Leading for Recovery – Apetitul romanilor pentru leadership a evoluat pe repede inainte

M-am cunoscut cu Simona Popovici (acum HR Executive Director la Group Renault Romania) la finalul anilor ’90, cand Human Invest a inceput sa deruleze programe de training pentru Connex (acum Vodafone). Oriunde a lucrat, Simona s-a implicat cu pasiune, a ridicat standardele si a provocat cu curaj ce o nemultumea. Am invitat-o sa ne impartaseasca cateva opinii si experiente personale despre adaptarea organizatiilor la schimbarile prin care trecem.

Ai o experienta indelungata in dezvoltare organizationala si leadership development, in multe industrii. In ce fel vezi ca a evoluat in ultimii 5 ani apetitul managerilor de a-si dezvolta competente de leadership? Care ar fi cateva “de ce”-uri care le dau acestora energie sa participe activ cand li se propune un program de “leadership development” (fie prin coaching individual, prin training sau team-coaching)? Ce conditii ar trebui sa existe intr-o organizatie ca un astfel de program sa fie perceput relevant si sa fie solicitat proactiv de manageri?

Cred ca apetitul pentru dezvoltarea de competente de leadership a evoluat pe repede inainte. Totul a accelerat, manifestind insa mai putina rabdare pentru aprofundare si tratand unele dimensiuni superficiale. Imi amintesc de nenumaratele ore de practica de coaching prin care am trecut pana cand am reusit sa fiu mai buna pe tehnici de critici constructive, ascultare activa, etc. Nu este gresit sa vrei sa obtii ceva rapid, dar e bine sa constientizezi ce nu stii, ca sa poti lucra in mod activ pe tehnica respectiva.

Intr-o lume in care totul se misca repede, e sanatos sa te misti si tu. In acest context, cred ca instantele de invatare orientate pe preferintele auditoriului, care imbina tehnici interesante, sunt clare, la obiect si  ractice, fac diferenta. Intalnirea la mijloc e buna. E bine sa ceri, dar e bine si sa dai.

Sentimentul de autonomie pe care il cautam cu totii nu rezulta doar atunci cand cineva ne ofera libertatea de a ne alege felul in care lucram – de multe ori chiar, a-i spune cuiva “faci cum crezi tu ca e mai bine!” ar putea bloca persoana, ar deveni defensiva si nu ar mai face niciun progres. Care ar fi cateva din mijloacele – conversatii si procese organizationale – care ar putea construi intr-o organizatie o cultura a autonomiei? 

Conteaza mult cultura. La mine acasa, daca cineva imi spunea “faci cum vrei”, era un cod galben pentru “faci ca mine, ca altfel, daca gresesti, e bai”. Tot la delegare si “empowerment” ajungem. Faci cum vrei, dar intr-un cadru dat si in limitele autoritatii pe care o poti asuma. O problema are mai multe solutii, din greseli invatam, iar apoi nu le repetam.

Cum crezi ca va arata un loc de munca, intr-o organizatie moderna, la finalul anului viitor? Acolo unde nu este necesara supervizarea de aproape a unui echipament va deveni munca remote o practica curenta (si exceptia – prezenta la birou)? Va creste crezi numarul de “contractori independenti” sau “associates” pe care ii vor folosi organizatiile in raport cu numarul de angajatii traditionali, “full time”? 

Cred ca vom privi putin la capetele fenomenului, ca la miscarea unui pendul. Din extrema “totul la birou” ne mutam in extrema “totul acasa” si apoi ne asezam cum se potriveste familiei si companiei. Daca nu se potriveste, vom cauta optiuni. Indiferent de modele, important este sa fim adaptabili, deoarece volatilitatea cred ca va caracteriza anii care vor veni. O abordare rigida nu cred ca va functiona.

Eu mi-am schimbat jobul in timpul pandemiei. Onboarding-ul clasic in care te duci, gasesti biroul pregatit, ai un buddy in primele zile, nu prea a existat! Am folosit Microsoft Teams pentru cunoasterea echipei, am facut un PPT de introducere. Apoi au fost e-mailuri de bun venit si noi sedinte. Dupa aceea gata, la treaba. Laptopul mi-a fost trimis acasa, caci se dezinfecta sediul. Schimbarea a insemnat o trecere de la un laptop negru pe biroul de acasa, un set de parole si de tehnologii, astazi, la un laptop argintiu, maine, insotit de un alt set de parole, alte tehnologii si un help desk pe telefon pentru depanare.

Avem deja semnale de relaxare a pietei fortei de munca, a acceptarii in masa a muncii de acasa, dar si efecte noi ale acestor tendinte. In perioada aceasta, pe primul loc se afla sanatatea si pastrarea locului de munca, deci e nevoie de eforturi in toate directiile. Apoi, trebuie evoluat catre o noua normalitate, dar mult mai flexibila si care sa trateze realitatile lumii de azi.

Daca ar fi sa visez la o situatie ideala, pentru mine s-ar numi “fit to purpose”, care inseamna ca esti acolo unde trebuie sa fii, pentru ce ai de facut si poti sa si decizi. Ai puncte de contact, rutine si sprijin la care poti apela sau sunt construite in modul de lucru ale echipei. Nu cred ca vom vedea prea multi “contractori independenti” daca nu are loc vreo relaxare fiscala sau de alta natura care sa incurajeze acest lucru si care sa produca un efect de “win-win” intre om si companie.


Virtual Briefing | Lansarea noului program Conversational Capacity® in Romania

Noul nostru program Conversational Capacity® dezvolta abilitatile oricarui angajat de a purta conversatii constructive pentru a depasi mai bine discutiile si subiectele dificile si conflictuale, pentru a-si creste autonomia personala si pentru a fi un membru de echipa mai bun. In plus, managerii care stapanesc aceste conversatii, arata respect autentic si castiga astfel mai multa implicare si angajament din partea celor pe care ii conduc. Fie ca e vorba de intalnirile unu-la-unu de “goal setting” de inceput de an, de cele de coaching sau de cele de “performance review”, de discutiile intre colegi din sedinte sau de interactiuni spontane, capacitatea de a purta conversatii constructive aduce fara nicio indoiala o energie pozitiva suplimentara.

Te invitam la evenimentul de lansare in Romania a noului nostru program Conversational Capacity® pentru a descoperi suita de activitati practice si instrumentele de lucru din acest workshop care ii ajuta pe angajati sa aiba conversatii mai productive si sa ajunga la un rezultat mai bun chiar si in discutii dificile!

DETALII DESPRE LANSAREA NOULUI PROGRAM CONVERSATIONAL CAPACITY® IN ROMANIA