Team Leadership – Atitudinea fata de esec face diferenta
Simona Lapusan este Founding Partner & COO Zitec, companie antreprenorială romanească, model pentru multe altele din toate domeniile. A primit nenumarăte recunoașteri pentru rezultatele de business și pentru cultura organizatională pe care oamenii au construit-o și o cultivă constant. Simona încurajează transparența și cooperarea prin tot ceea ce face, e foarte preocupată să ofere cel mai bun cadru de lucru prin care echipele să se bucure de potențialul pe care îl au.
Ați construit în Zitec o cultură organizațională atractivă, colaborativă – o fundație bună pentru ca pe viitor să puteți crește aducând oameni noi și să vă păstrați în același timp spiritul care vă aduce unicitate. Ce este distinct în cultura voastră?
Am lucrat mult pentru a schimba mentalitatea și atitudinea față de eșec și față de feedback-ul negativ, într-o mentalitate flexibilă, de creștere. În general, în societatea noastră, în școală li se induce oamenilor un mindset închis: le este frică să pună întrebări, să arate că nu au înțeles un anumit lucru, consideră că este inacceptabil să greșească pentru că vor fi judecați.
Noi am creat un spațiu în care colegii se pot exprima liber, se simt confortabil să ceară ajutorul, știu cum să accepte feedback-ul constructiv – pentru că vor să devină mai buni în ceea ce fac și au curaj să propună noi inițiative. Cred ca acesta este un puternic diferențiator: focusul pe comunicare și transparență, colaborare și învățare continuă.
Cum susțin aceste componente distincte evoluția companiei voastre?
Pe scurt, comunicarea deschisă, transparența și orientarea către îmbunătățire continuă stau la baza unei siguranțe psihologice ridicate, care determină succesul companiei noastre. Astfel, colegii au curaj să vină cu idei noi și să propună îmbunătățiri pentru diverse aspecte – începând de la tipul de cafea din bucătărie până la modificarea unor proceduri de lucru. Abordăm proiectele și experiențele într-un spirit de pionierat și ne este ușor să creăm soluții inovatoare, pentru că avem deja acest “mușchi” format – și anume acela de a experimenta încontinuu și de a ne adapta.
Pentru noi este importantă dezvoltarea continuă și de aceea ne preocupăm de creșterea abilităților tehnice și non-tehnice ale colegilor prin programe de mentorat și coaching, traininguri interne și prin susținerea financiară a examenelor pentru certificările profesionale. Astfel dobândim competențe noi, precum și certificări, care sunt o dovadă a experienței noastre în a furniza soluții durabile pentru o gamă variată de provocări de business.
Ce fac liderii cu mai mulți ani în companie astfel încât să inspire noii veniți cu valorile voastre și felul vostru de a lucra împreună?
În ansamblu, valorile organizației și cultura bazată pe colaborare sunt lucruri cu care se identifică colegii noștri, ei trăiesc pur și simplu aceste valori si le transmit natural noilor colegi.
Astfel, liderii conduc prin exemplu, dar au la îndemână și un instrument prin care facilitează alinierea la valorile și modul nostru de lucru. Este vorba despre Mirro, platforma creată de noi, care acoperă tot parcursul unui membru al echipei Zitec încă din momentul în care se alătură organizației – de la interacțiunea între colegi, la feedback, alinierea la obiectivele companiei sau performanță individuală. Considerăm ca nu doar liderii creează cultura unei organizații, ci toți oamenii participă, așa că avem un program de buddy și mentorat care ajută noii colegi să se acomodeze cu proiectele și practicile de lucru.
Pare că aplicația de team leadership & team performance Mirro este extrem de potrivită companiilor care caută platforme prin care să susțină conversațiile de feedback atât de necesare și să crească implicarea și angajamentul oamenilor. Care sunt funcționalitățile ei unice? În ce fel ar putea contribui la o cultură constructivă în companii?
Prin folosirea Mirro, membrii echipelor au acces la un birou digital unitar și se conectează astfel mult mai ușor unii cu ceilalți, se aliniază la obiectivele companiei și sunt încurajați să ceară și să ofere feedback în timp real pentru a evidenția aspectele pozitive ale unor comportamente sau sugestii de îmbunătățire.
Se pune accent atât pe performanța individuală, cât și pe interacțiunea între colegi, oferind o perspectivă de ansamblu asupra evoluției fiecărei persoane încă din momentul în care se alătură organizației. Principalele beneficii ale Mirro:
- Dezvoltarea unei culturi bazate pe recunoaștere și apreciere, cu evidențierea rezultatelor
- Încurajarea transparenței si alinierii la obiectivele companiei, cu focus pe ce contează cu adevărat
- Încurajarea performanței prin alinierea la obiective și rezultate cheie (OKRs)
- Îmbunătatirea continuă a performanței prin performance check-ins și feedback continuu
Mirro se adresează atât managerilor și specialiștilor în resurse umane, cât și tuturor celorlalți membri ai echipei prin numeroasele facilități oferite și nevoi îndeplinite: de la socializare la feedback și organizare, dar și administrare, pentru specialiștii în resurse umane. Toate acestea, cu scopul de a crește performanța echipelor și a îmbunătăți colaborarea între membrii acestora.
Ce alte beneficii mai oferă platforma?
Mirro acoperă și funcționalități administrative din zona resurselor umane, precum gestiunea contractelor de muncă și a documentelor aferente, istoricul angajatului, adeverințe sau situația concediilor.
Care este profilul liderului pe care doriți să-l aveți în organizație? Care sunt valorile și competențele prioritare pe care le căutați?
Pe scurt, cele mai importante atuuri sunt atitudinea și motivația. Ne dorim în echipă oameni dinamici, curioși, deschiși, cu inițiativă și pasionați de ceea ce fac în fiecare zi. Este important sa vedem interesul real și pasiunea pentru domeniul în care a ales să lucreze. Aceste lucruri se observă din primele interacțiuni, prin energia pe care o transmite atunci când povestește despre proiectele sale. Ne interesează preocuparea pentru învățarea continuă și deschiderea către feedback.
Care este locul și rolul competențelor de one-on-one coaching și team coaching pe lista de competențe de leadership ale managerilor voștri?
Credem că aceste competente de coaching sunt esențiale în a construi echipe autonome, care se auto-organizează, în care oamenii iau singuri decizii, colaborează eficient și au performanță ridicată.
Abordăm întreg procesul de management al performanței ca pe o conversație continuă și susținem această abordare prin doi piloni. Pe de o parte, investim continuu în dezvoltarea abilităților de comunicare, coaching și mentorat prin programe continue, personalizate pe nevoile colegilor și pe valorile organizației. Pe de alta parte Mirro ne facilitează și structurează discuțiile despre performanța individuală și a echipelor, fiind de un real ajutor în a ne asigura o bază comună în discuțiile de acest tip din organizație.