Cultura organizationala: cine e responsabil in noile conditii de telemunca?
Dupa ce s-au asigurat de beneficiile muncii de acasa, companiile mai putin afectate de pandemie cauta acum sa-si construiasca noi practici de cultura organizationala. Multe obiceiuri trebuie acum (re)construite de la “0”, pas-cu-pas, cu disciplina si cu viziune.
*articol semnat de Viorel Panaite pentru Ziare.com
Vorbesc saptamanal cu multi manageri superiori prin prisma muncii pe care o fac. Pe langa punctele operationale pe care le avem, ii intreb cat de multumiti sunt de beneficiie aduse companiei de stilul de munca de acasa al angajatilor. Marea majoritate sunt foarte incantati. Motivele? Costuri curente de management mai mici (timp folosit mai eficient pentru supervizare); mai multa flexibilitate si autonomie oferite angajatilor, perspectiva unor costuri operationale mai mici in viitor. In plus, perspectiva angajarii mai multor oameni decat permiteau birourile existente, mai putine conflicte si rivalitati intre angajati, iar lista poate continua. Exista desigur si nemultumiri, dar daca ar trage o linie, decidentii cu care vorbesc sunt mai degraba multumiti decat nemultumiti.
Intrebarile de cultura organizationala pe care le au acum companiile
Ii mai intreb apoi care este urmatoarea provocare organizationala pe care o au. Primesc frecvent ca raspuns, aceleasi intrebari. “Cum sa ne construim acum noi obiceiuri si practici de cultura organizationala?”; “Cu ce sa inlocuim intalnirile de la cafeneau din birou si de la cantina, intersectiile spontane de pe culoare, micile evenimente de prin birouri, conversatiile de lucru de pe terasa cladirii biroului, sedintele care aveau ritualurile lor in salile frumos amenajate, etc?”; “Ce obiceiuri colective atractive sa construim cand oamenii lucreaza de-acasa?”; “Pe care din cele existente in munca de la birou sa le ajustam pentru a putea fi realizate in mediul virtual?”; “Cine sa-si asume acum aceste transformari dupa hei-rup-ul atat de obositor din ultimele luni?”.
Sunt intrebari actuale si pertinente la care se gandesc executivii preocupati de cultura organizationala. Trebuie sa stim cu totii ca exemplele de mai sus sunt doar obiceiuri si ritualuri de cultura organizationala, nu reprezinta cultura insasi. Orice cultura va genera constant practici, obiceiuri si ritualuri colective noi cand contextul se schimba – dar lucrurile astea cer timp.
Ce ar putea face companiile in conditii de telemunca pentru a mentine o cultura organizationala sanatoasa ?
CITESTE TOT ARTICOLUL PE ZIARE.COM