Patru comportamente de leadership care afecteaza increderea

Sunt doua moduri prin care liderii pot sa insele increderea oamenilor pe care ii coordoneaza. Primul mod este mai dramatic – nerespectarea confidentialitatii, un comportament egoist, imoral sau lipsit de etica. Acest tip de comportament ajunge de cele mai multe ori in atentia tuturor si din acest punct singura alternativa pentru un lider consta in diminuarea efectelor negative.

Al doilea mod prin care liderii incalca increderea oamenilor este mai comun, se intampla treptat si este de cele mai multe ori evident pentru toti mai putin pentru lider. Un tipar comportamental – de cele mai multe ori bine intentionat – care duce la subminarea credibilitatii pe care acesta o are in fata celor pe care ii coordoneaza.

Acest tip de comportament negativ este reparabil insa doar daca un lider poate sa identifice situatia timpuriu si sa faca pasii necesari pentru a-l corecta.

In noua lui carte, Trust Works! Four Keys to Building Lasting Relationships, Ken Blanchard vorbeste despre acest tip de comportament. Impreuna cu Cynthia Olmstead si Martha Lawrence, Blanchard recomanda liderilor sa isi evalueze comportamentul pe 4 arii cheie.

Abil – demonstreaza competenta

De buna credinta – actioneaza cu integritate

Conectat – ii pasa de ceilalti

De incredere – este responsabil

Din experienta lui Blanchard, liderii care sunt perceputi ca fiind de neincredere au de obicei un comportament care diminueaza increderea pe una din aceste 4 arii. In cadrul Trust Works!, Blanchard invita cititorul sa se autoevalueze, pentru a identifica modalitatile subtile prin care isi saboteaza parteneriatele fara sa isi dea seama.

Autoevaluarea este doar inceputul

O data ce autoevaluarea este gata, Blanchard recomanda ca liderii sa ii roage pe oamenii cu care lucreaza – atat colegi cat si subordonati – sa le evalueze comportamentul pe aceste 4 arii. Acesta este un pas important din doua motive.
In primul rand le ofera liderilor o evaluare externa a comportamentelor pe care le au din partea oamenilor care sunt afectati in mod direct de ele. Un moment important deoarece au ocazia sa vada cum sunt ei cu adevarat.

“Multi lideri reduc nivelul de incredere prin faptul ca nu sunt constienti de modul in care comportamentul lor este perceput de cei din jur. Chiar daca tu, ca lider, consideri ca actiunile tale incurajeaza increderea ai fi surprins sa descoperi in ce fel sunt interpretate de cei din jur.” Blanchard a experimentat acest lucru pe pielea lui atunci cand i-a rugat pe membrii echipei sale sa il evalueze pe cele patru arii. A fost multumit ca angajatii lui l-au notat pozitiv pe primele 3 arii – Abil, De incredere si Conectat – insa acestia au considerat ca mai are de imbunatatit comportamentul legat de ultima arie.

Aici ajungem la cel de-al doilea motiv pentru care este important sa ceri parerea celor din jur. Increderea este un subiect sensibil pentru majoritatea echipelor, in special atunci cand e vorba de un lider. In majoritatea echipelor, subiectele legate de incredere sunt rareori discutate chiar si atunci cand sunt evidente pentru toata lumea.

Tocmai acest lucru a facut ca experienta echipei Blanchard sa fie atat de remarcabila. Pentru ca aveau informatii legate de cele patru arii, Ken si echipa lui aveau un punct de plecare pentru a incepe un dialog. S-a dezvoltat un mediu sigur unde se putea discuta despre componentele increderii fara prea multe emotii. Acest lucru le-a permis sa vorbeasca in mod deschis despre subiecte delicate si sa scoata in evidenta comportamentele care cauzau probleme.

La Ken, cauza problemei era reticenta lui in a spune “nu” oamenilor. Aprecia ideile noi, era mereu gata sa le incerce si vroia sa spuna “da” de cate ori putea. Intentiile lui erau pozitive.

Utilizand modelul ABCD echipa a putut sa se uite la cateva din comportamentele care apareau ca urmare a acestui mod de gandire. Au descoperit ca spunand “da” atat de des, Ken se implica in prea multe activitati ceea ce uneori ducea la dezamagiri si sentimente ranite atunci cand nu putea sa isi onoreze angajamentele.

Lucrand impreuna, echipa a reusit sa dezvolte un nou plan. In primul rand trebuiau sa il ajute pe Ken sa nu isi asume prea multe responsabilitati. In al doilea rand echipa a construit o strategie prin care Ken oferea cartile de vizita ale asistentului lui executiv iar acest lucru ii permitea asistentului sa ii verifice programul inainte de a planifica activitati.

Discutia si solutia propusa au avut efectul scontat. In cateva luni punctajul lui Blanchard pe aria mai slaba a crescut.

Reconstruirea increderii

Pentru liderii care au cauzat o scadere a increderii Blanchard are cateva sfaturi. Din experienta lui, prea multi lideri prefera sa se comporte ca si cum nimic nu s-ar fi intamplat, incearca sa isi justifice greseala sau folosesc ierarhia si statutul pentru a face problema sa dispara. Aceasta este o directie gresita.

O abordare mai sanatoasa si mai productiva pe care Blanchard o recomanda are 5 pasi.

Confirma si asigura – incepe procesul de reconstructie recunoscand ca exista o problema. Apoi asigura partile interesate de intentia ta de a restabili increderea si de faptul ca esti dispus sa dedici timpul si efortul necesar pentru a imbunatatii parteneriatul.

Recunoaste – urmatorul pas este sa recunosti partea ta de responsabilitate pentru existenta problemei. Esti responsabil de efectele negative chiar daca tu crezi ca nu e in totalitate vina ta.

Scuze – cel de-al treilea pas este sa iti ceri scuze pentru rolul tau in situatia respectiva. Trebuie sa fi umil. Evita sa gasesti scuze sau sa transferi vina asupra altcuiva. Acest lucru o sa scada impactul scuzelor tale.

Evalueaza – roaga persoanele implicate sa iti dea feedback-ul lor legat de situatie. Foloseste modelul ABCD pentru a identifica comportamentele care au afectat relatia. Pasul urmator este sa discutati pe baza lor si sa identificati ce este de schimbat.

Agreati – ultimul pas este sa lucrati impreuna la un plan de actiune. Acum ca au fost identificate perceptiile tuturor partilor implicate precum si modurile specifice prin care increderea a fost diminuata, puteti sa identificati impreuna comportamentele care sa creasca nivelul de incredere. Aceasta abordare a functionat pentru Blanchard in discutiile cu echipa lui si vor functiona si pentru voi si echipele voastre. Pentru lideri asta inseamna sa fiti deschisi, sinceri si vulnerabili.

Dupa cum explica Blanchard „Cresterea increderii este importanta in orice relatie dar este si mai importanta atunci cand esti intr-o pozitie de autoritate. Daca esti lider iti poti permite diferite tipuri de greseli dar ceea ce nu iti poti permite este pierderea increderii. Avand comportamentele aliniate pe cele patru arii vei oferi un exemplu sanatos si vei creste nivelul de entuziasm al celor din echipa ta.”

®2011 The Ken Blanchard Companies. All rights reserved. www.kenblanchard.com