne adaptam obiectivele si cerintele la realitatea pietei, consultam tot timpul echipa de vanzari si management, atunci cand ne stabilim obiectivele trimestriale. Consider ca este important sa ramanem in strans contact cu intreaga echipa si sa continuam sa ne transformam prin a oferi exact ceea ce consumatorii nostri isi doresc in noul context. Am sansa sa lucrez cu o echipa flexibila, cu experienta foarte bogata in business si capacitate foarte mare de adaptare. Cred ca in aceasta perioada trebuie sa ii incurajam si sa ii sustinem pe manageri, intrucat ei stiu cel mai bine cum sa gestioneze situatia spre binele tuturor.


VIRTUAL BRIEFING | Team coaching: un instrument eficient pentru echipe si organizatii

Anul 2020 reprezinta o provocare pentru toate companiile: munca remote si atentia la sanatatea angajatilor, comunicarea intre echipe, mentinerea productivitatii si evitarea actiunilor inutile, pierderile sau criza financiara. Toate acestea genereaza stare de incertitudine, instabilitatea emotionala, stres. Leaderii au provocari cu managementul activitatilor de business si cu transformarea lor, fac parte din multiple echipe, trebuie sa faca mai mult cu mai putine resurse, intr-un moment in care lumea devine mai complexa si mai interconectata.

  • Cum poate sprijini team-coaching-ul dezvoltarea unei echipe?
  • Ce teme de dezvoltare au acum echipele din organizatiile voastre?
  • Care sunt 3 teme prioritare ale unei echipe din organizatie, teme care ar putea fi adresate prin coaching de echipa?

Va invitam la un workshop in care sa descoperiti de ce team-coaching-ul este mai important acum mai mult decat oricand. Vom impartasi studii de caz recente despre cum am implementat procese de team-coaching, vom explora impreuna nevoile echipelor din organizatii si de ce team-coaching-ul este o solutie cu un bun impact.

INSCRIE-TE AICI PENTRU ACEST EVENIMENT