Leading for Recovery – Lectia principala este ca totul se rezuma la oameni

Pe Mihaela Ionita (Misha cum ii spune toata lumea), acum Country Human Resources Manager la Coca-Cola HBC Romania, o cunosc de 10 ani. Am fost colegi de MBA si apoi colegi de munca in doua companii. Autentica si directa, Miha spune lucrurilor pe nume in felul ei foarte personal si uneori cu o nota de gluma si usor accent de la Botosani. Consultant si project manager, a inceput la un moment dat in cariera ei sa lucreze in HR pentru ca era pasionata de oameni si isi dorea la modul real sa faca o diferenta. Am rugat-o sa ne vorbeasca de incercarile prin care a trecut impreuna cu echipa si organizatia din care face parte si ce invataminte a tras. 

Domeniul FMCG – in care sunteti si voi – a fost in prima linie in aceasta perioada, iar organizatiile din aceasta industrie au trebuit sa regandeasca multe procese in functie de felul in care criza le-a afectat sau au profitat de ea. Ce procese cheie de la voi au continuat “normal”? Ce procese cheie ati eliminat sau ati simplificat? Ce procese cheie ati demarat pentru a va aseza mai bine organizatia in acest context?

Pana in prezent, operatiunile noastre au decurs normal si nu am avut intreruperi in procesele de productie si distributie. Am reusit, prin efortul colectiv – al angajatilor si partenerilor – sa producem si sa distribuim in conditii de siguranta produsele din portofoliu catre consumatori. Am mentinut un permanent dialog cu clientii si partenerii nostri si lucram in continuare cu acestia pentru asigura disponibilitatea produselor la raft, respectand toate masurile de siguranta necesare.

A contat foarte mult faptul ca avem un plan de continuitate solid, care acopera mai multe scenarii, astfel incat sa fim operationali si sa putem functiona in continuare, pentru a fi alaturi de clienti, consumatori si bineinteles, pentru a mentine un business sanatos, aspect de care depinde un intreg lant valoric. Multe procese si activitati au fost simplificate, pentru a ne usura viata in aceasta perioada. Am lucrat si lucram de acasa, acolo unde jobul o permite. Organizam training-uri, webminarii online, sedintele s-au mutat toate in mediul virtual si colaboram de la distanta.

Inca invatam din mers ce putem face in plus pentru echipa noastra, suntem deschisi si flexibili sa gasim si sa implementam orice masura care poate duce la simplificare si la o mai mare agilitate.

Care au fost temele interne care te-au preocupat cel mai mult in aceasta perioada, ca membru al echipei de leadership a organizatiei locale? Cum le-ai adresat? Ce ai face diferit daca ai fi iarasi in ianuarie 2020 si ai sti ca urmeaza “turbulente majore”? Care sunt lectiile tale de leadership pe care ai vrea sa le tii minte cand vor mai aparea perioade dificile in viitor?

Pe primul loc s-a aflat intotodeauna siguranta colegilor nostri, pentru care am luat imediat masuri stricte de preventie si protectie, acest plan de masuri fiind in permanenta actualizat conform evolutiei contextului si recomandarilor autoritatilor si specialistilor in domeniu. Siguranta partenerilor nostri de afaceri, continuarea operatiunilor in noul context si sprijinul acordat comunitatilor au reprezentat si ele prioritati pe care le-am adresat, ca organizatie, in permanenta, de la inceputul pandemiei. Lista este insa lunga, pentru ca pandemia aceasta ne-a afectat pe toti, inclusiv la nivel personal, iar realitatea, asa cum o stiam, a disparut brusc fiind inlocuita de izolare, distantare, masuri stricte de protectie si preventie.

Siguranta angajatilor nostri a fost si este subiectul principal, pentru ca vorbim nu doar de siguranta fizica, ci si de cea mentala, de asigurarea unei stari de spirit pozitive, pe cat posibil. Cu totii a trebuit sa ne adaptam rapid noului context si sa facem fata unor provocari noi. Am lucrat de acasa, de la distanta, nu ne-am mai vazut colegii decat online, iar asta, cumulat cu restul de factori asociati perioadei de pandemie, a complicat lucrurile. Pentru mine si intreaga echipa de manageri, a avea grija de oamenii nostri a reprezentat, cum spuneam, o prioritate. Dincolo de masurile clare (munca de acasa acolo unde a fost posibil, punerea la dispozitie pentru toti colegii a echipamentelor de protectie, a substantelor dezinfectante, dezinfectarea riguroasa si constanta a suprafetelor si aerului in locatiile noastre etc), a contat foarte mult faptul ca am fost mereu conectati unii cu ceilalti. Am organizat sedinte online constante, in care echipa de management a discutat transparent si deschis cu toti colegii, raspunzand intrebarilor lor si comunicandu-le masurile si deciziile luate. Am incercat sa fim impreuna, chiar daca de la distanta, sa ne cunoastem mai bine, prin diverse instrumente si canale de comunicare interna. Sa fim in contact, sa mai radem impreuna, sa fim alaturi unii de ceilalti. In plus, le-am pus la dispozitie inclusive o linie telefonica unde pot discuta cu psihologi, daca simt aceasta nevoie, toate discutiile fiind, desigur, confidentiale.

Pentru noi a fost si este extrem de important sa luam pulsul, sa stim ce cred si ce vor oamenii, sa discutam onest cu ei. Multe s-au mutat in online, dar am facut fata cu brio. Avem traininguri online, avem sedinte cu intreaga echipa, managerii discuta constant cu echipele lor, avem chestionare prin care centralizam feedback-ul colegilor. Le-am pus la dispozitie o multitudine de resurse – de exemplu o platforma de e-learning – astfel incat noul mod de lucru sa fie unul cat mai placut si sa reusim cu totii sa ne simtim impreuna, sa facem ceva pentru noi.

Lectia principala este ca totul se rezuma la oameni. Cand esti autentic, onest, cand faci lucrurile pentru ca intr-adevar crezi in ele si acele actiuni pe care le intreprinzi au in centru oamenii, e mai usor. Pentru ca oamenii simt asta si pentru ca impreuna, uniti, chiar de la distanta, este mai usor sa depasim provocarile. O alta lectie importanta este ca agilitatea, abilitatea de adaptare rapida sunt esentiale in astfel de perioade. Si o a treia lectie este ca da, trebuie sa si riscam mai mult, sa incercam si sa testam zone noi, in care nu ne-am fi dus poate fara sa fim provocati sa facem asta. Sa avem mai multa incredere in noi, in oamenii din echipele noastre. Realitatea ne-a dovedit ca impreuna trecem peste orice obstacol. De exemplu, chiar daca noi ofeream colegilor, inca dinainte de pandemie, posibilitatea de a lucra de acasa, a fost cu totul altfel cand a trebuit sa lucram cu totii, deodata, de acasa – ma refer la cei din birouri. Si totusi, in doar o saptamana tranzitia a fost posibila, totul a functionat fara probleme.

Uitandu-ma in urma la tot ceea ce am facut si facem, sunt mandra de echipa din care fac parte si increzatoare ca vom fi bine.

Cum ati decis sa va sprijiniti organizatia si oamenii in lunile care au trecut? Cum va uitati la lunile care urmeaza si care sunt asteptarile pe care le aveti de la angajati? Cum le recomandati managerilor vostri sa-si conduca echipele – la orice nivel din organizatie – in vremuri cu o incertitudine atat de mare? 

De la masurile concrete de siguranta, precum munca de acasa (aceasta posibilitate exista inca dinainte de pandemie), punerea la dispozitie a echipamentelor de protectie pentru toti angajatii, dezinfectarea constanta a suprafetelor si aerului din spatiile de lucru, comunicarea constanta, onesta si deschisa cu toti angajatii, am pus la dispozitia colegilor si instrumente care sa ii ajute sa treaca mai usor prin aceasta perioada, dominata de incertitudine. Toti colegii pot apela o linie telefonica dedicata, unde pot discuta cu specialisti psihologi, confidential, despre orice ii framanta. Am continuat si mutat in online procesele de invatare – am organizat si organizam webminarii pe diverse teme, am lansat o platforma de e-learning. In plus, am activat toate canalele de comunicare interna – sedinte online, email, grup de facebook, Intranet, astfel incat sa ajungem la toti colegii si am lansat noi canale – cum ar fi podcastul.

Inca de la inceputul pandemiei, am monitorizat cu atentie evolutia ei si contextul generat. Am comunicat cu toata echipa constant si transparent, autentic. Imi doresc sa ne pastram cu totii o stare pozitiva, sa fim continuare responsabili, uniti si sa avem incredere ca doar impreuna vom putea trece mai usor prin aceasta mare provocare. Accentul pe care l-am pus in aceasta perioada, mai mult decat oricand, a fost pe autenticitate si flexibilitate si asta a fost recomandarea catre toti managerii. Este o perioada exceptionala, care ne-a luat prin surprindere, dar  eu si colegii mei din echipa de management suntem mandri ca am reusit, ca organizatie, sa facem multe lucruri bune pentru colegi, iar feedback-ul primit ne-a aratat ca eforturile au fost apreciate.  In mod cert, inca invatam, este un proces continuu de adaptare si ajustare, pe masura ce aceasta perioada de prelungeste. Si cel mai important lucru este sa ramanem permanent conectati cu echipe noastre, sa luam permanent pulsul pentru a putea veni cu solutii relevante pentru aspectele pe care ei le ridica. 

Tu cum te incarci cu energie pozitiva astfel incat sa fii cat mai constructiva in aceasta perioada? Care sunt calitatile umane ale oamenilor care crezi ca ajuta o echipa sa treaca mai usor impreuna prin vremuri dificile si sa se recupereze mai bine dupa furtuna?

Ma incarc pozitiv cand am sentimentul si confirmarea lucrului bine facut, cand vad ca am oameni in jur care ma sustin si ma ajuta, cand vad colegi care se ajuta intre ei, se implica si vin cu idei, nu sunt pasivi. Cand vad ca oamenilor le pasa. Ma incarc cu energie cand petrec timp cu cei doi copii, cu familia, si ori de cate ori discut cu colegii mei – nu intotdeauna despre business. Responsabilitate, incredere, rabdare, agilitate, capacitate de adaptare si de invatare, acestea cred ca sunt cateva ingrediente cheie pentru a trece mai usor prin perioade dificile.

Aceste luni au fost grele pentru noi toti, iar aprecierea pe care o avem pentru intreaga echipa Coca-Cola HBC este imensa, in special in aceasta perioada. Cu totii au invatat sa se adapteze si sa implementeze masuri pe care nu le luase nimeni pana atunci, sa aiba grija de ei si de colegii lor. In ciuda riscurilor, a incertitudinii, a izolarii, am reusit sa ne pastram o stare buna, sa avem o energie pozitiva si sa fim cu adevarat O ECHIPA.


CURS OPEN: The SLII Experience™ – Virtual Classroom, 9-11 septembrie

SLII® este cel mai cunoscut model de leadership din lume, iar programul de training The SLII Experience™ a atras pana acum la nivel global peste 5.000.000 participanti si peste 20.000 in Romania.

Incertitudinea si anvergura schimbarilor sunt azi mai mari ca niciodata, asta inseamna ca managerii au nevoie de competente bune de leadership pentru a avea o abordare situationala, sa fie agili si pentru a-si sustine oamenii sa progreseze. SLII® ii sprijina pe manageri sa isi dezvolte abilitatile de leadership necesare prin care sa aiba relatii relevante si de calitate cu cei cu care lucreaza, avand astfel un impact pozitiv in organizatiile lor. Cand acest lucru se intampla, angajatii sunt mai productivi si mai implicati.

SLII® este mai mult decat un program de leadership. Este un limbaj comun care are impact pozitiv in intreaga organizatie.

Va invitam in perioada 09-11 septembrie sa participati la un Curs Open The SLII Experience™ – Virtual Classroom, impartit in 5 sesiuni de cate doua ore fiecare, care va fi organizat prin platforma Zoom. Acest curs este adresat persoanelor cu rol de lider si care doresc sa-si creasca eficienta, managerilor, dar si angajatilor cu potential crescut in a deveni manageri sau lideri. Accesati pagina noastra de evenimente pentru informatii suplimentare despre acest curs open, dar si despre evenimentele noastre viitoare.

DETALII DESPRE CURS OPEN, 9-11 SEPTEMBRIE: THE SLII EXPERIENCE™ – VIRTUAL CLASSROOM