#SelfLeadership: Cristina Otel, Learning & Development Manager Oracle Romania: “Daca nu exista incredere de ambele parti in relatia manager-subaltern, nu cred ca ne putem astepta la rezultate foarte bune”
Cristina, esti primul facilitator din Romania care a fost certificat in urma cu multi ani sa lucreze cu programul Self-Leadership de la Ken Blanchard. Cum ai ajuns sa lucrezi cu acest program? Care este valoarea pe care acest program o aduce participantilor? Dar managerilor acestora? Dar organizatiilor care aleg acest program?
Acum 10 ani aveam un manager din Statele Unite. Cunoștea foarte bine modelul de Leadership Situațional și, uitându-mă acum în urmă, îmi dau seama că îl și aplica. Mă rugase să mă documentez despre furnizori locali de servicii de training care să țină cursul pentru managerii din organizația noastră și să văd dacă exista vreo variantă ca eu să obțin certificatul de trainer intern, ca mai apoi să livrez cursul de Leadership Situațional Individual către contributorii individuali. Așa am ajuns să mă întâlnesc cu Rareș Manolescu, să particip la cursul în varianta open și să obțin certificarea. De atunci și până acum am avut ocazia să susțin cursul de peste 60 de ori, cu peste 500 de participanți.
Modelul este atât de practic, de ușor de înțeles și de aplicat în orice arie a vieții încât participanții pleacă de la curs cu o mai bună conștientizare a nivelului lor de dezvoltare, a responsabilităților pe care le au în rolurile lor și a surselor de putere pe care le au la dispoziție. Managerii lor se pot aștepta, deci, la niște subordonați mai bine ancorați în realitatea lor, mai proactivi în munca lor, dar și în ceea ce privește dezvoltarea lor personală și mai motivați. Iar dacă sinergia dintre manageri și echipele lor se creează, vorbim de parteneriate pentru performanță, bazate pe încredere, de rezultate mai bune și o forță de muncă mai stabilă.
Ce ai invatat tu despre tine si despre parteneriatul manager – subordonat de-a lungul multor workshop-uri de Self Leadership pe care le-ai facilitat? In ce fel te-a sprijinit sa-ti cresti profesionalismul rolului de facilitator?
Despre mine am învățat că lucrez cel mai bine într-un context în care am autonomia să fac singură toate activitățile pe care am demonstrat că le pot face. Am avut multe experiențe pozitive în acest sens, dar și unele care mi-au confirmat cele de mai sus. Dacă nu există încredere de ambele părți în relația manager-subaltern și dacă stilul de leadership nu e adaptat fiecarui om și fiecărei situații în parte, nu cred că ne putem aștepta la rezultate foarte bune și nici la un mediu de lucru unde oamenii să vină cu plăcere.
Interacțiunea cu participanții este foarte valoroasă pentru mine și mă bucur să le pot fi ghid în călătoria asta, să îi ajut să schimbe paradigm, să conștientizeze că o mare parte din autonomia aferentă rolului lor este de cerut, că nu e oferită pe tavă și să îi încurajez să ceară ei înșiși întâlniri 1 la 1 cu managerii lor ori de câte ori au nevoie. Acest punct din urmă mi se pare vital pentru o colaborare mai bună a managerilor cu cei din echipele lor.
Ce profil de angajat crezi ca ar avea de castigat daca ar participa la acest program? In ce fel ar avea de castigat?
Pe lângă identificarea unor convingeri limitative, dar și a unor surse de putere ce i-ar putea ajuta să le rescrie, participanții care vin la cursul de Leadership Situațional pleacă, din experiența mea, cu o mai bună înțelegere a rolului și responsabilităților aferente lui, cu o claritate mai mare asupra nivelului de dezvoltare pe diferitele activități sau obiective, asupra comportamentelor de leadership de care au nevoie din partea managerului lor ca să treacă de la un nivel de dezvoltare la următorul și cu niște instrumente clare pe care să le folosească.
Având în vedere aceste lucruri, dar și faptul că modelul de Leadership Situațional este foarte ușor de mulat pe orice rol (inclusiv pentru liceeni și studenți), cred că oricine are de beneficiat de pe urma participării la curs. De fapt, ”curs” nici nu cred că e cuvântul potrivit pentru experiența asta. Totul e atât de practic și de dinamic că e mai degrabă un workshop.
Ce poveste “wow” ne poti spune despre un ecou care a ajuns la tine dupa un workshop Self Leadership pe care l-ai tinut?
Doar una? Cele mai multe exemple se leagă de schimbarea unor paradigme cu care oamenii operează și de experiențe pozitive în relația cu managerul direct. Un numitor comun al poveștilor de succes care îmi vin în minte este legat de întâlnirile 1 la 1 și de cât de benefice pot pentru angajat, pentru manager și pentru relația dintre ei. Și când zic întâlniri 1 la 1 nu mă refer la evaluările trimestriale, nici la întâlniri care au la bază doar agenda managerului, ci la unele ce au loc ori de câte ori e nevoie, care au pe agendă subiecte propuse de ambele părți, întâlniri în care discuțiile nu sunt pur operaționale și în care particianții caută să stabilească împreună parteneriate pentru performanță.