Ovidiu Tunaru, Business Executive Officer Nestlé Professional: “Managerii care doresc sa controleze totul si care nu au incredere in oameni vor pierde business pe termen lung”
Ovidiu Tunaru este Business Executive Officer Nestlé Professional Romania si lucreaza in Nestle Romania de peste 14 ani. Ca profesionist, obtine rezultate impletind pragmatismul si spiritul de initiativa cu rabdarea, curiozitatea si ambitia sa. Ovidiu poate fi pentru oricine un model pentru preocuparea de a-si imbunatati leadership-ul personal si pentru felul in care ia in serios fiecare oportunitate de dezvoltare. L-am invitat sa ne impartaseasca cateva lucruri despre filozofia lui de leadership.
Ce ne poti spune despre cateva convingeri noi despre leadership pe care le-ai imbratisat in ultimii ani si ce beneficii ai simtit? Ce convingeri de leadership aveai in trecut la care ai renuntat si ce costuri simteai ca aveai?
In trecut, cred ca leadership-ul era un cuvant mai neinteles si era o chestiune declarativa si doar atat, toata lumea discuta despre leadership, dar in final seful era sef si el facea ce considera ca este mai bine. Lucrurile s-au schimbat foarte mult si lumea a inceput sa inteleaga ca trebuie sa ne comportam diferit, sa facem lucrurile diferit si ca ceea ce a functionat in trecut nu mai are nicio sansa acum sau in viitor. Cel mai dificil mi-a fost sa accept anumite aspecte: sa fiu deschis si transparent, sa fiu vulnerabil ca sa fiu mai puternic, sa nu pastrez totul sub controlul meu. Nu as fi putut face acest lucru fara sprijinul companiei Nestle si al consultantilor externi, care m-au sustinut pentru a intelege aceste aspecte si pentru a le descoperi beneficiile.
Cum simti ca te sprijina programele de leadership si coaching atat cele din tara, cat si cele internationale la care participi? Ce ai avut de castigat tu, echipa si organizatia de pe urma lor?
Un element esential care duce la succesul oricarei companii este reprezentat de echipa si oamenii care o formeaza. Recunoscand importanta semnificativa a dezvoltarii profesionale continue, Nestle a dezvoltat de-a lungul anilor programe comprehensive de training si coaching care pornesc inca de la primul nivel – cel de “apprenticeship”/”traineeship”. In acest sens sta marturie programul global Nestle Youth Initiative, prin care Nestle Professional a integrat de-a lungul anilor in echipa studenti in anii terminali sau profesionisti la inceputul carierei. Programele de dezvoltare profesionala joaca un rol semnificativ si ne inspira sa fim din ce in ce mai buni, sa dezvoltam competentele si abilitatile care sunt necesare intr-o piata caracterizata de schimbare continua. Pentru a ne putea adapta rapid la cerintele pietei, aceste programe devin esentiale atunci cand le adaugam langa experienta de business zi de zi.
Eu cred cu tarie ca un lider are obligatia, atat fata de echipa lui, cat si fata de companie, de a deveni din ce in mai bun de la an la an. Impreuna cu echipa mea, ne identificam zonele unde avem de imbunatatit si, cu sprijinul echipei de HR, selectam cele mai potrivite training-uri interne sau externe relevante. Intotdeauna procesul de dezvoltare profesionala urmareste obiectivele companiei pentru perioada imediat urmatoare si dezvolta capabilitatile necesare castigarii bataliilor din piata. Coachingul din punctul meu de vedere este esential in procesul de maturizare si cred ca toti managerii ar trebui sa se gandeasca la acest proces si sa incerce sa experimenteze atunci cand simt ca trebuie sa treaca la urmatorul nivel.
Stiu ca urmaresti cu atentie tendintele de evolutie a organizatiilor catre noi modele de business. Ce a inceput sa functioneze prost la modelul actual si ce consecinte intrezaresti daca organizatiile conservatoare nu isi vor schimba modelele de operare?
Dupa mai mult de 14 ani intr-o organizatie mutinationala pot spune ca principala provocare este agilitatea – cum sa fim mai rapizi in tot ceea ce facem, decizii, inovatii, executii in piata. Noi credem intr-un model organizational plan, fara multe nivele, in care oamenii sa aiba responsabilitatea unor decizii luate rapid. Cred ca managerii care doresc sa controleze totul si care nu au incredere in oameni vor pierde business pe termen lung si nu vor putea sa isi extinda afacerile la scara larga. Este nevoie sa avem incredere in oameni, sa ii dezvoltam si sa le dam libertatea de a decide, de a isi asuma deciziile luate si de a intelege ca rezultalele sunt obtinute de ei si prin ei. La sfarsitul zilei, compania este reprezentata de catre ei. Cred ca, imbratisand aceste idei, compania poate fi mai agila, mai rapida si in final mai buna.
Cum reusesti sa te incarci la munca cu energie in perioadele de efort intens? Care e locul valorilor tale in felul in care iti conduci echipa si in felul in care iti gasesti motivatia?
Sunt mandru sa lucrez pentru Nestle, o companie cu valori rooted in respect – respect pentru sine, respect pentru ceilalti, respect pentru diversitate si respect pentru viitor – si condusa de un scop in care cred – menit a imbunatati calitatea vietii si a contribui la un viitor mai sanatos. Acest lucru imi da energie si putere. Energia mi-o da si echipa Nestle, oamenii din jurul meu cu care facem performanta si scriem “istorie” in fiecare an. Scopul si valorile noastre depasesc granitele biroului, fiind integrate in vietile noastre de zi cu zi. Valorile sunt foarte importante pentru mine, atat in business cat si in viata privata. Orice decizie este usor de luat plecand de la o baza de valori solide. Mie personal imi place sa fac mult sport pentru a imi mentine o stare de bine si pentru a avea energie indiferent de situatie, in timp am format o echipa cu colegii si avem diferite activitati sportive. Ultima iesire impreuna a fost in cadrul semimaratonului Bucuresti din luna mai.
Munca de leadership pe care o faci cere sa impletesti interesele celor din jur. Cum reusesti sa pendulezi intre diverse planuri ale rolului tau: conversatii strategice cu colegi de-ai tai din alte tari si conversatii personale, despre dezvoltarea carierei si despre perfomanta cu subordonatii tai? Care sunt lectiile pe care le-ai invatat si care te ajuta in munca de a impleti aceste interese?
Leadership-ul este un termen pe care il aud din ce in ce mai des in ultimii ani. Acum ceva timp am lucrat cu un “professional coach” pentru a descoperi cum sa fiu mai bun in rolul pe care il am in cadrul organizatiei. La un moment dat, am simtit ca ma copleseste complexitatea rolului si am constientizat ca am nevoie de sprijin, pentru a ma dezvolta si a trece la nivelul urmator. Experienta pe care am avut-o cu coach-ul a fost una foarte interesanta si m-a ajutat sa identific blind-spots si sa descopar noi oportunitati.
In esenta, abilitatile pe care le-am dezvoltat in incercarea de a deveni un lider cat mai bun sunt aceleasi pe care le aplic si in sfera personala, in familie, cu prietenii, cu echipa, cu colegii din Nestle sau cu colegii Nestle Professional din alte tari. Empatie, intelegere, rabdare, ascultare activa – toate sunt elemente cheie in dezvoltarea de relatii personale si profesionale de succes si ma ajuta in egala masura sa negociez atat ora de culcare a copiilor mei, cat si contracte strategice care sa permita trecerea companiei la nivelul urmator. Imi este de un real ajutor in acest sens relatia excelenta pe care o am cu colegii care conduc celelalte divizii Nestle
Gandindu-te la managerii care au doar cativa ani de experienta in acest rol, de ce i-ai sfatui sa-si dezvolte continuu competente de leadership cat mai bune?
Primul sfat care imi vine in minte este acela de a avea rabdare, de a intelege ca experienta si maturizarea vin in timp, iar in relatia cu oamenii lor – sa ii asculte mai mult decat sa le vorbeasca, sa isi dezvolte abilitatile de coaching si sa isi pregateasca oamenii sa faca fata provocarilor in mod autonom, dandu-le incredere in fortele proprii, dar si dezvoltandu-le capacitatea de a realiza ce aspecte trebuie sa fie decise in comun. Le-as spune ca micro-managementul functioneaza pe termen scurt si in cazul unor echipe restranse, dar pe termen lung nu este sustenabil. Fara leadearship nu vor putea depasi momentele dificile de business, nu vor putea sustine echipa la un nivel de motivatie optima. Fara leadership vor demotiva foarte usor echipa, iar daca nu dezvolta mediul necesar de care au nevoie oamenii sai pentru a se automotiva, munca managerului nu va fi eficienta.