Key leadership lessons 2025, Viorel Panaite, Managing Partner Human Invest. (2) Executia – lucrurile critice executate bine, simplu si cu disciplina

Lucrurile critice executate bine, simplu si cu disciplina. Din solicitarile de consultanta pe care le-am avut de-a lungul acestui an pe tema leadership-ului managerilor – aria care ne defineste in piata – inventariez in continuare 6 teme si prioritati critice ale organizatiilor, strategice si operationale, asupra carora as vrea sa atrag atentia. Luarea lor in considerare face o dferenta majora in impactul pe care il are un program de leadership development si ajuta la folosirea eficienta a resurselor, reducerea risipei si castigarea sustinerii organizatiei. Dintre cele strategice: Intelegerea si interpretarea realitatii (situational awareness); Executia – lucrurile critice executate bine, simplu si cu disciplina; Consolidarea sustinerii – asigurarea unor aliante solide cu oamenii cheie din interior si exterior. Iar din cele operationale: Indrumarea si sprijinirea managerilor cheie; Responsabilizarea angajatilor fara rol managerial pentru imbunatatirea productivitatii individuale si in relatie cu managerii lor directi; Scoaterea in evidenta si aprecierea constanta a micilor progrese si a micilor reusite. Mai jos acum “Executia – lucrurile critice executate bine, simplu si cu disciplina.”

Never waste a good crisis

In articol anterior din seria “Key leadership lessons 2025” cititi aici despre 1) Intelegerea si interpretarea realitatii (situational awareness).

Reusitele relevante vin doar cu transpiratie, in toate domeniile: de la arta, la sport, in munca de birou, pe camp in agricultura sau in fabrica. O idee buna valoreaza foarte putin fara o executie buna, facuta cu disciplina si cat mai simplu.

Unul din cele mai mari lanturi de farmacii din tara si-a propus in 2025 mai multe initiative de consolidare, cu scopul revitalizarii organizatiei, pentru refacerea apetitului angajatilor de a se implica mai mult, pentru cresterea unei noi generatii de lideri si de profesionisti in acest domeniu. Competitia acerba din piata, modificari in comportamentul pacientilor, provocarile din lantul de aprovizionare, schimbari in management, schimbarile legislative si multe altele pusesera o presiune mare pe organizatie in ultimii ani.

Definirea lucrurilor critice si prioritare care trebuie adresate, nu este deloc o treaba usoara, iar implementarea lor eficienta si cu succes este un proces inca si mai dificil.

Moda si trendurile privind abordari si solutii sofisticate ar putea face multi executivi sa pice in capcana. Cuvinte frumoase pot fi spuse cu usurinta, iar pe hartie se poate scrie orice propunere. O organizatie aflata intr-o astfel de etapa trebuie sa aiba intelepciunea de a se intoarce la lucrurile de baza, esentiale, cele prin care si-a asigurat conditiile de succes de-a lungul timpului. Asa cum un sportiv de performanta isi recapata forta si energia intre doua sezoane epuizante. Asa cum un violonist celebru isi incepe studiul zilnic repetand game simple sau asa cum se pregateste intre doua concerte. Asa cum un chirurg de top repeta aceleasi protocoale pana acestea devin reflexe sau cum un pilot de zbor repeta si reia procedurile de siguranta, desi a realizat multe mii de ore de zbor. Lucrurile critice executate bine, simplu si cu disciplina dau multe sansei reusitei in orice domeniu.

Executivul care conduce compania de care va vorbesc are in ADN-ul personal aceasta filozofie si a construit reusitele organizatiei de-a lungul timpului bazandu-se pe aceasta. „Nu facem chestii sofisticate pana cand nu stapanim bine lucrurile si procesele critice si simple! Altfel ne vom auto-distruge risipindu-ne resursele si eforturile intr-o mie de initiative irelevante”. “Ne batem singuri” – spune el frecvent cand este nemultumit de ceva. El are aceeasi abordare si pentru leadership-ul managerilor: procesele simple si critice de leadership executate bine sunt prioritatea lui. Intalnirile 1:1 dintre manager si cei din echipa acestuia, procesele de supervizare si indrumare din teren ale managerilor zonali cu farmacistii-sefi, procesele de leadership care stau la baza planurilor de succesiune, productivitatea intalnirilor de echipa, si asa mai departe.

Acest executiv nu doar vorbeste despre simplitate si disciplina. El le practica zi de zi si le pune in centrul temelor pe care le are cu cei din jurul lui. In discutiile cu echipa lui de management nu incurajeaza initiativele care doar „suna bine”, evita jargonul inutil, cere mereu dovezi concrete si se intoarce obsesiv la intrebari esentiale: „Esta asta critic acum pentru ce urmarim?” sau „Cat de bine o executam?”. Sub conducerea lui, organizatia a trecut prin multe furtuni, fara abordari sofisticate si fara cuvinte mari.

Key leadership lessons 2025, Viorel Panaite, Managing Partner Human Invest. (1) Intelegerea si interpretarea realitatii (situational awareness).

Multe organizatii ar fi simtit nevoia sa adauge o componenta care e la moda si care ar parea ca ar ajuta. Dar dupa una, mai apare inca una si tot asa, iar organizatia poate pierde atentia de le ceea ce conteaza. Si nimeni nu vrea sa derapeze in conditiile acestor vremuri. Forta reala vine rareori din adaugare. Forta reala vine aproape intotdeauna din simplificare. Cand managerii se intorc la conversatiile esentiale cu oamenii lor, cand clarifica asteptari, cand monitorizeaza si corecteaza la timp, apare iarasi energia care  pune organizatia in miscare, iar asta reduce satisfactie oamenilor. Se intampla o adeavarat magie atunci cand te concentrezi pe ceea ce conteaza cu adevarat!

Aceasta disciplina a simplitatii nu este confortabila. Ea cere rabdare, consecventa si capacitatea de a rezista tentatiei de a „sari” peste pasii fundamentali. Dar, asa cum sportivii de performanta stiu, antrenamentul nu trebuie sa fie spectaculos. Antrenamentele trebuie sa fie constante si bine facute. Organizatiile care isi recastiga vitalitatea incep mereu cu aceleasi lucruri: conversatiile de leadership cheie, planuri de dezvoltare respectate, prioritati bine definite si o cultura in care membrii echipelor isi cunosc rolul in productivitatea relatiei cu managerul direct. Sub presiune, nimic nu contezaa mai mult decat lucrurile critice executate bine.

Efectele acestei intoarceri la esential nu apar peste noapte, dar sunt extraordinar de puternice. O echipa care are rutina, claritate si leadership devine mai linistita, mai implicata si mai pregatita pentru schimbarile din piata. O organizatie care isi pastreaza disciplina in executia buna a lucrurilor simple capata din nou incredere in sine. Si, la fel ca un organism care isi recapata tonusul dupa o perioada de epuizare, reintra intr-un ciclu sanatos de energie pozitiva si performanta.

Competentele de leadership SLII ofera fundatia de baza necesara pentru a creste productivitatea si angajamentul oamenilor

Crizele nu sunt doar perioade dificile. Crizele sunt si perioade revelatoare. Ele scot la suprafata si ceea ce este solid si ceea ce este fragil intr-o organizatie. De aceea, nu merita sa irosesti o criza. Pregateste-te pentru vremurile bune, pentru ca atunci cand ele vor veni – iar ele intotdeauna vin – doar cei care au devenit mai solizi in perioada grea vor putea accelera cu adevarat.

Despre “Consolidarea sustinerii – asigurarea unor aliante solide cu oamenii cheie din interior si exterior” in articolul urmator, din aceasta serie “Key leadership lessons 2025”.