Leading for Recovery – Cel mai important exercitiu pentru mine a fost cel de rabdare
Cristian Giuglea este Director of Talent Management la Veoneer si lucreaza acum la unul din birourile din Germania ale companiei. Ne-am cunoscut in urma cu aproape 10 ani cand a inceput parteneriatul nostru cu organizatia lui din Romania de la acea vreme. Cand dezvoltam proiecte impreuna ma lasam condus de intuitia si recomandarile lui pentru ca are “senzorii” pe care eu nu ii am: simte cand este momentul potrivit pentru ceva si cand nu este. L-am invitat sa ne impartaseasca gandurile sale despre cateva teme care stiu ca il pasioneaza.
Ai invatat foarte multe despre eficienta si relevanta unor sisteme de lucru pe care organizatiile le construiesc atat pentru propriile prioritati, cat si pentru a crea conditii pentru angajament, satisfactie si perfomanta angajatilor. Care crezi tu ca sunt beneficiile si limitarile, in vremuri “normale”, a organizatiilor matriceale pentru angajati? Dar in vremuri de criza?
Organizatiile matriceale sau integrate la nivel global reprezinta astazi majoritatea modului preferat de organizare in companiile mari, fiind prezent intr-o forma sau alta in 90% din companiile Top 50 Fortune. Zi de zi, sunt tot mai multe provocarile strategice in a lucra intr-o matrice, dar putine dintre acestea sunt despre structura in sine. Cele mai multe sunt despre oameni si despre modul in care acestia lucreaza impreuna. Sigur ca exista astazi numeroase articole si studii, dar as sumariza astfel, pe baza experientei personale, cateva dezavantaje ale organizatiilor matriceale: obiective si roluri neclare, incetinirea si neclaritatea procesului decizional, crestere a numarului de conflicte sau potentiale situatii conflictuale, din cauza multiplelor zone gri.
In acelasi timp, atunci cand acest tip de organizare urmareste realizarea unui echilibru intre agilitate si scalabilitate, intre imputernicire si reguli/guvernanta/bune practici, intre colaborare si focus, atunci cred ca aceste dezavantaje se pot transforma in puncte forte prin flexibilitate si adaptare rapida, prin imbratisarea si acceptarea ambiguitatii, crearea claritatii in zona ta de influenta, prin colaborare si cooperare accelerata in cazul unor zone de congruenta si in afara “organigramei”, prin incurajarea initiativei prin echilibrarea controlului cu imputernicirea.
Asadar, pentru a avea succes intr-o organizatie matriceala, ar trebui sa ne concentram pe adaptarea modurilor noastre de lucru, nu schimbarea structurii din nou si din nou, precum si pe oportunitatile aduse in zona noastra de influenta si control.
A doua parte a anului va fi una dificila pentru societate si pentru companii si multe locuri de munca sunt amenintate. Care este profilul de manager care ar avea o sansa in plus de a fi mai putin afectat de disponibilizari, sa fie perceput ca relevant si valoros? Din punctul tau de vedere, ce cauta acum companiile la managerii pe care sa ii pastreze?
Cred ca profilul unui manager sau lider incepuse sa se schimbe de ceva vreme, fiind evident ca modelul de leadership trebuie sa se adapteze de la un model ierarhic, catre un model colaborativ, adaptat organiztiilor de tip “retele de echipe”. Criza actuala, de fapt, accelereaza tranzitia spre un nou model de leadership. Si aici, desi exista foarte multe modele si studii, incerc totusi o abordare personala. In opinia mea, pentru a reusi, liderii de la fiecare nivel, vor trebui sa demonstreze cateva calitati:
- Intelegerea cifrelor si a business-ului: sa inteleaga contextul economic, sa stie sa interpreteze datele financiare si sa evalueze impactul deciziilor lor in organizatie;
- Determinare si toleranta la ambiguitate: sa demonstreze inteligenta contextuala si sa se adapteze rapid, chiar si in situatii ambigue, in care nu au toate datele;
- Incredere: sa construiasca relatii bazate pe incredere, sa integreze valori si perspective diferite, sa-si gestioneze energia mentala si fizica, hranind o atitudine pozitiva in echipele lor;
- Colaborare si angajament: sa construiasca parteneriate si sa colaboreze in afara organigramelor, sa antreneze si sa dezvolte potentialul oamenilor, creand mediul in care acestia se pot exprima si pot creste.
De o buna perioada de timp ai un rol global si lucrezi ca manager intr-o alta tara europeana. In ce fel aceasta experienta contribuie la evolutia ta profesionala. Ce ai invatat despre tine cu ocazia acestei experiente? Care sunt lucrurile despre care ti-ai dat seama ca sunt cu adevarat importante pentru tine avand o astfel de experienta?
Da, este o experienta din care am invatat foarte multe. In primul rand a fost oportunitatea de a lucra cu oameni si echipe din culture diferite. Pe langa avantajul de a invata despre acele culturi in mod practic, am invatat sa nu mai categorisesc foarte rapid lucruri/opinii in “imi place” sau “nu-mi place”, am invatat sa petrec mai mult timp in intelegerea lor si nu intr-o clasificare. Apoi am invatat sa sumarizez si sa expun o strategie legata de oameni in 5 minute. In general, vorbesc mult, cu paranteze si povesti, asa ca a fost o provocare sa invat sa extrag esentialul si sa generez impact in 5 minute (pentru ca uneori atat ai pentru a prezenta o idee noua sau un proiect).
Sigur ca aceasta perioada a venit cu ceva si in plan personal. Cred in primul rand ca m-a ajutat sa construiesc o rutina, in care sa integrez armonios atat viata personala, cat si cea profesionala. Apoi cred ca am invatat destul de multe despre echilibrul intre planificarea strategica pe termen lung si incertitudinea zilei/saptamanii curente – asta inseamna acceptarea unei zone gri, in care ai foarte putine date disponibile si multa incertitudine, si totusi lucrurile se intampla, ai de luat decizii, proiectele avanseaza. De asemenea, cred ca cel mai important exercitiu a fost cel de rabdare – un soi de curiozitate in care sa nu mai categorisesc foarte rapid opiniile/lucrurile/proiectele, ci mai intai sa “gust” din ele, sa le las un pic de timp si sa inteleg ce invat din ele, in ce punct am ajuns.
CURS OPEN: The SLII Experience™ – Virtual Classroom, 9-11 septembrie
SLII® este cel mai cunoscut model de leadership din lume, iar programul de training The SLII Experience™ a atras pana acum la nivel global peste 5.000.000 participanti si peste 20.000 in Romania.
Incertitudinea si anvergura schimbarilor sunt azi mai mari ca niciodata, asta inseamna ca managerii au nevoie de competente bune de leadership pentru a avea o abordare situationala, sa fie agili si pentru a-si sustine oamenii sa progreseze. SLII® ii sprijina pe manageri sa isi dezvolte abilitatile de leadership necesare prin care sa aiba relatii relevante si de calitate cu cei cu care lucreaza, avand astfel un impact pozitiv in organizatiile lor. Cand acest lucru se intampla, angajatii sunt mai productivi si mai implicati.
SLII® este mai mult decat un program de leadership. Este un limbaj comun care are impact pozitiv in intreaga organizatie.
Va invitam in perioada 09-11 septembrie sa participati la un Curs Open The SLII Experience™ – Virtual Classroom, impartit in 5 sesiuni de cate doua ore fiecare, care va fi organizat prin platforma Zoom. Acest curs este adresat persoanelor cu rol de lider si care doresc sa-si creasca eficienta, managerilor, dar si angajatilor cu potential crescut in a deveni manageri sau lideri. Accesati pagina noastra de evenimente pentru informatii suplimentare despre acest curs open, dar si despre evenimentele noastre viitoare.
DETALII DESPRE CURS OPEN, 9-11 SEPTEMBRIE: THE SLII EXPERIENCE™ – VIRTUAL CLASSROOM