Leading for Recovery – Am invatat sa am mai multa rabdare

Alexandra Macoviciuc este Learning & Development Manager la Michelin pentru regiunea Europa Centrala. Domeniul „automotive” a fost afectat intr-o mare masura de criza Covid-19, iar prioritatea organizatiilor din aceasta industrie a fost aceea de a gasi si implementa masuri de minimizare a impactului asupra oamenilor si asupra rezultatelor de business. Am invitat-o pe Alexandra sa ne povesteasca perspectiva ei din rolul pe care il conduce, asupra acestei noi realitati si asupra evolutiei proceselor de invatare si dezvoltare pe viitor.

Catre ce se indreapta dezvoltarea si invatarea in organizatii? Cum crezi ca vor arata initiativele de dezvoltare organizationala in aceasta noua normalitate?

Eu cred ca directia in care ne indreptam nu este noua, dar cumva perioada prin care am trecut si inca trecem ne obliga sa acceleram ritmul de schimbare. Era deja important sa gasim solutii adaptate in locul programelor de tip „one size fits all”, sa tintim schimbarea de mindset cu prioritate in fata achizitiei de cunostinte, sa incepem sa profitam de know-how-ul celor din jurul nostru fara sa asteptam ”acel” training care are loc o data pe an. Probabil ca noul context va face ca toate aceste tendinte sa fie adoptate in practica mult mai repede.

Ca forma, fara indoiala, mediul digital va castiga teren si cu asta vine si responsabilitatea oamenilor din HR de a propune interactiuni autentice, chiar si online, in locul eLearning-ului clasic care si-a aratat deja limitele. Pe fond, ma astept la un nivel mai ridicat de concretete si relevanta a continutului pentru oameni si pentru organizatii. Nu mai avem la dispozitie doua zile in sala, asa ca diferenta o va face felul in care selectam acea informatie sau experienta care sa ajute cu adevarat o persoana sa isi dezvolte competentele, sa fie mai performanta si sa aduca valoare adaugata. Si, nu in ultimul rand, cred ca vom incepe sa renuntam la temele clasice, la a livra blocuri de informatii, si ne vom indrepta mai mult spre a fi alaturi de oameni in schimbari profunde, de mindset.

Cred ca aici va fi provocarea cea mai importanta pentru L&D: cum starnim curiozitatea, cum ii inspiram pe cei din jurul nostru sa isi schimbe, pana la urma, modul de a fi, livrand mesaje simple, informatie sintetica si de multe ori de la distanta.

Ce nevoi de dezvoltare ai identificat in acest context care merita explorate in continuare?

Competente ca rezilienta, „self-awareness”, orientarea catre propria dezvoltare, capacitatea de a vedea un business in ansamblu si de a contribui cu idei noi din afara propriei zone de expertiza, initiativa asumata de a schimba lucrurile care nu functioneaza, de a ne pune propria judecata la indoiala, sunt deja asteptate in contextul de business actual, fara legatura cu perioada de pandemie. Si fac diferenta, pentru ca ajuta organizatia sa faca fata vitezei de schimbare din mediul extern. In plus, va trebui sa (re)invatam cu totii cum sa invatam: cu mai multa autonomie si mai multa responsabilitate pentru propriile rezultate. Din experienta si de la cei din jur, mai mult decat din carti si din cursuri.

Si asta se aplica, poate ca in primul rand, oamenilor din HR care trebuie sa construiasca solutii de dezvoltare. Merita sa investim mai mult in peer-to-peer learning, in cresterea abilitatilor de coaching, in crearea de ”securitate psihologica”, tocmai ca sa sprijinim dezvoltarea competentelor de mai sus.

In ce fel ai sustinut oamenii din echipa ta si din intreaga organizatie din postura de L&D Manager? Ce resurse noi ai descoperit in aceasta perioada? Ce ai invatat despre tine in acest context?

O prima lectie, pe care am invatat-o foarte rapid, a fost ca rolul meu nu este unul esential si spun asta cu toata responsabilitatea. A nu se intelege ca este lipsit de valoare adaugata, insa cu siguranta nu este prioritar.

Si cu asta a venit a doua lectie: am invatat sa am mai multa rabdare si sa las spatiu celor de jurul meu sa isi consume temerile si sa se adapteze in ritmul propriu la un context complet diferit. Nu mi-a fost usor pentru ca natura mea imi cere sa fac lucrurile sa se intample, insa am inteles ca intr-o perioada de criza cel mai bun lucru pe care il poti oferi celorlalti este sentimentul de siguranta si acceptare.  Dupa ce trece socul initial, te poti concentra pe construirea unor solutii pe termen lung si o poti face dintr-o postura proactiva, nu ca reactie la o schimbare despre care inca nu stii mare lucru.

In schimb, si eu si toata echipa de Learning & Development am fost mai disponibili decat de obicei, ne-am asigurat ca oamenii nu trebuie sa isi consume timpul si energia pentru a obtine raspunsuri si ca primesc imediat o solutie atunci cand isi exprima o nevoie. Pe scurt, am fost prezenti pentru ceilalti si cred ca acest lucru a insemnat mai mult decat o lista de module online.

Acum, impreuna cu colegii de la Grup si din regiune, lucram la un nou catalog de programe care sa raspunda nevoilor de competente pe care le-am enumerat mai sus. Ma entuziasmeaza perioada care urmeaza, cred ca e momentul perfect sa construim mai mult pentru oameni si sa ne aratam contributia la dezvoltarea business-ului.


CURS OPEN: The SLII Experience™ – Virtual Classroom, 9-11 septembrie

SLII® este cel mai cunoscut model de leadership din lume, iar programul de training The SLII Experience™ a atras pana acum la nivel global peste 5.000.000 participanti si peste 20.000 in Romania.

Incertitudinea si anvergura schimbarilor sunt azi mai mari ca niciodata, asta inseamna ca managerii au nevoie de competente bune de leadership pentru a avea o abordare situationala, sa fie agili si pentru a-si sustine oamenii sa progreseze. SLII® ii sprijina pe manageri sa isi dezvolte abilitatile de leadership necesare prin care sa aiba relatii relevante si de calitate cu cei cu care lucreaza, avand astfel un impact pozitiv in organizatiile lor. Cand acest lucru se intampla, angajatii sunt mai productivi si mai implicati.

SLII® este mai mult decat un program de leadership. Este un limbaj comun care are impact pozitiv in intreaga organizatie.

Va invitam in perioada 09-11 septembrie sa participati la un Curs Open The SLII Experience™ – Virtual Classroom, impartit in 5 sesiuni de cate doua ore fiecare, care va fi organizat prin platforma Zoom. Acest curs este adresat persoanelor cu rol de lider si care doresc sa-si creasca eficienta, managerilor, dar si angajatilor cu potential crescut in a deveni manageri sau lideri. Accesati pagina noastra de evenimente pentru informatii suplimentare despre acest curs open, dar si despre evenimentele noastre viitoare.

DETALII DESPRE CURS OPEN, 9-11 SEPTEMBRIE: THE SLII EXPERIENCE™ – VIRTUAL CLASSROOM