Cum sa schimbi institutiile publice. Un ghid pe care ar trebui sa il aplice orice „sef” care vrea sa fie „lider”

*Un articol semnat de Viorel Panaite pentru Republica

Institutiile noastre publice pot fi mai credibile, mai vii, mai moderne si mai relevante pentru societatea noastra atunci cand sunt conduse cu un leadership mai bun. Este un lucru firesc, dovedit in intreaga lume prin nenumarate cercetari (cateva dintre ele pot fi studiate aici).

In ceea ce ne priveste, exista multe lucruri care se imbunatatesc de la o perioada la alta. Eu vad o evolutie pozitiva a sectorului public fata de anii ’90. Cei care isi propun sa continuie modernizarea institutiilor noastre publice au nevoie sa invete sa observe fiecare progres si sa le arate celor pe care ii conduc ca eforturile lor nu au trecut neobservate. Liderii institutiilor noastre publice trebuie sa continue sa modernizeze mentalitatile inainte de a se astepta ca planurile si strategiile pe care le construiesc pe hartie sa functioneze, pentru ca nu se va intampla altfel („Culture eats strategy for breakfast” / “Cultura organizationala e mai puternica decat orice strategie”, spune Peter Drucker).

Copilaria mea este strans legata de serviciul public. Cu o intreaga familie de profesori in jurul meu, inca din primii ani de scoala am crescut in spiritul sprijinului comunitatilor din care fac parte. La inceputul anilor ’90 am fost voluntar in organizatii studentesti toti cei 5 ani de facultate si am fost norocos sa am langa mine in acesti ani straini din mai multe tari europene care imi vorbeau cu mandrie de rolul serviciului public de la ei din tara. Toate povestile astea au lasat ceva in mine. Oricare ar fi acum programele de leadership pe care le derulam impreuna cu clientii nostri, cresterea calitatii vietii in societatea noastra este scopul final prin care ma uit la munca mea. In plus, desi ziua are doar 24 de ore, am refuzat cu greu invitatii de a sustine “pro-bono” proiecte care urmaresc reforme in sistemul public de educatie. Spun toate astea pentru a arata de ce tema modernizarii institutiilor publice e una care ma preocupa cu adevarat.

Traim acum vremuri care par a aduce o schimbare de garnitura in multe din institutiile noastre publice din toate domeniile. Desigur, gasim si multe situatii de tipul “aceeasi Marie cu alta palarie”, dar – stiti cum e – nici un adult cu adevarat matur si cu experienta reala de viata nu se asteapta la minuni peste noapte. Oricat de putine si de mici ar fi oportunitatile de imbunatatire, ele merita fructificate si merita sa ne si bucuram pentru orice mic progres facut. Altfel, vom fi vesnic nemultumiti, vom cauta vesnic vinovatii si vom continua sa fim un popor vesnic trist, depresiv si uitandu-ne cu jind peste gard la “capra vecinului”.

Fara a fi facut inca o cercetare reala in teren, pot pune pariu ca in Romania sunt institutii publice pe care sa le admiram, sunt departamente care sunt conduse si functioneaza la cele mai inalte standarde de excelenta. Am incredere ca aceste lucruri exista, dar inca nu am strans dovezile necesare. Ce fac bine aceste organizatii si echipe? Ce au facut si ce fac diferit de altele? Cine sunt cei care le conduc? Ce valori au ales sa onoreze? Ce sacrificii au facut? Cum au reusit? Ce provocari si esecuri au avut? Ce putem invata de la ei, unde si cand? Iata doar cateva intrebari care pot da nastere la conversatii care ne pot da speranta ca si alte institutii ar putea sa evolueze in aceeasi directie. Marele secret este ca in acest moment nu avem nevoie de un numar mare de organizatii care sa se inregimenteze cu declaratii pompoase de reforma: o conspiratie pozitiva si reformatoare se face mai intai intr-un cerc restrans, in transee, pana cand samanta schimbarii prinde radacini si se construieste o relatie puternica de solidaritate intre ele.

Din fericire, ar trebui sa ne bucuram de inteligenta si creativitatea care ne-au ajutat sa ne descurcam in vremuri de restriste. Cum le-ar putea pune liderii nostri mai bine in slujba innoirii institutiilor noastre publice si astfel, mai bine in slujba societatii noastre? Cum le-ar putea pune mai bine in valoare in a gasi stilul de leadership care sa atraga admiratie pentru institutia pe care o conduce? Iata mai jos cativa pasi pe care i-ar putea face oricine vrea sa fie lider, la orice nivel al unei institutii publice si in orice rol, cand vrea sa obtina o implicare autentica din partea angajatilor si angajament real pentru procesul de modernizare a organizatiei. Scriu aceste randuri atat pentru cei care au preluat de curand functii de conducere si ii cunosc personal, cat si pe cei pe care nu-i cunosc.

  1. Inventariati reusitele reale ale institutiei, recunoasteti onest contributia oamenilor la aceste reusite. Oamenii sunt mai cooperanti, mai deschisi si mai responsabili cand se simt valorizati. Fac asta chiar si cei mai cinici dintre noi. Faceti-i sa se simta vazuti, ascultati si auziti. Implicati-i in astfel de conversatii formale sau informale, planificate sau spontane pe cat mai multi dintre ei. Intrebati-i despre reusitele organizatiei, intrebati-i despre contributia personala la aceste reusite, intrebati-i ce calitati personale i-au ajutat sa contribuie. Daca institutia nu urmeaza sa se desfiinteze, e bine de stiut cand si cum a obtinut cea mai buna performanta a sa (in plus, o mentalitate orientata spre perfomanta ia nastere si se cultiva cel mai bine prin intrebari, nu prin ordine de ministru sau ale conducatorului de institutie).
  2. Inventariati in diverse contexte optiunile pe care le are organizatia in acel moment: Ascultati cu rabdare si fara sa judecati ce spun oamenii cand sunt intrebati “Ce se intampla daca nu vom schimba nimic?”, “Ce avem de pierdut si ce avem de castigat daca nu facem nimic si daca ne-am propune un plan de imbunatatiri?”, “Care sunt costurile si beneficiile personale in fiecare scenariu?”. Lasati-le oamenilor timp sa reflecteze si sa-si asume raspunsurile – poate ca multi n-au avut niciodata astfel de conversatii. Descoperiti cine sunt oamenii cheie si consultati-va ulterior cat mai mult cu ei in privinta celor mai potriviti pasi de facut pentru revigorarea organizatiei.
  3. Spuneti care sunt schimbarile pe care le vedeti necesare si de ce, ce credeti ca merge si ce nu merge bine, plecand de la ce spun cei pe care i-ati ascultat. Intrebati-i ce viitor vor ei pentru institutie. Nu e o intrebare simpla si poate unora nu li s-a cerut niciodata sa se gandeasca la asta. Ajutati-i pe oameni sa vada mai multe posibilitati si sa simta cum pot lasa o amprenta de care sa fie mandri. Construiti povestea care sa dea o energie buna oamenilor pe care va bazati. Cu cat scopul proiectului reflecta mai mult misiunea personala a liderului, cu atat mai mult actiunile acestuia vor fi mai credibile si el va reusi sa castige sprijin real de la oameni. Ipocrizia, agenda personala ascunsa, lipsa de onestitate, desconsiderarea si nerecunoasterea eforturilor oamenilor vor intoarce inapoi curand sabotaje, tradari, dezinteres, rezistenta, pasivitate si nepasare.
  4. Construiti planul de imbunatatiri si de reforma implicand real oameni de la toate nivelurile institutiei – iarasi, un exercitiu pe care organizatia l-a facut probabil rar sau poate niciodata. Prioritizati doar cateva initiative cheie pe care sa va concentrati si care sa va asigure primele reusite. Spuneti de la inceput ca in orice proces modernizare e nevoie de efort voluntar suplimentar si ca nu va urma o perioada confortabila pentru nimeni. Atat activitatea curenta, cat si proiectele de modernizare ale organizatiei sunt de facut in paralel.
  5. Cereti-le oamenilor ajutorul pentru progresele pe care le urmariti, spuneti-le ca trebuie sa va luptati impreuna pentru fiecare resursa pe care o vreti sa o obtineti de la forurile superioare. E nevoie de spirit antreprenorial, colaborare, reactii rapide si responsabile de la fiecare angajat. Agreati impreuna “ce” veti monitoriza, “cum” si cu ce frecventa. Reamintiti care este miza personala si cea colectiva pentru fiecare. Utilizati sedintele pentru a construi implicare, angajament si gasiti modalitati ca oamenii sa invete sa poarte intre ei conversatiile dificile care au fost aruncate multi ani sub pres. Felul in care veti avea intalnirile unu-la-unu va va aduce aliati sau adversari: invatati sa le purtati astfel incat sa va castigati oamenii de partea voastra si sa primeasca constructiv feedback-urile dificil de auzit.

Institutiile noastre publice pot fi mai credibile, mai vii, mai moderne si mai relevante pentru societatea noastra atunci cand sunt conduse cu un leadership mai bun la fiecare nivel al organizatiei. Suntem intr-un moment prielnic. Ar fi o fantezie copilareasca sa ne asteptam si sa credem ca zeci si sute de institutii vor arata transformate in urmatorii ani. Eu cred ca miza este alta: de a arata ca este posibila o asemenea transformare doar in cazul unui numar mic. Pentru ca astfel, linia rosie “nu se poate face nimic” odata trecuta, am putea avea surpriza ca vantul reformei sa contamineze si sa viruseze neasteptat de alte multe organizatii din sectorul public.